360°, Alexander Tomský, Michal Jagelka, Maxime Mededa, Tomáš Baldýnský - 4.6. v 21:20
Černoška v roli anglické královny Anny Boleynové nedává v historickém kontextu smysl, tvůrci se museli zbláznit, hodnotí obsazení britského seriálu stanice Channel 5 politolog a publicista Alexander Tomský. Podobně to vidí i herec Michal Jagelka. „Miluju historii a je mi jasné, že Anna Boleynová jako černoška je prostě nesmysl,“ řekl v pořadu 360° Pavlíny Wolfové na CNN Prima NEWS.
V třídílném seriálu nazvaném Anna Boleyn ztvárňuje známou panovnici ze 16. století černošská herečka Jodie Turnerová-Smithová. 1. června byl odvysílán první díl, velký poprask ale způsobil už dříve vydaný trailer. Režisérka Lynsey Millerová se dostala pod palbu kritiky za „blackwashing“, což je situace, kdy osoba tmavé pleti hraje původně bělošskou postavu. S takovým stavem filmové a seriálové produkce se nechce spokojit ani Tomský.
„Myslím, že se zbláznili. Dělají to naschvál. Je to rasismus naruby. Podle politické korektnosti žádný běloch nesmí hrát černocha, musí se hrát v rámci své etnické skupiny. Ale obráceně se to může. Učil jsem politickou historii, mám vztah k dějinám, a je absurdní prznit dějiny a dělat, že jsme byli vždy multikulturní společnost,“ řekl hned v úvodu diskuze politolog. Sám si ale dokáže představit momenty, kdy s černošským obsazením nemá sebemenší problém.
„Zažil jsem například vynikající černošskou zpěvačku, sopranistku, která hrála ve Wagnerových operách. To je něco jiného, hranice je jiná. Pro mě je to přijatelné, pokud jde o fikci, fantazii, imaginativní dílo. Role v operách jsou fiktivní a nedůležité, ona sloužila hlasem. Ale tady jde o historickou událost. Hranice je dějepisná, o dějinách se lhát nemá,“ pokračoval Tomský na CNN Prima NEWS.
Podle českého herce a dabéra Michala Jagelky vězí kouzlo umění v tom, že je nekonečné. V tomto kontextu však souhlasí s Tomským. „Miluju historii a je mi jasné, že Anna Boleynová v 16. století jako černoška je prostě nesmysl. Černoši se v té době vozili z Afriky jako zvířátka a lidé se na ně chodili koukat. Anna Boleynová jako manželka Jindřicha VI. byla běloška,“ navázal na diskuzi Jagelka.
Zatímco ve fiktivních dílech se mohou režiséři vyřádit dle svého, u historických nebo dokumentárních filmů by ocenil, kdyby se snažili tvůrci držet reálií. „Pokud bude nějaký dokumentární film o Beatles, tak si vyžaduji, aby je hráli bílí fešáci. Film o Jakson Five zase pět černých fešáků,“ vysvětlil herec v pořadu 360° Pavlíny Wolfové.
Záleží na hereckém výkonu, chtěl bych hrát Krtečka, říká Mededa
Černošský herec Maxime Mededa nevidí Turnerovou-Smithovou v roli britské panovnice jako velký problém. „Mně na první pohled nevadí. Jde o to, jestli je výbornou herečkou. Pokud bude hrát dobře, není to problém. Je to i záměr režiséra, ukázat, že tuhle roli zvládne černoška,“ přidal v pořadu svou perspektivu Mededa.
Barva pleti podle něj nehraje takovou roli jako to, jak dokáže herec přesvědčit, že se hodí do své role. Sám hrál v divadle blondýnku i Číňana. „Nikdo mi nechce dávat roli černocha, hraju jenom bělocha. Ale mně to nevadí,“ dodal pobaveně v 360° Pavlíny Wolfové. „Já bych si chtěl zahrát Krtečka,“ řekl na konci svého vstupu.
Tomský si ale stojí za svým názorem, že historické kapitoly lidstva by se měly držet reálií. V jiných případech už záleží ryze na imaginaci, třeba u postižených podle něj nedává smysl, aby je hráli pouze postižení. Podobné trendy a tlaky z USA vnímá jako pokus o novou ideologii. „Je poměrně složitá, ovládla veřejný prostor politiky a zatím se zdá, že neustupuje. Ale já si myslím, že jednou zanikne. Není možný, aby se to udrželo,“ okomentoval Tomský.
„V USA se najednou vyvažuje, že kdyby byli dva herci – běloch a černoch – roli získá černoch. Stejně tak i s cenami,“ uzavřel Jagelka.