Počet uchazečů o práci na StartupJobs překonává rekordy. Nejvíce roste kategorie IT

Podle dat kariérního portálu StartupJobs se na trhu aktuálně nachází nejvíce zájemců o práci za celou dobu jeho fungování. Množství kandidátů se výrazně zvýšilo také v segmentu IT, který v ČR dlouhodobě trpí nedostatkem talentů. „To je dobrá zpráva pro zaměstnavatele, ale stále platí, že uchazeči ze svých nároků zatím neslevují,“ říká Filip Mikschik, zakladatel a CEO portálu StartupJobs, který založil v roce 2012. Reagoval na poptávku inovativních firem – startupů, po kvalitních lidech. Během uplynulých 12 let StartupJobs umístil více než 31 tisíc lidí ve více než 3200 firmách. Celkem se za tu dobu přihlásilo na pracovní nabídky více než 720 tisíc kandidátů.

Letos jste nominovaní na mezinárodní cenu 2024 DJAx Awards Finalist, což je mezinárodní ocenění Digital Job Advertising Excellence v kategorii Nejlepší sociální média v oblasti pracovní inzerce. O co jde? 
Cenu vyhlašuje Job Board komunita v Londýně, která v oblasti Job Board pořádá mezinárodní konference. Jsme nominováni jako finalisté ve třech kategoriích: Využití sociálních sítí pro efektivní nábor, druhá kategorie se zaměřuje na excelentní zákaznickou péči a třetí sleduje dopad naší práce na trh. To jsme si potvrdili tím, že jsme společně se společností J&T připravili SMART Market Report, který analyzuje dopad startupů v Česku na českou ekonomiku. Odborné mezinárodní soutěže a konference nám umožňují poznat trendy v našem oboru a porovnat se s tím, jak se náš obor vyvíjí u nás a jak v zahraničí. Takže účast v soutěžích a návštěvy zahraničních konferencí jsou pro nás hodně užitečné a inspirativní.

Proč jste se rozhodl v roce 2012 založit StartupJobs?
Když jsme loni měli 11. narozeniny, vytáhl jsem na setkání se zaměstnanci své první video prezentující StartupJobs v roce 2012. Abychom si ve firmě uvědomili, že pořád děláme to samé. Snažíme se, aby schopní lidé dělali ve firmách, kde je ocení a kde je jsou rádi. Loni jsme si pro to našli vhodnější pojmenování, proč na trhu vlastně jsme. Je to posun vpřed, tedy nový brand a vizuál. Pomáháme lidem a firmám posouvat se vpřed.

A jak to celé začalo?
Mnohem dřív než před 12 lety. Na vysoké škole, kde jsem vedle IT studoval marketing, jako studenti jsme pracovali s velkými korporacemi. Přitom jsem začal pomáhat v akcelerátoru pro startupy, které tenkrát vznikaly. To mě moc bavilo, byl to jiný svět než ten korporátní. Byl jsem u toho, když se rodilo prvních asi 40 firem, které formovaly startupový ekosystém. Když jsem pak přemýšlel, kde bych chtěl pracovat, byl jsem si jistý, že to bude můj startup.

Jak jste tedy začal?
Založil jsem web, který měl spojovat uchazeče o práci a startupy. Zafungovalo to. První den jsme měli prvního kandidáta a za dva týdny se mi ozvali kluci z Mitonu, kteří do projektu zainvestovali. Zájem firem a uchazečů narůstal, moje firma se také rozrostla o další lidi a dnes je nás třicet. Za ty roky jsme našli práci víc než 31 tisícům lidem ve více než 3200 firmách.

