Místo brigády prodávají nahé fotky a videa. Českým dětem se nechce pracovat, varuje expert

Ze statistik vyplývá, že svou intimní fotku někomu poslalo každé sedmé dítě.

Děti jsou závislé na pornu

Digitální doba a neomezené možnosti pro děti představují řadu rizik. Někteří mladiství jdou přímo nebezpečí naproti. Před létem roste řada školáků, kteří prodávají své snímky i videa na seznamkách. Chtějí si tímto způsobem vydělat na prázdniny, uvedl Martin Kožíšek, který má na starost projekty v oblasti rizikového chování na internetu ve sdružení CZ.NIC.

„Před létem a před Vánoci je takový vrchol. Děti si chtějí vydělat, a protože nechtějí chodit na brigády, začínají využívat seznamek. Založí si profily, kam sice nenapíšou, že nabízí sexuální služby, protože by je možná někdo zablokoval, ale vědí, že i přesto získají desítky, možná stovky nabídek, díky nimž si mohou vydělat peníze,“ popsal pro CNN Prima NEWS Kožíšek, který se dlouhodobě věnuje rizikům na sociálních sítích.

ČTĚTE TAKÉ: Vychováváme si generace násilníků i obětí, varuje expertka. Volá po změně systému

Děti si podle jeho slov vyberou ty nabídky, které jsou jim „nejpříjemnější“. Výsledná suma za fotografii či video se liší. Například v Praze, kde je vysoká konkurence, cena klesá. Za fotografie nebo videa mohou děti inkasovat od 500 do pěti tisíc korun.

Velikost pohlaví i sexuální praktiky

„Problém je, že české seznamky nikdo nereguluje. Kdokoli může uvést, jaká je velikost jeho pohlaví, co nosí na sobě, jaké má rád sexuální praktiky nebo jaké nosí spodní prádlo. Pak je mnohem vyšší pravděpodobnost, že ho někdo kontaktuje,“ řekl. Děti podle jeho slov vyvěšují nabídky na lokální weby, jmenovat je však nechtěl.

„Děti mají už videa mnohdy připravená, natočená. Nějakou věc pošlou třeba deseti lidem. Jsou to většinou dvanáctileté a starší, nejčastěji jde o patnáctileté. Najdou se třeba i osmileté, to je ale hodně velký extrém,“ sdělil Kožíšek, který například stál u zrodu webu Lidé.cz. Vedle těchto dětí jsou i ty, které fotografie zasílají čistě z důvěry nebo na základě výzvy spolužáků. Ze statistik vyplývá, že svou intimní fotku někomu poslalo každé sedmé dítě.

Ty, kteří fotky prodávají, peníze inkasují do digitální peněženky, díky PayPalu nebo jiným službám. „Některé děti mají už připravené svoje ‚menu‘ – co kolik stojí, co nabízí. Je to velký trend. Od lehkého striptýzu až po šílené věci, to je za jinou cenu. Platící mají specifické požadavky, footfetish, piss a jiné praktiky. Většinou to jsou ale úkoly. Plní, co jim, kdo řekne,“ popsal Kožíšek.

Pokud dítě dospívá, často má podle jeho slov submisivní sklony. „Je ochotno dělat věci, které by normálně nedělalo. Klečí nebo má obojek,“ líčil smutnou praxi. Podobný trend potvrdila i Kateřina Vokrouhlíková z linky STOPonline.cz. Děti si na základě výzev například do intimních partií strkají nejrůznější předměty, od hřebenu, kartáčku až po hadici.

Rizikový Snapchat i WhatsApp

Ty, které kompromitující materiál prodávají dlouhodobě, vědí, že by mohl být zneužit. Natáčí se proto bez obličeje. Vedle seznamek se nahé fotky posílají i přes jiné platformy, a to ne za úmyslem prodeje. „Nejvíce rizikové chování zaznamenávám na Snapchatu a poté na WhatsAppu. Děti se fotí nahé, chlubí se tím ve skupinách, pak to může uniknout ven,“ varoval expert.

Odborníci proto apelují na rodiče, aby o rizicích v kyberprostoru s dětmi mluvili, ať už na internetu dělají cokoli. Výrazně totiž formuje jejich osobnost. „Od covidu a on-line výuky děti tráví mnoho času na internetu. Při hodinách na počítači či telefonu nežijí reálné prožitky. Spoustu věcí mají jen zprostředkovaných. Jsou ochuzení, aby svět prožívali napřímo a naplno,“ upozornila psycholožka a ředitelka Dětského krizového centra Zora Dušková.

Dušková dodala, že děti na základě komunikace v on-line prostoru nerozvíjejí sociální dovednosti, netrénují kompromis, což často vede k jejich psychickým problémům. „Až 70 procent dětí se v kyberprostoru setkalo s pornografií,“ upozornila europoslankyně Dita Charanzová (ANO).

Tagy: