Neprůjezdné Česko! s Ondřejem Polanským
Česká republika se propadá nejrůznějšími žebříčky mapujícími kvalitu silniční a dálniční infrastruktury. Zatímco před 15 lety byly tuzemské silnice padesáté nejlepší na světě, dnes se Česko řadí až někam do osmé desítky. „Vidíme zde absenci dlouhodobého rámce výstavby dopravní infrastruktury,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS poslanec Ondřej Polanský (Piráti), místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu.
Přestože pořadí zemí vyplývá ze subjektivního hodnocení dopravní infrastruktury občany konkrétních států, faktem je, že výstavba zejména dálniční sítě u nás vázne. Za posledních deset let se v České republice uvádělo do provozu průměrně jen asi 14 kilometrů dálnic ročně. Může za to jednak dlouho trvající příprava dopravních staveb, jednak nestabilita financování.
Podle pirátského poslance Ondřeje Polanského nemáme jasno v tom, jak má dopravní infrastruktura v Česku vlastně vypadat. „Chybí nám odbýt si debatu, jakou republiku z dopravního hlediska za patnáct, dvacet let chceme, jaké stavby z toho vyplývají, a chybí zde i závazek, že to budeme finančně krýt,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Státní fond dopravní infrastruktury podle něho i dvakrát, třikrát ročně mění své priority v tom, která stavba má mít přednost.
Urychlení výstavby by podle pirátského poslance pomohlo zřízení specializovaného stavebního úřadu, který by se zabýval povolováním pouze liniových staveb. „Počítá s ním náš pozměňovací návrh ke stavebnímu zákonu, protože jde o velmi úzké hrdlo v proces povolování staveb,“ vysvětlil Ondřej Polanský.
Priority stanovme hned po volbách
Jedním z faktorů dlouho trvající přípravy budování dopravní infrastruktury je také napadání stavebních povolení odpůrci dopravních staveb. Polanský je přesvědčen, že hlavní vina v tomto případě leží na státu, který „honí více zajíců najednou“ a nemá jasno ve svých prioritách. „Výsledkem pak je i nekvalitní práce úředníků,“ uvedl.
Podle Polanského je třeba hned po volbách zahájit debatu nad prioritami ve výstavbě dopravní infrastruktury: „Roadmapa by na příštích dvacet let stanovila priority a zavázala nás, že je všechny budeme financovat. Tím bychom stavebnímu sektoru dali chybějící jistotu a stabilitu.“
Jednou z možností, jak zajistit financování výstavby silnic, dálnic, ale i železnic, je využití PPP projektů (Privat-Public Partnership). Jde o model, kdy dopravní stavbu vybuduje soukromý investor a stát ji postupně splácí. Tímto způsobem se u nás staví dálnice D4. „Jde o zajímavý a rozhodně užitečný nástroj, který jako republika budeme pravděpodobně potřebovat čím dál víc v souvislosti s tím, jak nám budou postupně docházet peníze,“ řekl Ondřej Polanský.
Doprava si zaslouží celého ministra
Pirátský poslanec odmítl debaty o tom, že by se mělo slučovat ministerstvo dopravy s ministerstvem průmyslu a obchodu. Oba úřady totiž dnes řídí jeden ministr, Karel Havlíček (za ANO). „Resort dopravy je natolik důležitý, že si zaslouží pozornost jednoho celého ministra,“ řekl.
S tím souhlasil Tomáš Janeba, prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury. „Ukázalo se, že to nefunguje. Ministerstvo dopravy potřebuje svého lídra, který má vize. Poslední ministři naslouchali tomu úřadu, ale to nestačí. Ministr zkrátka musí mít vize a musí vědět, kam resort směřovat,“ sdělil Janeba v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
Oba hosté se v diskusi dotkli ještě tématu železniční sítě a zdůraznili důležitost budování vysokorychlostních tratí. Kvalitní železniční síť totiž pomůže odlehčit síti dálniční, a to zejména v nákladní dopravě. To bude mít i pozitivní dopad na dodržení klimatických závazků České republiky, což je jednou z podmínek čerpání evropských peněz na budování dopravní infrastruktury.