Nejpopulárnější seriál motorsportu zvažuje od příštího roku změnu. Na první pohled nepatrnou, ale podle některých reakcí samotných pilotů může být zákaz ohřívacích dek na pneumatiky za účelem větší udržitelnosti formule 1 riskantním krokem. Skeptický je i sedminásobný král šampionátu Lewis Hamilton.
Napřed je třeba říct, k čemu přesně, brzy možná zakázané, dečky slouží. Před každou částí závodního víkendu jsou jimi obaleny pneumatiky, aby dříve získaly optimální teplotu – díky ní mají vozy i v chladnějších podmínkách lepší přilnavost, a jsou tudíž lépe ovladatelné od samého začátku.
Jakmile monoposty například během kvalifikace rozdělené na několik částí zamíří do boxů, ihned kola dostanou své „oblečení“, aby byly zachovány ty nejlepší vlastnosti. V pravý čas pak opět nastoupí mechanici a provedou svlékací proceduru.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Trocha magie ve formuli 1. McLaren vyzrál na příjemné starosti průkopnickým řešením
Současné pneumatiky značky Pirelli jsou nejfunkčnější při dosažení teploty 100 °C. Jde o určitou formu alchymie. Více stupňů Celsia znamená výhodu, ale pokud se „gumy“ zahřejí až příliš, hrozí rychlé opotřebení.
#F1's plans to ban tyre blankets from 2024 will have a final vote involving teams, the FIA & FOM after this year's British GP in July. pic.twitter.com/Wj3bNhffFX
— The F1 Journal (@thef1journal_) February 24, 2023
Přikrývky jsou důležitou součástí formule 1 už nějakou dobu. Teď hrozí, že účinnému vynálezu odzvonilo. Komise seriálu nechá po důkladném hodnocení, zřejmě v červenci po Velké ceně Velké Británie, hlasovat o jejich zákazu, a to od příštího ročníku. Je však potřeba hlas aspoň pěti z deseti týmů.
Příznivci změny argumentují snížením nákladů a přispěním k lepší udržitelnosti královny motorsportu. A také faktem, že se jiné série ve světě motorů bez deček obejdou.
Hrozí snadná srážka
Pak je tu ale druhá strana, kterou nelze ignorovat. Konec „deček“ nepřijde správný pilotovi z Mercedesu Lewisu Hamiltonovi. Bojí se zbytečného nárůstu adrenalinu s potenciálními neblahými následky. Sám začátkem února testoval nové pneumatiky, které podle výrobce mají vykazovat slušnou přilnavost i bez zabalení do přikrývky. A muž – jenž během 16 sezon v F1 odjel 310 závodů, z nichž 103 vyhrál – spokojený nebyl.
Miliardář Hamilton by rád zatočil s chudobou: Dejme boháčům hranici, kolik mohou mít peněz
My, úspěšní lidé, máme až moc peněz a není to fér. Takto se dají parafrázovat slova Lewise Hamiltona, jedné z největších sportovních person v historii. Sedminásobný mistr světa formule 1 disponuje odhadovaným čistým jměním v hodnotě 300 milionů liber (8,1 miliardy korun) a v nedávném rozhovoru zaměřeném i na sociální témata fakticky naznačil, že by bylo správné, aby na podobnou částku nikdy nedosáhl.
„Podle mě jde o nebezpečný krok. Měl jsem možnost si to vyzkoušet a v určité fázi dojde k nehodě. Z hlediska bezpečnosti je to – myslím – špatné rozhodnutí. Navíc musíte odjet několik kol, aby pneumatiky správně fungovaly, přičemž hlavním smyslem zákazu přikrývek má být udržitelnost a ekologie. Ve skutečnosti jen spotřebujeme více paliva, abychom do pneumatik dostali požadovanou teplotu,“ kritizoval 38letý jezdec Mercedesu.
Podobného názoru byl i Španěl Carlos Sainz z Ferrari, který si myslí, že plánovaný zákaz „nedává smysl“.
Hamilton ještě popsal, v čem přesně může být změna nebezpečná: „Když vyjedete ven, tak kloužete a vůz se chová hodně nervózně. Pokud jede někdo jiný na pneumatikách, které už fungují, můžete se s ním snadno srazit.“
Web The Race však upozorňuje, že Hamilton i s týmovým kolegou Georgem Russellem testovali speciální pneumatiky v chladných podmínkách, které během závodů velmi pravděpodobně panovat nebudou. Navíc byla použita verze, jež ještě není finální.
Šéf oddělení společnosti Pirelli pro F1 Mario Isola přitom bere slova sedminásobného mistra světa tak vážně, jak si jen po boku Michaela Schumachera nejúspěšnější pilot v historii zaslouží.
„Teď je těžké říct, jestli dokážeme vyvinout pneumatiku s identickými vlastnostmi, jaké máme nyní. Pravděpodobně stále budou rozdíly, protože bez přikrývek potřebujete několik zatáček na zahřátí pneumatiky. A to znamená, že si piloti musí na tuto novou situaci zvyknout,“ podotkl Isola.
Upřesnil, že aktuálně kolům trvá zahřátí do požadovaného stavu zhruba dvě kola a teď se pracuje na vylepšení přilnavosti už při výjezdu z boxů.