Prošel vývoj portálu nějakými krizemi?
Nic se neobejde bez chyb a potíží. V roce 2017 se nám nepovedl jeden projekt, došly finance, tak jsme ho museli zavřít. Tehdy jsem si zkusil i to nejhorší, co může manažera potkat – musel jsem propouštět. Pak se ale StartupJobs restartoval, nabrali jsme další lidi, a jelikož o IT specialisty byl velký zájem, dařilo se. V roce 2021 nám obrovsky pomohl covid. Firmy digitalizovaly, hledaly IT specialisty, dosáhli jsme v tom roku nejrychlejšího a největšího růstu. Konec roku 2022 a rok 2023 byl už byznysově slabší, protože investice do startupů klesaly, loni spadly o 70 % a nám inzerce poprvé meziročně klesla o cca 15 %.

Co nabízíte zaměstnavatelům?
Zaměřujeme se na nabídku kvalifikovaných pozic, které startupy nebo větší firmy potřebují. Nabízíme kandidáty v oblasti IT, programování a vývoje, marketingu, obchodu a managementu. Někdy obsazujeme i další speciální profese, jako jsou třeba grafici. Naší ambicí je přivést firmám správné lidi, nabízet jim vysokou návštěvnost, aby bylo z čeho vybírat. Hodně se věnujeme výkonnostnímu marketingu, pracujeme s brandem a hledáme komunikační kanály, jak na StartupJobs nejlepší kandidáty dostat. S firmami spolupracujeme i na jejich HR marketingu. Dělali jsme například firemní videoprofily, pracujeme s vlastním zpravodajstvím, v němž se firmy mohou podrobněji kandidátům představit, publikujeme rozhovory s top manažery, s CTO nebo CEO, v nichž firma prezentuje svou kulturu a produkty. To, jak vypadá firma zevnitř, jací jsou její manažeři a vize, totiž kandidáty velice zajímá.

Tvrdíte, že kandidáti nehledají jen práci a zaměstnavatelé nehledají jen kandidáty. Co tedy hledají, co je spojuje?
Náš portál oslovuje kvalifikované pracovníky, kteří si na trhu mohou vybírat, u koho by chtěli pracovat. Zajímá je nejen náplň práce a inovativní projekty, ale také hledají příjemné prostředí, flexibilitu, příležitosti k osobnímu rozvoji, dobré vztahy, kolegy a šéfy, s nimiž mají podobné hodnoty a vize. My je propojujeme s firmami, kde toto mohou najít a zažít.

Co nabízíte kandidátům?
Širokou paletu a množství pracovních nabídek v inovativních firmách. Kandidáti si můžou založit profil, čímž si otevírají možnosti přímé i nepřímé komunikace s firmami. Mají také možnost nezávazného přihlášení do firmy, což vítají. Kandidát dá vědět, že by se mu líbilo pracovat v té a té firmě, ta dostane jeho notifikaci a může si ho sama oslovit a nezávazně vyzkoušet. Dále kandidátům nabízíme testování jejich znalostí a možnost porovnat se v úrovni znalostí s dalšími kandidáty na trhu. Zavedli jsme novou sekci StartupEdu, protože se chceme víc věnovat osobnímu rozvoji kandidátů. Spustili jsme v této sekci téma dovednosti budoucnosti, kreativita, kritické myšlení a chceme nabízet tréninky měkkých dovedností. Zvedáme i téma AI, posíláme našim uživatelům zajímavé informace o AI.

O které služby je mezi zaměstnavateli největší zájem?
Obecně o inzerci. Také si objednávají kampaně a v rámci platformy mají kompletní správu náborového procesu.

Jak se vám daří oslovovat kandidáty?
Trh se letos otočil, máme nejvíc kandidátů v IT za mnoho let. Souvisí to s zefektivňováním procesů ve firmách, s nástupem AI. Například v březnu jsme měli 17 tisíc kandidátů a 800 pozic k obsazení. Nižší nabídka pozic je mimo jiné způsobena zpomalením trhu a větším zacílením na efektivitu. Nárůst kandidátů je opravdu velký, a tak se každému nepodaří hned dostat práci ve startupu, proto se otevíráme i větším firmám a vhodné kandidáty nabízíme i jim.

