Hrdina, sympaťák, obyčejný a obětavý člověk, který vše zařídí. Tak vypadá premiér Andrej Babiš (ANO) v očích svých fanoušků. Desítky jich v sobotu dorazily do Průhonic, aby se s předsedou vlády vyfotily a nechaly si podepsat knížku. Ač jde evidentně o pečlivě připravený marketing, premiérovi příznivci to tak rozhodně nevidí. A nutno dodat, že Babiš to svým mediálním poradcům neztěžuje a svou roli hraje bezchybně.
Zatímco část sociálních sítí žije kritikou Babišovy předvolební kampaně – třeba opozice upozorňuje, že premiér pošlapal kříže za oběti covidu, které na místě jeho mítinku předtím nakreslili členové hnutí Milion chvilek – realita při setkání s Babišovými fanoušky je zcela odlišná.
Lidé, kteří za ním dorazili často z různých koutů republiky, si přijeli pro vlastní setkání s premiérem – se svým hrdinou. A také ho dostali.
Čeká na ně milý důchodce Andrej, který v deset hodin dopoledne usedá na náměstí v Průhonicích do naaranžovaného stanu s nápisem „Tady se říká pravda“. Kolem sebe má pečlivě vyrovnané stovky barevných knih s vlastní tváří a titulem „Sdílejte, než to zakážou!“ a je připraven na několikahodinový maraton podpisů a focení.
Fanoušci: Je osobnost, je obětavý
„Je to osobnost a hrdina. Důvěřujeme mu,“ shoduje se většina z oslovených, kteří si v sobotním teplém dni přijeli vystát frontu, aby si mohli s premiérem udělat fotku a nechat si podepsat jeho knihu.
„Mám velikou radost, že bude v našem kraji a že ho tam budu moct volit. Přijela jsem, abych ho viděla a podala mu ruku. Jsem ráda, že u nás bude s Ivanem Bartošem. Ten je tam hodně a podporuje cikány. Pana premiéra beru jako normálního, obyčejného člověka, který se nebojí,“ popisuje důchodkyně Ilona z Mostu, proč Babiše a hnutí ANO podporuje.
Fakt, že je jedním z nejmocnějších lidí v zemi a stále faktickým majitelem Agrofertu, některých médií a že kumuluje moc, jí nevadí. „Vím, že svoje peníze dává na lidi. Je obětavý a peníze, co vydělá, dává na chudé,“ pokračuje paní Ilona a při tom líže zmrzlinu, kterou Babiš v rámci své kampaně lidem zdarma nabízel.
Na setkání si nechala od premiéra podepsat dokonce pět knih s tím, že je veze na Moravu přátelům, kteří ho mají také rádi.
Pohladíte mi pejska?
„Pohladíte mi pejska?“ ptá se další z žen, která si vystála zhruba půlhodinovou frontu na fotku s premiérem. Babiš ani na minutu nezaváhá, pejska pohladí a ochotně se se svou voličkou vyfotí.
„Hlavně porazte ty Piráty, já bych to nezvládl,“ vzkazuje premiérovi při podpisu knihy další z jeho podporovatelů, který tentokrát přijel z Prahy.
„Jsou to noví, urputní komouši. Nechci, aby mi někdo říkal, že musím jezdit na kole. Uzavírají silnice po Praze,“ pokračuje mladý muž, který do Průhonic přijel i se svým tatínkem, jenž při jeho slovech souhlasně pokyvuje. Jdeme si dát zmrzlinu, končí krátký rozhovor a odchází ke stánku pro vanilkovou.
Děti se těší na tábor na Čapím hnízdě
V podobném duchu premiér pokračuje několik dalších hodin. Bez pauzy na oběd neúnavně podepisuje jednu knihu za druhou a fotí se s každým, kdo ho o to požádá.
„Je to pěkný, co? Není to o nás, ale o něm. Je prostě autentický,“ pochvaluje si průběh kampaně jeden z členů PR týmu, zatímco paní opodál kolegům z jiné redakce vtipně pózuje se zmrzlinou. „Lížu, než to zakážou,“ usmívá se a nabídne zmrzlinu i svému synovi.
