Odpovědnost k řízení i ekologii? Propojujeme světy, zní z Toyoty ke spojení s Rock for People

Toyota na Rock for People 2023

Toyota & Rock for People 2024

Již podruhé společnost Toyota Česká republika spolupracuje s největším hudebním festivalem v tuzemsku – Rock for People. V období od 12. do 15. června si návštěvníci stejně jako loni mohou prohlédnout vůz Mirai na vodíkový pohon, Toyota si však pro zájemce připravila i novinku ve formě ryze nealkoholického baru s míchanými nápoji. Rozšíří také vozový park pro přepravu VIP hostů či vystupujících. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS marketingový ředitel Michal Velička přiblížil, kam se bezemisní doprava v Česku posouvá, čím dokáže společnost zaujmout mladé a také to, jak ke zprvu nemyslitelné spolupráci došlo.

Stejně jako v minulém roce si návštěvníci festivalu mohou v areálu prohlédnout vůz Mirai, vaše automobily jsou využívány i k přepravě VIP hostů, vystupujících i organizačního štábu, představili jste i několik novinek. Když se ale vrátíme na začátek, jak k této spolupráci vlastně došlo?
Když jsme byli osloveni organizátory festivalu, nejdříve jsme si nedokázali vzájemnou spolupráci představit. Na první dobrou nám spojení nesedělo a nevěděli jsme, co od toho očekávat. Když jsme se však potkali, zjistili jsme, že máme spoustu společných témat – tím hlavním byla udržitelnost a problematika snižování emisí. Navíc na Rock for People už nějakým způsobem funguje propojení s vodíkem, generátory pohání menší stage… Nakonec jsme si řekli, že jde o velmi zajímavou příležitost ukázat i to, co máme my. Toyota je značka, která je v rámci elektrifikovaných vozů hodně daleko – máme hybridy a všechny možné technologie už dlouho k dispozici – a tak jsme se domluvili. Navíc jsme díky této spolupráci schopni oslovit poměrně velké množství jiné cílové skupiny jak na místě, tak na sociálních sítích.

Loni jste se zaměřovali ve spolupráci ryze na mobilitu. Jaké novinky jste si letos pro návštěvníky připravili?
Předchozí rok jsme Rock for People poskytli flotilu aut, ať už nízkoemisních – elektrických nebo vodíkových – tak větších aut pro transport kapel a organizační tým. Letos v tomto pokračujeme, navýšili jsme však kapacity a nyní poskytujeme zhruba dvacet vozů. Zároveň jsme přemýšleli, kam se dál posunout, které téma máme s festivalem společné. Zaměřili jsme se na to, jakým způsobem dnes mladí a veřejnost obecně přistupuje k řízení a alkoholu. Proto jsme letos představili naši Drink and Drive Toyota zónu, kde nabízíme nealkoholické míchané nápoje, což si myslím, je zajímavá alternativa – chuťově jsou velmi podobné originálům, zároveň však poté může člověk sednout za volant a odjet. Je to za nás další možnost, jak si festival užít, a přitom dbát na svou, ale i ostatních bezpečnost na silnici.

Po akci se vozový park vrací do normálního provozu.

Zmiňoval jste rozšířenou flotilu vašich vozů. O které se jedná?
V podstatě máme tři modely: zmiňovanou Toyotu Mirai, která vozí zejména VIP návštěvníky, následně vozy Proace Verso, kdy se jedná o osmimístná a devítimístná auta, která primárně pendlují mezi letištěm a místním areálem a poté vozy Toyota bZ4X – jedná se o naše elektromobily, které pomáhají na kratší vzdálenost, tudíž mohou přepravovat kapely nebo další členy organizačního štábu do hotelu a podobně. Případně i tyto vozy jsou součástí servisu pro VIP návštěvníky festivalu.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Je třeba zastavit zelené šílenství, řekl Zdechovský. Pak se pohádal se Zaorálkem, kdo za něj může

A co se s vozy děje po festivalu?
Tuto flotilu jsme složili dohromady z našich vozů, které slouží ať už k zapůjčkám do firem, nebo pro potenciální zákazníky. Případně jsou to i vozy, které máme v naší flotile PR vozů, tedy jsou následně půjčovány novinářům na testovací jízdy. Je tady ale také poměrně velká část, hlavně těch osmimístných aut, která slouží jako testovací vozy a podobně. Po akci se tak vrací do normálního provozu.

