Problémová trať
Vlak jedoucí načas je na této trati spíše výjimkou. Hlášení o zpoždění naopak běžnou praxí. V Česku nenajdete úsek, který by byl více nevyzpytatelný než dráha z Prahy do Berouna. Neustálé zpožďování vlaků tam způsobují výluky, špatný stav kolejí i velká vytíženost tratě. Protestují cestující i obce, ale nápravu přinese až kompletní modernizace nebo stavba nejdelšího železničního tunelu v Česku.
Co je psáno, to není dáno. Tak nějak by šel ve zkratce popsat provoz na středočeské železniční trati 171 údolím Berounky. Jestli je totiž tato trať z Prahy do Berouna něčím známá, tak svými zpožděními.
Snížíme vytíženost strojvedoucích. Havlíček představil změny na železnici
Od 11. srpna došlo na českých železnicích k dalším čtyřem vlakovým nehodám. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) na páteční tiskové konferenci informoval o tom, jak hodlá ministerstvo předcházet dalším kolizím. Jednou z hlavních priorit je snížit vytíženost strojvedoucích.
„Jízdní řád je sice hezký, ale který vlak jede, to nevíte,“ postěžovala si jedna z cestujících. „Je to taková sázka do loterie. Přijdu a čekám, jestli něco pojede,“ doplnila další. „Teď jedu vyzvednout děti a jedu o dva vlaky dřív, abych to stihla,“ potvrdila problematiku trati jiná pasažérka.
Za aktuálními zpožděními stojí hlavně oprava mezi pražským Smíchovem a Radotínem, kde se jezdí až do konce roku po jedné koleji. „Sice chápeme, že při rekonstrukci pojedou některé vlaky později, jinam a některé nepojedou vůbec, ale v současné době se na ten vlak nedá vůbec spolehnout,“ prohlásil starosta Černošic Filip Kořínek (Věci černošické).
„Plnění jízdního řádu se aktuálně pohybuje kolem 90 procent, což je vzhledem k vysoké rozestavěnosti i vysokému počtu osobních a nákladních vlaků optimální číslo,“ nesouhlasila s kritikou mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Zpoždění podle ní dosahují několika minut, místní mají ale zkušenosti poněkud jiné. „Myslím si, že 60 minut, hodina a půl. Možná i déle ráno,“ prohlásila jedna z obyvatel. „Vynechaný vlak a další zpoždění, takže víc než hodina,“ přidala se jiná. „Já jsem měla ještě štěstí, že třeba tři čtvrtě hodiny,“ dodala cestující.
Tragické léto na české železnici: Za šest týdnů se stalo dvanáct vážných nehod
Jen za posledních šest týdnů se na české železnici stalo 12 vážných nehod. Nejtragičtější byla srážka dvou osobních vlaků u Perninku na Karlovarsku, při níž zemřeli dva lidé a zranilo se 24 dalších.
Ve výsledku jde o patovou situaci, opravit se trať musí. „Ta trať je v podstatě bez nějakých velkých úprav od počátku minulého století,“ sdělil starosta Řevnic Tomáš Smrčka (Ruch Řevnice).
Zhruba 20 tisíc lidí z obcí v údolí Berounky, které nemají rychlejší spojení s Prahou než právě tuto trať, bude muset snést neustálé čekání na vlak až roku 2026, kdy má oprava tratě 171 skončit.
Řešení je velkorysé, 24 kilometrů dlouhý tunel z Prahy do Berouna. Nejdelším železničním tunelem v Česku by měly jezdit rychlíky a nákladní vlaky. „Přínos té novostavby je především ve zkrácení jízdních dob cca na 12 minut mezi Prahou a Berounem,“ informovala Friebová.
„Je mi 48 let a těším se, že možná až půjdu do důchodu, tak něco takového bude,“ řekl starosta Dobřichovic Petr Hampl (ODS). Berounský tunel je totiž stále ve fázi přípravy. A zkušenosti říkají, že tunely se v Česku nestaví zrovna rychle. Ten poslední, šestkrát kratší tunel u Ejpovic, se plánoval a budoval 17 let.