Předvolební kampaň Andreje Babiše v Průhonicích Zdroj: CNN Prima NEWS
„Líbí se nám to, co zatím předvedl. Beru ho jako velkou osobnost a důvěřuji mu. Ještě jsem se ale podrobně nedíval na program. Dnes za ním jdu jako za celebritou. Je pro mě inspirací. Přijeli jsme z Prahy a plánujeme jít i do parku,“ líčí důvod své návštěvy další muž kolem třicítky, který si pro podpis přijel i se dvěma kamarády.
Ve frontě, která se časem nekrátí, protože každou půlhodinu přijede linkový autobus a z něj vyskáčou další premiérovi příznivci, postává i maminka se dvěma dětmi. S novináři mluvit nechce s tím, že ví, jak pracují, že je „tak trochu z oboru“. U stolečku s premiérem se ale rozhovoří a doslova rozzáří.
„Moc vás zdravíme. Děti se moc těší na tábor na Čapím hnízdě. Je nádherné, co pro děti děláte. A ta knížka je krásná,“ nešetřila komplimenty maminka ve chvíli, kdy premiér se vzkazem pro její děti podepisoval další výtisk své knihy.
Sympaťák a pohodář
Do Průhonic se ale zdaleka nevydali jen lidé z Prahy a středních Čech. Řada z nich to pojala jako výlet. Mezi nimi i devatenáctiletý volič z vesničky u Rokycan. „Osobně ho podporuji. Potěšily mě například slevy pro studenty, protože často jezdím vlakem. I snížení daní,“ netají se obdivem k premiérovi mladý muž, který přijel i se svou maminkou.
„Bereme ho jako sympaťáka. Je hrozně v pohodě. Kdyby byl u moci kdokoliv jiný, tak si myslím, že by to nebylo lepší. I s tím covidem, možná by i oni udělali něco jinak, ale myslím, že ta kritika byla nefér. Byli v úplně nové situaci,“ doplňuje mladíkova matka.
Na debaty o volebním programu, o dalším směřování České republiky nebo o chybách, kterých se vláda dopustila, čas nezbývá. Fronta fanoušků neustává a i po čtyřech hodinách lidé stále neúnavně čekají na slunci.
Lákadla Monika a pes Gigi
Radost mají Babišovi voliči i ve chvíli, kdy se náhle objeví premiérova manželka Monika Babišová s rodinným pejskem Gigi. Pusu na přivítanou manželce Babiš sice nedá, zato se vrhne k psíkovi a vybízí děti, aby si ho pohladily.
Manželka premiéra Andreje Babiše Monika na kampani v Průhonicích Zdroj: CNN Prima NEWS
„Nevíte, kde pan premiér bydlí? Když už jsme tady, tak bychom se tam zašli podívat,“ zeptá se po chvíli jeden z mužů. Ochotně ukážu, kterým směrem to je a pokusím se na chvíli premiéra oslovit s dotazem, na který mi už týden nedopověděl.
Co přesně bude chtít prosadit a zlepšit v Ústeckém kraji, kde povede kandidátku, ale ještě neví. „Nevím. Kampaň ještě nemáme. Až v září,“ reaguje neochotně Babiš na dotaz. Následuje ještě druhý, a to na zmrzlinu, kterou premiér točí. Chlubí se, že je česká. Když se ho ale zeptám, od jaké firmy, překvapivě odvětí: „Nevím. Proč bych to měl vědět?“
Babišův kult hrdiny
V očích svých fanoušků Babiš stoupne už jen proto, že to všechno zvládne a vydrží. Je to prostě hrdina. Je jedno, že ve skutečnosti jde jen o perfektní PR a každý krok kampaně je do detailu promyšlený. To skalní voliče příliš nezajímá, obvykle nehledají program, ale srozumitelnou celebritu.
Koneckonců stejnou možnost jak vytvořit „kult hrdiny“ mají i další politické strany. Je až s podivem, že to žádné z nich za posledních sedm let nedošlo nebo nevyšlo. Pokud to včas nepochopí, za dva měsíce mohou splakat nad výdělkem.