
Mladík podezřelý z plánování vražd v Plzni měl na seznamu tisíce jmen. Do vězení zřejmě nepůjde
V roce 2025 by se měly v Česku začít stavět vysokorychlostní železniční tratě. Je třeba se k tomu postavit drzým až agresivním způsobem, říká v debatě CNN Prima NEWS Martin Kolovratník, poslanec hnutí ANO.
Dálniční okruh kolem Prahy a dálnice D35 mají získat status staveb národního zájmu a znamenají prioritu pro ODS. V předvolební debatě CNN Prima NEWS to řekl Martin Kupka, místopředseda strany, náměstek hejtmanky Středočeského kraje, starosta obce Líbeznice a poslanec ODS.
Je třeba co nejrychleji dokončit naši dálniční síť a zahájit výstavbu vysokorychlostních tratí. Takový je plán TOP 09 pro rozvoj české dopravní infrastruktury. „Samozřejmě to není otázka jednoho volebního období. To určitě slíbit nejde, a kdo by to sliboval, nemluvil by pravdu,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS místopředseda strany Jan Jakob.
Polsko nás v dálnicích přeskočilo během uplynulých deseti let a dnes je má lepší než my. Dopravní stavby je třeba plánovat dlouhodobě a zajistit také potřebné finance. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to uvedl Martin Půta (STAN), hejtman Libereckého kraje. „Lidé platí jedny daně a je jim jedno, zda za špatný stav silnice může stát, nebo kraj,“ zdůraznil.
Výstavbu silnic a dálnic je třeba plánovat přes několik funkčních období. Stát může na takový plán navázat i rozpočet. Tlak na snižování emisí v dopravě odporuje přirozenému vývoji. „Popíráme vývoj ve vědě a průmyslu, když řekneme ‚teď to bude takhle‘,“ uvedl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Jaroslav Komínek (KSČM), zastupitel Ústeckého kraje. Podle něho nelze lidem nařídit, že si mají začít kupovat elektromobily.
Adekvátní financování, smysluplné plánování a logický a rozumný přístup státu v komunikaci s vlastníky pozemků nebo místními samosprávami – to jsou podle předsedy KDU-ČSL Mariana Jurečky klíčové podmínky pro úspěšný rozvoj dopravní infrastruktury v Česku. „Je to také o legislativě a financování, byť u nového stavebního zákona jsem rozpačitý,“ řekl Jurečka v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
Česká republika se propadá nejrůznějšími žebříčky mapujícími kvalitu silniční a dálniční infrastruktury. Zatímco před 15 lety byly tuzemské silnice padesáté nejlepší na světě, dnes se Česko řadí až někam do osmé desítky. „Vidíme zde absenci dlouhodobého rámce výstavby dopravní infrastruktury,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS poslanec Ondřej Polanský (Piráti), místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu.
Slevy na jízdném ve veřejné dopravě pro seniory a studenty by většina politických stran nezrušila. Nemusely by ale být ve výši 75 procent, jak je to nyní. Podívejte se na konkrétní plány politických stran.
Rozkopaných pražských silnic si nevšiml pouze prezident. Třeba záchranářům nebo hasičům každodenní kolony značně komplikují práci. Slova prezidenta jsou ale podle nich přehnaná – mnohem více než rozkopané silnice je prý trápí zmatkující řidiči nebo sídliště.
Ostřelování kvůli rozkopanému Česku pokračuje. Po prezidentovi Miloši Zemanovi se do pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) pustil i ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). CNN Prima NEWS napsal, že zatímco se situace na D1 zlepšuje, v Praze se doprava zhoršuje. A podle Havlíčka je to nezkušeností a naivitou magistrátu.
Výstavba silnic a dálnic je v tuzemsku zdlouhavá, Čechům zkrátka nejde. A všímá si toho i svět. V globálním žebříčku zemí, kde se hodnotí údržba stávajících a výstavba nových silnic, se Česko neustále propadá a nyní zaujímá až 76. místo po boku afrických zemí, o jejichž existenci možná mnozí nikdy neslyšeli. Ministerstvo dopravy a silničáři slibují obrat k lepšímu. Sami řidiči jsou ale spíše skeptičtí.
Rozkopaná Praha se sice stala terčem vtipů, samotný průjezd hlavním městem v posledních dnech už rozhodně legrační není. Množství rozkopaných silnic a uzavírek nutí řidiče vyrážet na cesty s velkým předstihem. A do zpěvu není ani vedení magistrátu. Naposledy to nejen od občanů schytal poradce primátora Zdeňka Hřiba a šéf Pirátů na Praze 8 Martin Štěrba.
V kvalitě silniční a dálniční infrastruktury se Česká republika propadá. Ještě před 15 lety nám patřilo 50. místo na světě, v roce 2019 jsme však obsadili až 76. příčku. V rámci Evropské unie je Česko páté nejhorší a přeskočilo nás i kdysi vysmívané Polsko. Vyplývá to ze studií Světového ekonomického fóra, Asociace pro rozvoj infrastruktury nebo žebříčku portálu The Global Economy.
Neprůjezdné Česko! Zajímá vás názor expertů předních politických stran ke stavu nejen našich silnic? Sledujte moderované debaty na téma Dopravní infrastruktura.