Dříve působil jako obchodní zástupce v afrických zemích, nyní se stal klíčovou osobou v české pobočce Huawei. Nový šéf spotřebitelské divize Jonny Wen se v rozhovoru pro CNN Prima NEWS rozpovídal o obchodních plánech technologické společnosti, čerstvě odhalených novinkách v Istanbulu i vlastnostech českých zákazníků. Rovněž nastínil vizi „superzařízení“, za kterou se Huawei žene.
Do jisté míry se dá říct, že si lidé přestali dělat těžkou hlavu z koronaviru, třebaže se o úplném konci pandemie ještě mluvit nedá. Stejně tak se srovnala situace na trhu s mikročipy. Jak se zmírnění těchto dvou krizí podepsalo na obchodních aktivitách Huawei a zákaznících?
Většina evropských zemí – Českou republiku a Slovensko nevyjímaje – konečně rozvolnila. Věci nabraly rychlý spád – lidé začali mnohem více cestovat, spolu s tím se výrazně zvýšil zájem o chytrou elektroniku.
V porovnání s předchozími pandemickými roky sami vidíme, že jde o velký skok v poptávce, na což se snažíme reagovat. V krátkém horizontu jsme krizím navzdory představili celou řadu produktů, od cenově dostupných chytrých doplňků po prémiové položky. Některé z nich se dočkaly premiéry i zde v Istanbulu.
Změnilo se nějak výrazně chování českých konzumentů za poslední dva roky? Chápu, že nejspíše záleží region od regionu, ale věřím, že se mezi zákazníky najdou nějaké styčné body.
Těch změn je několik. Pokud odhlédneme od obecně zvýšeného zájmu o elektroniku, tak je to za mě větší poptávka po fitness příslušenství. I to je důvod, proč jsme v kategorii nositelné elektroniky rozšířili nabídku o fitness náramky, jako jsou Huawei Watch Fit 2.
Zároveň jsme nechtěli mít jen klasické základní hodinky s monitorovacími čipy, doplnili jsme je proto o další užitečné funkce. Například s nimi můžete odbavit telefonát nebo pustit navigační programy, stačí být v dosahu Bluetooth připojení.
Čili zákazníci – včetně Čechů – si začali více hledět zdraví? Myslím tím, zda jste vysledoval nějaký trend, podle něhož se pozornost lidí přesunula po pandemii směrem ke svému tělu a životosprávě.
Ano, a nejde vlastně jen o cvičení a aktivní sport. Dostáváme dobré ohlasy i na další funkce, jako je monitorování spánku, tlaku či tepu. Myslím, že po dvou letech restrikcí nyní chtějí lidé vědět, jak na tom jsou zdravotně. Proto se na tento sektor chceme zaměřit, investujeme do výzkumu a přemýšlíme nad dalšími funkcemi, které by uživatelům zprostředkovávaly přehled o jejich životním stylu.
Společnost Huawei v Istanbulu představila poměrně štědrou šňůru nových produktů. Který z nich osobně považujete za hlavního tahouna?
Obtížně se mi to vybírá, ale pokud bych měl vypíchnout jediný produkt, byl by to skládací mobil Mate Xs 2. Víme, že většinu lidí štve na skládacích telefonech poměrně viditelný žlábek v místě, kde se mobil ohýbá. V našem případě je displej zcela hladký a rovný. A to nás vlastně baví – rádi hledáme inovace a soustředíme se na nedostatky, které se pak snažíme odstranit, ať už jde o funkce či design. Myslím, že se v tomto ohledu Mate Xs 2 povedl.
Naše vize? Chceme vytvořit „superzařízení“
V posledních pár letech jste rovněž výrazně expandovali do kategorie notebooků, pro některé možná až překvapivě. Co vás vedlo k tomu zavítat do této oblasti?
Víme, že jde o sektor, kde si zákazníci potrpí na výkon, produktivitu a pohodlí. Představili jsme několik řad notebooků vhodných pro kreativce, kteří například upravují fotky, stříhají videa nebo potřebují rychlý stroj na administrativní povinnosti. Pracujeme ale s dlouhodobým cílem, a to vytvořit „superzařízení“. Co se týče nově představených modelů MateBook 16s a D16, ty plánujeme uvést na český a slovenský trh v půlce srpna.
Co si mám představit pod oním „superzařízením“? Mohl byste to trošku rozvést?
Huawei razí strategii 1+8+N. Číslo jedna představuje mobil, tedy centrální jednotku, ze které se vše ovládá. Číslo osm znamená různé další chytré přístroje či doplňky z našeho portfolia, jako jsou hodinky, reproduktory, monitory či sluchátka. A písmeno N jsou všechna další zařízení a systémy, ke kterým se lze bezdrátově připojit.
Myšlenka je, že spojením několika různých zařízení vytvoříte ekosystém, v němž jednotlivé položky mezi sebou dokážou rychle komunikovat, ať už tím myslím bezdrátové přesouvání souborů mezi telefonem a notebookem nebo vytvoření rozšířené obrazovky počítače na tabletu.
Ačkoliv Huawei ve velkém expanduje do nositelné elektroniky a notebooků, stále bych řekl, že vás lidé znají skrze mobilní telefony. Jsou pro vás nadále klíčovou kategorií, i přes změny v obchodní strategii?
Jak jsem naznačil v předchozí odpovědi, chytré telefony jsou stále hlavní součástí našich aktivit. Na jaře jsme uvedli na trh nový vlajkový model Huawei P50 Pro a P50 Pocket, posléze následovalo také představení telefonu střední třídy Nova 9 SE. V Istanbulu jsme zase ukázali cenově dostupné modely základní řady, Nova Y70 a Y90. V rámci jednoho roku jsme tímto pokryli všechny cenové segmenty, a k tomu přidali skládací mobil. Zde tedy nepolevujeme.
Vaše mobilní telefony, které jste uvedli na český trh, ale stále používají systém EMUI 12. Otázka je tedy nasnadě – kdy dorazí HarmonyOS na evropská zařízení?
V současnosti si mohou zákazníci užít klíčové prvky a funkce HarmonyOS na tabletech a chytrých hodinkách. Co se týče smartphonů, tam to bude ještě chvilku trvat. Systém stále ladíme, ještě nemůžu přesně říct, kdy se dostanou na tento trh. Jakmile ale budeme mít pocit, že vše funguje, jak má, určitě HarmonyOS uvedeme i zde.
Coby vášnivý hráč se musím zeptat – plánujete výrazněji expandovat také do oblasti videoher? Pokud si pamatuju správně, vloni Huawei představil velký herní monitor, tím ale řeč o gamingových periferiích skončila.
Gaming je součást moderní zábavy a zábava jedna z klíčových oblastí, o kterou se zajímáme čím dál vice. Prozatím máme na kontě jen zmíněné herní monitory, třeba se to v následujících letech změní.
Dokázal byste na závěr popsat v několika krátkých větách hlavní obchodní cíle pro následující roky?
Chceme se zaměřit na silnější propojení s digitálními světy. Nejen v rámci strategie, o které jsem mluvil před chvílí. Chceme větší propojení mezi lidmi a chytrými zařízeními, které by zákazníkům sloužily jejich prospěchu a produktivitě. V konektivitě je budoucnost – a to je náš cíl.