Hudební výplach koledami v obchodech může škodit. Psycholog popsal, jak ovlivňuje zákazníky

Stále se opakující vánoční hudba v obchodních centrech má podle marketérů svůj význam.

Koledy v obchodních centrech

Příval koled se na nás hrne ze všech stran, a hlavně v obchodních centrech. Vytvářejí atmosféru, ale také nás tak chytají do svých sítí obchodníci, kteří větří vánoční zisky. Náš mozek se tak podle sociologů dostává do pasti, ze které není úniku.

S vánočními koledami musí zákazníci nákupních center v současné době počítat. Ne každý je ale snáší dobře. „Některé v obchodech hrají už od listopadu, a to mi není příjemné. Přijde mi, že to vytváří ještě větší tlak na lidi,“ řekla jedna z nakupujících pro CNN Prima NEWS.

ČTĚTE TAKÉ: Potravináře namíchly výroky vlády. Ke zdražení máme důvod, zlobí se na Fialu a spol.

Přestože podle dalších lidí jsou některé otravné, mistři marketingu dobře vědí, že koledy v obchodních centrech mají zákazníkům připomínat to, že Vánoce se blíží – a s tím i čas pořídit pro někoho nějaký dárek. A to tady a teď.

„Snaží se tím nakupující naladit na vánoční atmosféru a přimět je, aby víc utráceli. Také jim tím říkají, že i oni Vánoce slaví, čím vzbuzují dojem, že jsou stejní jako zákazníci,“ uvedl sociolog Vojtěch Bednář.

„Hrajeme jak české, tak zahraniční vánoční písničky. Snažíme se je zařazovat tak, aby byly zákazníkům příjemné,“ řekl CNN Prima NEWS mluvčí jednoho z obchodních řetězců Tomáš Kubík.

Důležité je při takové vánoční produkci dodržovat přiměřenou hlasitost. „Ideální je na té hraně slyšitelnosti, tedy i na hraně vědomí. To je právě to, co zákazníky podvědomě udržuje na jednom místě,“ dodal Bednář.

„Čím pomalejší a klidnější hudba je, tím pomaleji a klidněji se zákazník pohybuje. To znamená, že v obchodě stráví více času a pravděpodobně toho i víc nakoupí,“ vysvětlil psycholog Tibor Břečka.

Na prodavače má poslech koled neblahý vliv

Podle odborníků se takové hodinové pásmo koled jednou za čas dá přežít. Co na to ale ti, co poslouchají koledy třeba osm hodin v kuse? „Po práci přijdu domů a nechci nikoho vidět, nikoho slyšet a rozhodně ne žádné české koledy,“ řekla CNN Prima NEWS jedna z prodavaček v obchodním centru.

Hudební výplach koledami je přitom pro mozek nakažlivý. „Na prodavače bude mít celodenní poslech koled nepochybně následky. Budou je slýchat i v noci po práci, ráno si je budou prozpěvovat a v práci je uslyší zas,“ řekl marketér Jakub Horák.

Obranou proti stále se opakujícím vánočním hitům tak může být nakupování vánočních dárků jen na internetu. V nákupním centru pak poslouží špunty do uší, anebo sluchátka s vlastním uklidňujícím hudebním repertoárem.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: V obchodech jsme pod tlakem emocí. Vánoční dárky tam raději nekupujte, radí odbornice

Tagy:
prodej hudba Vánoce obchod obchodní centrum Jakub Horák zákazník Vojtěch Bednář vánoční koledy Tomáš Kubík