Jaký je zájem o práci ve startupech?
Jde to pořád nahoru. Je to tím, že mladé lidi baví pracovat na něčem, co je zajímá, na čem se něco naučí, v organizaci, kde mají nějaký vliv, můžou věci posouvat, experimentovat a vidět výsledky toho, co vymysleli. Čím dál důležitější pro ně je, že jsou aktivní součástí systému, nechtějí být jen poslušné kolečko ve velké mašině. Největší benefity jsou pro ně kreativita, zajímavý projekt, flexibilita, možnost pracovat na nejnovějších technologiích a vidět dopad své práce na konci projektu.

Vědět, že dělám na něčem, co je smysluplné? Jak to prokázat?
Když máme ve firmě roční shrnující prezentaci, hledám fotky, abych svým kolegům zhmotnil dopad jejich práce, aby viděli, kolika lidem jsme za rok vysněnou práci našli. Ty fotky dávají dohromady vyprodaný obrovský koncertní stadion, na němž bývá na 30 tisíc fanoušků! Ukazují, co naše práce jiným dala, kam je posunula, jaký má smysl. Posouvat lidi do firem, pro které chtějí pracovat, má i velmi pozitivní dopad na celou ekonomiku. Když jsme dávali s J&T dohromady studii Smart Market Report o významu startupů pro společnost, došli jsme k číslu 117 miliard korun, které startupy vyplatily svým zaměstnancům. Dejte si to dohromady se všemi odvody – daně, zdravotní a sociální pojištění, a máte jasno, jak startupy přispívají do státní kasy.

Jak vznikla studie Smart Market Report? Co vás ve výstupech překvapilo?
Léta sbíráme data o startupové scéně. Oslovili jsme J&T, zda by bylo možné ta data zasadit do širšího ekonomického kontextu. Spojili jsme se s hlavním ekonomem Petrem Sklenářem, kterého překvapilo, jak velký a významný je už dnes na trhu segment startupů. Porovnal to s jinými sektory a například zjistil, že startupy zaměstnávají 4 % všech zaměstnanců v ČR a v počtu zaměstnanců (150 tisíc) je to dvakrát více než počet zaměstnanců v zemědělství. Jedná se tedy o ekonomicky silnou skupinu kvalifikovaných lidí, jejichž průměrná mzda je 65 tisíc korun. Report upozornil, že ve startupech máme velký potenciál, ale je potřeba tomu dát prostor. Myslím, že to překvapilo i stát, který startupy dosud bral jako pár mladých fandů s notebooky, kteří na koleně něco tvoří. Nepotřebujeme žádné dotace, ale potřebujeme podporu státu při vytváření transparentního podnikatelského prostředí bez regulací a zbytečné byrokracie. Například bychom chtěli lepší legislativu v případě zaměstnaneckých akcií, které mnohé startupy svým zaměstnancům poskytují. Zakladatelé startupů se začínají sdružovat a vytvářet profesní sdružení, které by zastupovalo jejich zájmy a přicházelo s návrhy, jak podnikatelské prostředí v Česku zlepšovat.

Co je vlastně startup, jak byste to vysvětlil?
Podle Wikipedie je to organismus, který hledá škálovatelný byznys model. To zní ale dost akademicky. Dá se říct, že startup je podnikatelský subjekt, typicky nově založená či začínající společnost, která se na základě inovativní podnikatelské koncepce za použití vyspělých technologií rychle vyvíjí a má velký potenciál hospodářského růstu. Jsou to firmy, které přinášejí nějakou inovaci a mají velké ambice tu inovaci rozšířit. Mohou to být malé organizace s několika zaměstnanci, ale mohou postupně růst a stát se velkou firmou. Příkladem může být třeba Rohlík, který začal jako startup, dynamicky rostl, takže si musel vytvořit nějakou firemní strukturu, ale startupovou firmou zůstává, protože pořád inovuje, má velké ambice a mindset posouvat věci dál.

