Podvodníci připravili ženu z Rychnovska o půl milionu. Udělala základní chybu, popisuje expert

Internetoví podvodníci se vydávají za bankovní úředníky a požadují po klientech přihlašovací údaje.

Podvodníci mají nový trik na klienty bank

Novému typu bankovního podvodu, který je založený na přecházení z jedné bankovní aplikace do druhé, naletěla žena z Rychnovska. Poté, co podvodníkům poskytla své přihlašovací údaje, jí z účtu zmizelo více než půl milionu korun. Policisté spolu se zástupci bank apelují na klienty, aby za žádných okolností nesdělovali citlivá data ke svému účtu. Pokud si všimnou na komunikaci něčeho podezřelého, mají ihned zavěsit či ukončit transakci a osobně navštívit pobočku.

Nový typ podvodu zneužívá sloučení mobilní bankovní aplikace České spořitelny s elektronickým klíčem k přístupu. „Pod záminkou migrace z aplikace George klíč do mobilní aplikace George požadují po klientech přihlašovací údaje k jejich internetovému bankovnictví,“ vysvětlil metodu falešných bankéřů mluvčí společnosti Filip Hrubý.

ČTĚTE TAKÉ: Pozor na internetové podvody. Zloději se vydávají za ČEZ, ženu ze Zlínska obrali o milion

Po uživatelích vyžadují také aktivační kódy z bankomatu, které z nich vymámí pod nejrůznějšími záminkami. Obětí tohoto podvodu se stala i čtyřiapadesátiletá žena z Rychnovska, jíž neznámý člověk zavolal s tím, že jí se sloučením aplikací pomůže.

„Podvodník vzbudí v poškozeném domnění, že je v časové tísni ohledně nainstalování aplikace. Uživatel je tudíž donucen sdělit druhé straně osobní údaje argumentem, že mu internetové služby přestanou fungovat,“ uvedl pro CNN Prima NEWS preventista královehradeckých policistů Miroslav Mervart.

Podle Hrubého zaznamenala bankovní společnost od letošního října okolo stovky klientů, kteří rafinovanému podvodu podlehli. „Většinou jsou kontaktováni podvodníky přes SMS, nebo nově dokonce prostřednictvím přednahrané telefonické zprávy,“ popsal praktiky neviditelných zločinců mluvčí.

Poškozená žena otevřela odkaz v přijaté esemesce a následně vyplnila přihlašovací údaje ke svému účtu. „Pod časovým tlakem na zaslaném odkazu uvedla osobní data, jež využívá v internetovém bankovnictví. Tímto způsobem přišla o více než půl milionu korun,“ sdělila pro CNN Prima NEWS mluvčí královéhradeckých policistů Iva Kormošová.

Základní pravidlo internetového bankovnictví

Klientka si včas neuvědomila základní pravidlo. „Žádná banka, žádný bankéř, opravdu nikdo, po vás nikdy nemůže chtít přihlašovací údaje do vašeho internetového bankovnictví. Tyto údaje skutečně nikdy nikomu nesmíte sdělovat,“ zdůraznil Hrubý.

Banky i policie v každém případě uživatele aplikací varují. V případě, že vám cokoli v hovoru přijde podezřelé, ihned zavěste a informujte se na pobočce své banky.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Zatáhl mě za plentu a přemlouval k půjčce. Seniorka popsala šmejdské praktiky obchodníka

Tagy:
policie banka podvod prevence krimi Česká spořitelna Královéhradecký kraj Iva Kormošová bankovní účet internetové bankovnictví podvodník Filip Hrubý přihlašovací údaje Miroslav Mervart