Ačkoliv se jedná teprve o druhý ročník, na němž s Rock for People spolupracujete, dokážete říci, jaký je váš dlouhodobý cíl nebo ambice u mladých lidí, kteří tvoří většinu návštěvníků?
Dlouhodobě fungujeme v rámci sportu, podporujeme ho, což je spojeno se zdravým životním stylem. K tomu nějakým způsobem napomáhá i Drink and Drive Bar, tedy bezalkoholové užívání si. Věřím, že najdeme ještě další podobná témata, jak naši spolupráci rozšířit. Celkově se v České republice snažíme veřejnosti ukazovat, jak se chovat na silnici. Máme pořady na YouTube o řidičské etiketě, k čemuž patří i řízení bez alkoholu. Nějakým způsobem se vždy snažíme o propojení všech těchto světů.

Když se zastavíme u návštěvníků, které z podstatné části tvoří zejména mladí – všímáte si toho, že mají i díky vašemu zapojení větší zájem o ekologičtější možnosti dopravy?
Určitě ano. Myslím si, že to je náš cíl, i když je možná vedlejší. Věřím tomu, že mladí lidé dnes vnímají spoustu věcí jinak než starší generace. Obecně se více zaměřují na udržitelnost, která v jejich životech hraje větší roli. Vnímáme to i u jejich chování na festivalu.

Čím vy, jako Toyota, můžete mladé řidiče oslovit? Když opomeneme jen samotné vozy. Nabízíte například nějaké služby nebo vychytávky, kterými se od konkurence výrazně lišíte?
Poměrně důležitým bodem je, že mladá generace je dnes zvyklá si věci ne kupovat, ale spíše pronajímat. Vidíme to například u předplatného na nejrůznější hudební nebo filmové platformy. Tento způsob pořizování je stále populárnější i u automobilů. Máme program Kinto, ve kterém jde o operativní leasing se vším všudy. Auto fakticky nevlastníte, ale máte ho k užívání a máte zajištěné všechny služby, které jsou s tím spojené, tudíž se o auto nemusíte vůbec starat. Pouze čas od času zajedete do servisu, vyměníte pneumatiky, případně máte standardní prohlídky. To si myslím, že je pro řadu mladých lidí zajímavá alternativa. Neříkám, že je to úplně unikátní, protože operativní leasing samozřejmě nabízí spousta firem, ale máme tu výhodu, že se jedná o náš operativní leasing, je pod hlavičkou Toyoty, tím pádem je zajištěna kvalita služeb s tím spojených.

ČTĚTE TAKÉ: Oceány čelí trojité hrozbě. Vědci varují před vymíráním mořských druhů i častějšími hurikány

Sám jste to zmiňoval, mladí mají větší zájem o ekologičtější možnosti dopravy a obecně udržitelnost. Jak tedy vidíte za Toyotu budoucnost nízkoemisních vozů v České republice? Přizpůsobují se řidiči tomuto trendu?
Určitě ano, posun je poměrně velký. Sami jsme za posledních několik let ušli poměrně velkou cestu z hlediska toho, co prodáváme. V rámci standardního portfolia, které máme nyní k dispozici, prodáváme kolem 70 procent elektrifikovaných vozů. Patří sem hybridy, plug-in hybridy, čistě elektrické vozy i vodíkový Mirai. Nabídka se za posledních pět, šest let výrazně rozrostla. Dnes se tyto vozy staly naprosto normální součástí vozového parku, ať už ve firmách anebo u privátních spotřebitelů. V příštím roce přijdou další modely, některé z nich už jsme nějakým způsobem lidem ukázali. Nabídka se tedy opět výrazně rozroste, takže věřím, že to zase přitáhne další a další lidi.

A cítíte podporu i v rámci infrastruktury? Vzniká více dobíjecích stanic pro elektrická vozidla či vodíkové vozy?
Vodíkových stanic zatím není mnoho, v síti Orlen fungují na Barrandově a v Litvínově, v přípravě jsou Brno, Ostrava a Horní Počernice. Infrastruktura dobíjecích stanic je větší a za poslední dobu se jejich počet výrazně zvětšil. Zatím tak infrastruktura nahrává více čistě bateriovým elektromobilům. Myslíme si však, že budoucnost nemusí jít pouze tímto jedním směrem. Dlouhodobě se cesta bude určovat podle toho, co chce zákazník a co si vybere. Tedy, jakým vozem jezdí, kam, kolik lidí převáží a jaký pohon mu nejvíce vyhovuje.

Tagy: