Osm úsekových měření na nové dálnici D4? Nesmyslné, budeme o tom jednat, řekl Kupka

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS)

Radary na D4

Úsekový radar každé čtyři kilometry. Nová část dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem ještě není otevřená, ale už budí emoce u řidičů, politiků i dopravních expertů. Dálnice je opravdový unikát. Kromě skoro dvou stovek bezpečnostních kamer ji má hlídat i osm úsekových měření. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je takový počet nesmyslný a bude jednat o snížení jejich počtu.

„Všechny ujišťuji, že na D4 rozhodně nebude žádných osm úsekových měření. Jednáme o tom, aby to bylo přiměřené a aby to i z hlediska dosahu na řidiče neznamenalo, že je stát hlídá nebo pronásleduje,“ popsal Kupka pro CNN Prima NEWS. Doplnil, že na českých silnicích a dálnicích se má jezdit podle pravidel, rozhodně však není na místě, aby každé čtyři kilometry stál nějaký radar. „V tomto směru určitě povedeme jednání,“ doplnil.

ČTĚTE TAKÉ: Nenaleťte obchodníkům s dálničními známkami, radí Kupka. Využívají jednoduchý, ale účinný trik

„Hledáme takové řešení, které by rozhodně nikoho nepoškodilo nebo nikoho v tomto směru nepronásledovalo,“ řekl dále Kupka. Přesný počet úsekových měření bude podle něj dojednán do doby, než se 17. prosince bude dálnice uvádět do provozu.

S rozhodnutím masivně měřit na nové dálnici nesouhlasí ani hejtman kraje, kterým D4 vede. „Nemyslím si, že na úplně novém úseku dálnice máme mít osm radarů. Nepovažuji to za normální. Legitimní je se spíše bavit o zvýšení rychlosti,“ uvedl pro CNN Prima NEWS hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS).

Bezpečnost, ale bez kontrol

„Úseková měření by teoreticky mohla bezpečnost silničního provozu zlepšit. Nepřijde mi ale dobré být permanentně hlídán s tím, že vám nedůvěřujeme a běda, jestli překročíte o kilometr v hodině rychlost, jinak vás potrestáme,“ uvedl pro CNN Prima NEWS dopravní expert Roman Budský.

Nový úsek dálnice mezi Příbramí a Pískem staví konsorcium Via Salis. Od rozhodnutí umístit na dvaatřicet kilometrů dálnice osm úsekových radarů ale dává ruce pryč.

„Celá dálnice obsahuje relativně komplexní technologické zabezpečení, které vychází z koncesní smlouvy. Všechno, co se toho týče, vychází z toho, co musíme na základě smlouvy udělat,“ sdělila CNN Prima NEWS mluvčí společnosti Daniela Pedret.

Smlouvu má firma s ministerstvem dopravy. Jeho současné vedení tvrdí, že rozhodnutí o radarech zdědilo od předchozí vlády. Jenže zodpovědnost pro portál iDNES Premium odmítl i tehdejší šéf resortu. „Takový požadavek nebyl. Chtěli jsme jen mít větší kontrolu nad průjezdem automobilů, což ale není měření rychlosti,“ uvedl exministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Od současných členů hnutí ANO mají ale radary na D4 spíš podporu. „Kdo jede normálně podle předpisů, tak žádný problém mít nebude. Větší množství kamer neznamená žádný zásah do osobních práv nebo žádné sledování nad rámec toho, co současné zákony umožňují,“ uvedl pro CNN Prima NEWS poslanec a stínový ministr dopravy Martin Kolovratník (ANO).

Obcím přidělá měření práci

Z měření přitom nejsou úplně nadšení ani některé okolní obce a města. Starost s pokutováním jim totiž značně přidělá práci. „Plánujeme, že to bude okolo 20 až 30 tisíc přestupků za úsekové měření ročně. Musíme přijmout šest nových zaměstnanců, abychom splnili veškeré požadavky,“ sdělil pro CNN Prima NEWS místostarosta Písku Josef Soumar. Doplnil, že předpokládané náklady vyjdou město na zhruba šest milionů ročně.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ostrá hádka o Ukrajinu. A dost, neurážej české občany, pustila se Konečná do Zdechovského

Tagy:
dálnice radar doprava politika CNN Prima NEWS Martin Kupka Dálnice D4 produkty a služby ekonomika, obchod a finance