I vy pořád vyvíjíte, inovujete, jaké novinky chystáte?

Se Studiem Najbrt jsme se loni pustili do budování nové značky a nové vizuální identity, na jejímž základě jsme letos spustili úplně nový web. Je technologicky i vizuálně o několik úrovní výš než ten původní. Vylepšujeme na něm některé funkcionality, třeba mnohem víc personalizujeme profily nebo chceme, aby bylo možné hledat si práci a komunikovat s potenciálním zaměstnavatelem v přirozeném jazyce. To znamená, že kandidát popíše svým jazykem priority, které v práci očekává, a portál mu vygeneruje nabídky na míru. Firmám nabízíme jednoduchou možnost, díky níž mohou rychle dát kandidátovi vědět, jak dopadl ve výběrovém řízení. Na to se pořád a často zapomíná.

Nabízí portál i různé typy úvazků?
Ano, kandidáti mají na portále nabídku různých typů práce – hybridní model, remote, full time, kratší úvazek. Někdy si ale pak musíme s kandidáty na pohovoru vyjasnit, co pro ně ten či onen úvazek znamená, zda to vnímáme stejně. Setkal jsem se s případem, kdy kandidát požadoval full time, ale pak se ukázalo, že myslel full time jen na 4 pracovní dny, a ne na celý pracovní týden. Ale mzdu by chtěl jako za celý týden. Představy o práci se dnes hodně mění a může docházet k nedorozuměním.

Uvádějí firmy v nabídkách výši platu pro danou pozici?
Zlepšuje se to a my to firmám doporučujeme. Je to transparentní a kandidáti to ocení. Na Slovensku to už je povinné a k nám asi nějaká evropská regulace o zveřejňování výše platů v nabídkách také přijde.

Objevují se v nabídkách zaměstnavatelů požadavky na odborníky v oblasti AI?
Už déle pozorujeme trend, že firmy hledají specialisty na strojové učení a na AI. Nyní přichází nová fáze, a to hledání lidí pro aplikování AI. Vznikají pozice, které se nevěnují jen programování AI, ale využívání AI ve firmě. Trendem tohoto roku bude praktická aplikace AI v konkrétní firmě. Naši klienti už shánějí konzultanty, kteří budou jejich lidi školit, jak a kde AI aplikovat.

Jaký je zájem lidí z IT sektoru o manažerskou práci?
To je hrozně individuální. Jsou lidé, kteří manažerskou pozici berou jako součást své kariérní cesty, ale převažují lidé, kteří chtějí zůstat experty a dál se rozvíjet. Jednu dobu jsme zažili trend povyšování IT specialistů na manažery, ale od toho se ustupuje. Mindset a styl práce technika a styl práce manažera jsou dvě odlišné věci. Nejlepší je přímo se lidí ptát, zda by o manažerskou roli měli zájem. Zažil jsem u nás ve firmě situaci, kdy odcházel šéf vývoje a kdy jsem si říkal, že to asi budu za něj muset vzít já, že ti kluci do toho asi nepůjdou. Ale zeptal jsem se jich. Jeden se přihlásil a podařilo se to. Je skvělým šéfem vývoje. Naučil se dokonce rozdělit si čas na „manažování“ a na vlastní vývojářskou práci, které se vzdát nechce.

Jaká bude další budoucnost StartupJobsu?
Skvělá! I když, stát se může všechno. Doba je nejistá. Ale dlouhodobě mi tento projekt dává smysl. V budoucnu chceme proniknout do zahraničí. Nějaké aktivity už máme v USA a chtěli bychom pokračovat. Chceme být jedním místem na světě, kde se najdou všechny práce, které lidi posunou vpřed.

Autor: Alena Kazdová

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Krize v sociálních službách. Odbory hrozí stávkou, žádají zvýšení platů. Jurečka to odmítá

Tagy: