Co na to vaše peněženka, Luboš Kastner, Vladimír Sirotek - 4.3. v 17:55
Pivo bývalo tahákem gastronomie, nyní je jeho ekonomickou achillovou patou. V pořadu Co na to vaše peněženka ve vysílání CNN Prima NEWS to řekl člen představenstva Asociace malých a středních podniků ČR Luboš Kastner. Podle něj totiž restauratérům generují zisky především jídla, nikoliv oblíbený nápoj z chmelu. Vesnickým hospodským doporučil nový ekonomický model. Odborník mimo jiné vyslovil prognózu ohledně ceny piva za sto korun.
Česko jako národ pivařů podle Kastnera nic neohrozí. „Je to zakomponované v naší společenské DNA, v ohrožení tento status není,“ pronesl odborník ve vysílání CNN Prima NEWS.
K TÉMATU: Dlužníci často nevidí problém u sebe, míní expertka. Které skupiny jsou nejzranitelnější?
Nápoj z chmelu však označil za současnou „ekonomickou achillovu patu“. „Marže na pivo je srovnatelná s obědovým menu. Nejvíce peněz přináší hospodským jídlo. Pokud tedy máte podnik postavený pouze na pivu, musíte detailně dbát na náklady,“ vysvětlil odborník.
Sezóna zahrádkaření se blíží. Vyplatí se českým zákazníkům vyrazit do polských marketů?
Teplé počasí posledních dnů připomíná spíše blížící se jarní měsíce. Mnoho zahrádkářů proto brzy vyrazí na nákup sazenic či zahradnických substrátů do hobbymarketů nebo zahradnictví, a to nejen u nás. Vyplatí se zákazníkům zajet do obchodů za hranice s Polskem, nebo je lepší zůstat v domácí kotlině?
Češi se podle ředitele rozvoje produktu a služeb Dotykačka ČR, s.r.o., Vladimíra Sirotka méně baví ve večerních hodinách. „V případě nočních klubů a diskoték pozorujeme meziročně pokles tržeb o 15 až 20 procent. Podobně negativní vývoj sledujeme u barů,“ uvedl v pořadu Co na to vaše peněženka. Přiblížil rovněž i možné pozadí této statistiky.
„Lidé potřebují více odpočinku, tak se vyrazí bavit dřív. Třeba v kavárnách se zvyšuje konzumace alkoholu. Myslím si, že jde o změnu spotřebitele. Štamgasti už nevypijí tolik, co dříve, a to z ekonomických důvodů či kvůli tomu, že se sejdou u souseda na zahradě,“ vysvětlil.
Skutečnost, že se mnoho obyvatel menších obcí či vesnic přesunulo k domácím výčepům v garážích či na zahradách, trápí mnohé lokální hospodské. Kastner jim doporučil nový ekonomický model. „Nemusí mít otevřeno v úterý či ve středu, ale spíše od čtvrtka do soboty, kdy budou spoléhat na večerní provoz. Právě v tu dobu poskytnou místo, v němž se lidé budou chtít bavit,“ pronesl.
Ředitel rozvoje produktu a služeb Dotykačka ČR, s.r.o. Vladimír Sirotka Zdroj: CNN Prima NEWS
Člen představenstva Asociace malých a středních podniků ČR Luboš Kastner Zdroj: CNN Prima NEWS
Člen představenstva Asociace malých a středních podniků ČR Luboš Kastner Zdroj: ČTK
Pivo bývalo tahákem gastronomie, nyní je jeho ekonomickou achillovou patou. Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Pivo bývalo tahákem gastronomie, nyní je jeho ekonomickou achillovou patou. Zdroj: CNN Prima NEWS
Podle Sirotka je velmi pravděpodobné, že se cena piva vyšplhá až ke stokoruně, ale letos to určitě nebude. Podobně to vidí i Kastner, který mimo jiné upozornil na hlavní výzvu českých hospodských v podobě levného piva z obchodu či domácího výčepu, na nějž si čeští pijáci navykli zvláště v době pandemie covidu.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Zdražování potravin v Česku u konce? Nenechme se ukolébat, varují ekonomové