Odchod mnohých automobilových výrobců z ruského trhu pravděpodobně nezůstane bez odezvy. Putinův režim vidí jako reálnou možnost i znárodnění majetku, který v Ruské federaci zanechali. Škody zahraničních výrobců by šly do miliard dolarů, odhadují odborníci.
Ruský prezident Vladimir Putin zvažuje zabavení aktiv společností, které v Rusku pozastavily činnost z důvodu invaze na Ukrajině. Tímto krokem by ohrozil aktiva automobilového průmyslu v hodnotě několika miliard dolarů. „Myslím si, že riziko je velké,“ řekl Joe McCabe, generální ředitel společnosti AutoForecast Solutions.
„Existuje vysoká pravděpodobnost, že společnosti, které odešly, nebo ty, které odcházejí, budou znárodněny v zájmu ekonomiky země.“ Tváří v tvář silnému ekonomickému tlaku a vyhlídkám na hlubokou recesi v důsledku západních sankcí, Putin navrhl zavedení „externího managementu“ zahraničních společností, které odešly z trhu, s cílem transformovat je na podniky, které „chtějí fungovat dál“, tvrdí zpráva Automotive News Europe.
Hromadný exodus
Známé automobilky, jako například koncerny Volkswagen, Stellantis (Peugeot, Citroën, Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Opel), Ford, Mercedes-Benz nebo Renault, patří ke společnostem, které v posledních týdnech pozastavily své ruské aktivity. Tyto kroky spolu s přívalem ekonomických sankcí ze strany USA a dalších globálních mocností tvrdě zasáhly ruskou ekonomiku a finanční sektor, čímž vytvořily tlak na ruskou vládu.
„Pokud zahraniční vlastníci bezdůvodně zavřou společnost, pak v takových případech vláda navrhuje zavést vnější správu těchto podniků,“ řekl CNN ruský premiér Michail Mišustin. „To, jaká bude budoucnost podniků, bude záviset na rozhodnutí jejich majitelů,“ dodal.
Válka na Ukrajině
Miliardy v ohrožení
Mercedes-Benz ve své výroční zprávě za minulý rok uvedl, že jeho ruským aktivům v hodnotě 2 miliard eur hrozí zestátnění. Výrobce přitom teprve v roce 2019 otevřel novou moderní továrnu nedaleko Moskvy.
I když zmíněným továrnám v současnosti hrozí zabavení, ruské úřady nebudou moci jen tak pokračovat ve výrobě. McCabe řekl, že izolované výrobní závody bez kvalifikovaného managementu a přístupu ke globálnímu obchodu nebudou schopné tak rychle získat všechny komponenty, které potřebují k restartu výroby, a tu možná ani nebudou schopné zajistit.
„Nový dodavatelský řetězec nemůžete vybudovat ze dne na den,“ řekl. „Podívejte se, jak těžké je to s globální polovodičovou krizí, která ani nesouvisí s tímto konfliktem. Buď najdou způsob, jak to udělat interně, nebo najdou způsob, jak to udělat s přáteli, jako je Čína. Ale je to složitá cesta,“ uzavřel McCabe.