Jedna z nejznámějších klimatických aktivistek, Švédka Greta Thunbergová se objevila na obálce prestižního Vogue Scandinavia. Časopisu poskytla rozhovor, ve kterém nešetřila kritikou na účet módního průmyslu, zejména jeho dopadu na klima. Podle mnoha lidí je brojení proti módě v časopise o módě pokrytecké.
Podle Thunbergové musí módní značky převzít odpovědnost za dopad své činnosti na životní prostředí. Mnohé společnosti obvinila z takzvaných „greenwash“ reklamních kampaní, ve kterých prezentují své oděvy jako „ekologické", aniž by změnily přístup při jejich výrobě.
The fashion industry is a huge contributor to the climate-and ecological emergency, not to mention its impact on the countless workers and communities who are being exploited around the world in order for some to enjoy fast fashion that many treat as disposables. 1/3 pic.twitter.com/pZirCE1uci
— Greta Thunberg (@GretaThunberg) August 8, 2021
Na titulní stránce skandinávské obdoby módního časopisu Vogue s rozhovorem s Thunbergovou se objevila fotografie, na níž je zachycena, jak v nadměrném trenčkotu hladí v lese koně. Snímkem se pochlubila na sociálních sítích s popiskem, v němž mimo jiné kritizovala „rychlou módu“, tedy levnou výrobu oblečení uspokojující poptávku po aktuálních trendech.
„Módní průmysl značně přispívá klimatické a ekologické krizi. Ani nezmiňuji jeho dopad na nespočet pracovníků a komunit, kteří jsou vykořisťováni po celém světě, aby si někteří mohli užít rychlou módu, kterou mnozí považují za jednorázovou,“ napsala. „Módu nelze masově vyrábět a spotřebovávat udržitelným způsobem. Potřebujeme změnu systému,“ dodala.
Růst teploty na Zemi způsobí nezvratné změny. Můžeme si za to sami, zní z OSN
Lidská činnost jednoznačně způsobila růst teploty na Zemi, stojí za nedávnými zásadními výkyvy klimatu, vlnou veder či záplavami a vedla k menší stabilitě celé planety, uvedl ve své pondělní zveřejněné zprávě Mezivládní panel pro změny klimatu (IPCC), který působí při OSN. Podle vědců se planeta v každém případě ohřeje o 1,5 stupně Celsia oproti předindustriální úrovni. Otázkou zůstává, jak rychle.
Sama v rozhovoru pro módní časopis sdělila, že si nové oblečení nepořídila již tři roky. Naposledy si je nakupovala „z druhé ruky“, tedy v secondhandu. A jak se tedy obléká? „Prostě si věci půjčím od známých,“ uvedla.
Na sociálních sítích ovšem ne u všech sklidila pochvalu. Mnohým připadá pokrytecké, že kritizuje neekologickou výrobu a přitom se nechá vyfotit na obálku jednoho z nejznámějších módních časopisů, který určuje současné trendy. „Takže... není pokrytecké propagovat módní časopis vytištěný na mrtvých stromech? Jsem zmatený,“ napsal jeden z diskutujících. „Thunbergová žádá ostatní, aby něco dělali, ale sama nic nedělá a nechává se pouze fotit,“ uvedl další.
A kritiky nezůstal ušetřen ani samotný časopis. „Není to jako kdyby na titulní stránce časopisu NRA (americká Národní střelecká asociace, pozn. red.) protestovali proti nezodpovědnému používání zbraní? Není posláním nového anglickojazyčného Vogue Scandinavia propagovat oblečení? Kdo jsou jejich inzerenti?“ ptá se uživatelka Irina.
Oděvní průmysl je považován za druhé nejvíce znečišťující odvětví na světě. Celosvětově vytváří více než 20 procent odpadních vod, píše se ve zprávě OSN. Spotřebuje zhruba 93 miliard metrů krychlových vody ročně, což by za stejnou dobu pokrylo potřeby pěti milionů lidí. Tento průmysl je také zodpovědný za zhruba osm procent celkových celosvětových emisí. „To je více než všechny mezinárodní lety a lodní doprava dohromady,“ dodává OSN.