NEPRŮJEZDNÉ ČESKO: Odložme účinnost stavebního zákona a odstraňme nedostatky, vyzývá poslanec TOP 09

Jan Jakob a Tomáš Janeba

Neprůjezdné Česko! s Janem Jakobem

Je třeba co nejrychleji dokončit naši dálniční síť a zahájit výstavbu vysokorychlostních tratí. Takový je plán TOP 09 pro rozvoj české dopravní infrastruktury. „Samozřejmě to není otázka jednoho volebního období. To určitě slíbit nejde, a kdo by to sliboval, nemluvil by pravdu,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS místopředseda strany Jan Jakob.

Aby bylo možné dosáhnout kýženého cíle, je podle Jakoba nutné zavést spoustu změn. Místopředseda TOP 09 vyjádřil obavu nad funkčností novely stavebního zákona, který platí od letošního jara a který má nabývat účinnosti postupně až do poloviny roku 2023. „Domnívám se, že celý systém schvalování všech staveb se může zhroutit,“ řekl Jan Jakob v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.

NEPRŮJEZDNÉ ČESKO: Stát nemá v dopravních stavbách priority. Chceme vizi na 20 let, říká pirátský poslanec

Česká republika se propadá nejrůznějšími žebříčky mapujícími kvalitu silniční a dálniční infrastruktury. Zatímco před 15 lety byly tuzemské silnice padesáté nejlepší na světě, dnes se Česko řadí až někam do osmé desítky. „Vidíme zde absenci dlouhodobého rámce výstavby dopravní infrastruktury,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS poslanec Ondřej Polanský (Piráti), místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu.

Jakob varoval, že nabíhání celé struktury do praxe bude trvat nejméně rok, ne-li dva. „Mezitím se nepodaří zvládnout žádné povolovací řízení. Ihned po volbách by bylo záhodno odložit účinnost nového stavebního zákona a upravit pasáže, které jsou nezbytné, aby se stavební řízení nezastavila,“ dodal poslanec. Jakob si ale myslí, že v případě dopravní infrastruktury má smysl zavést speciální stavební úřad.

O stavbách je nutné komunikovat

„Povolování dopravní infrastruktury nefunguje už teď. Nový stavební zákon sice není ideální, ale reflektuje zásadní nedostatky,“ namítl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Tomáš Janeba, prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury. Podle něho by příprava dalších změn opět trvala „další čtyři roky, než by se to dostalo v platnost“.

Za další z překážek rozvoje dopravní infrastruktury Jan Jakob považuje postoj místních občanů, respektive samospráv, kterých se zvažovaná dopravní stavba dotýká. Zpravidla totiž naráží na jejich odpor. Podle Jakoba to ale není vina lidí či obcí, nýbrž špatné komunikace ze strany státu. „Komunikace se mimořádně podcenila a je to v takovém stavu, že některé městské části nebo obce principiálně budou proti jakémukoli řešení. Byť jim bylo vyhověno téměř ve všech námitkách,“ upozornil místopředseda TOP 09.

Nebojme se PPP projektů

Vidět je to prý třeba na příkladu pražského okruhu, jehož dostavba je stále v nedohlednu. Podle Jakoba měl nastoupit speciální mediační tým, který povede diskuse s dotčenými pražskými částmi nebo přilehlými obcemi. „Vzhledem k přípravné fázi, v jaké okruh je, by se s ním dalo konečně pohnout. Musí za tím ale někdo tvrdě stát a musí to být nejenom Praha či Středočeský kraj, ale i stát. A všichni musí napnout síly tak, aby k té dohodě došlo,“ řekl Jan Jakob.

Poslanec TOP 09 vidí problém také v absenci dlouhodobého plánování včetně financování. „Vůbec bych se nebránil využití PPP projektů. Na západě jde o hojně využívaný model,“ řekl. Podle něho by ministři neměli klást důraz na to, aby se otevřelo v daném volebním období co nejvíce kilometrů dálnic i za cenu zprovoznění krátkých nesouvislých úseků, nýbrž preferovat přípravu úseků delších, které by zaplnily chybějící části páteřních komunikací. Jan Jakob hovořil také o vysokorychlostních železnicích nebo klimatických aspektech, které se dopravy a dopravní infrastruktury týkají.

Tagy:
dálnice doprava silnice železnice Jan Jakob Neprůjezdné Česko Tomáš Janeba dopravní infrastruktura Asociace pro rozvoj infrastruktury