Evropské státy se musely od ruského plynu odstřihnout na začátku letošního roku. V létě pak přijde další zásadní změna, kdy se uzavřou dodávky ruské ropy. I když bude suroviny na českém trhu dostatek, tak změnu pocítí bezprostředně tuzemští řidiči. Pohonné hmoty jsou totiž kvůli levné ruské ropě laciné a ke krátkodobému zdražení s největší pravděpodobností dojde. Jaký cenový nárůst čekat?
Letošní rok je ve znamení nezávislosti na ruském plynu a ropě. Zatímco plynové kohoutky jsou od začátku ledna uzavřeny, u ropy se tento proces dá očekávat v polovině roku. Český stát proto už v předstihu začal navyšovat kapacitu ropovodu TAL Plus, kdy se instalují nová čerpadla a motory. „Tím se postupně navyšuje přepravní kapacita ropovodu. Během prvního pololetí letošního roku proběhne dokončení všech prací na projektu a provedou se provozní testy,“ řekl pro CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva průmyslu Marek Vošahlík.
ČTĚTE TAKÉ: Na misi premiéra jsem připraven, pro STAN chci 20 procent, řekl Rakušan. Antibabiše nepojedeme, slíbil
Navyšování kapacity ropovodu TAL/IKL, který začíná v italském Terstu, pomůže státu s dostatkem ropy. Podobně jako u plynu ale uzavření východní cesty přinese komplikace pro koncové zákazníky. V tomto případě řidiče. Nyní totiž mohou čerpat na tuzemských pumpách jedny z nejlevnějších pohonných hmot v Evropské unii. Natural 95 je v průměru za 35,61 koruny a nafta za 34,79 koruny.
To se jistě v polovině roku změní. „Současná situace je pro řidiče příznivá zejména kvůli tomu, že ve velkém odebíráme ruskou ropu. Ta je ve velké slevě oproti světovým cenám. Předpokládejme tedy, že dojde ke zdražení,“ řekl pro CNN Prima NEWS hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Podle něj na trhu bude vidět tlak na vyšší ceny. „Nepředpokládám, že by se ale mělo jednat o fatální nárůst. Zdražení bude vidět například o 1,50 koruny,“ řekl dále Kovanda s tím, že o dostatek ropy se nemusíme strachovat.
Očekávejme krátkodobé zdražení, říká analytik
Analytik XTB Jiří Tyleček předpokládá, že po uzavření ruské ropy dojde ke krátkodobému zdražení. „Ropa bude plynout jinak. Navíc nejsme soběstační ve výrobě paliv. Velká část se jich totiž vozí z bratislavského Slovnaftu. Spolu s uzavřením ropovodu Družba totiž přijde i zákaz vyvážet tato paliva ze Slovenska do Česka,“ řekl pro CNN Prima NEWS Tyleček.
Paliva zpracovaná na Slovensku ve velkém končila zejména na jižní Moravě. „Nelze ale očekávat, že by se zrovna v tomto regionu nějak radikálně změnila cena v polovině roku. Musí se najít nové cesty, které nebudou ze začátku levné. Nejsem ale přesvědčený, že by se mělo jednat o dlouhodobý problém,“ dodal Tyleček.
Ministerstvo průmyslu slibuje, že od července bude vše připraveno k provozu projektu TAL Plus, aby obě tuzemské rafinerie zpracovávaly neruskou ropu. „Česká republika se tak stane nezávislá na importu ruské ropy. Průměrný roční import ropy do České republiky za posledních deset let o něco málo převyšuje hodnotu sedmi milionů tun. Kapacita, která bude v ropovodu TAL po dokončení projektu TAL Plus k dispozici pro zásobování tuzemských rafinerií, tento průměrný roční dovoz nejen splňuje, ale ještě jej o významně převyšuje,“ dodal Vošahlík.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Cena vody vylétla vzhůru, v některých regionech si hodně připlatíte. Kde je nejdražší?