Rodinné podnikání patří celosvětově k nejoblíbenějším firemním modelům. Má svá specifika a témata, jimž by se zakladatelé a jednatelé měli s předstihem věnovat. Jedním z nich je například nástupnictví. Podle Davida Krajíčka, zkušeného poradce rodinných firem a zakladatele platformy Family Business Week, včasná příprava rozhoduje nejen o budoucnosti, ale i o celkové hodnotě společnosti. O specifikách rodinného podnikání a souvisejících tématech budou na Týdnu rodinných firem hovořit jejich majitelé a experti z ČR i zahraničí.
Nástupnictví se při rozjezdu rodinného podnikání nejeví jako příliš důležité téma. I přesto by se předání firmy mělo řešit podstatně dříve, než o něm zakladatelé začnou vážně uvažovat. David Krajíček má jasno: „Každý zodpovědný majitel si v určitý moment svého života položí otázku: Kdo po mně jednou bude řídit a vlastnit tuto firmu?
Dvě roviny nástupnického procesu
Řekne se to jednoduše - předat firmu dál. Jenže ti, kteří léta budovali úspěšné podnikání a následně se rozhodují, komu těžce vydřenou společnost předají, dobře vědí, jak náročné takové zvažování je. A nejedná se zdaleka jen o emoční stránku. „Je klíčové si uvědomit, že nástupnický proces se odehrává ve dvou rovinách, vlastnické a manažerské. Obě oblasti mívají velmi odlišná řešení. Často je v další generaci třeba separovat vlastnickou roli od té řídící. Což je, jak se ukazuje na příkladu multigeneračních firem v zahraničí, běžný trend,“ vykládá zkušený kouč v oblasti rodinného podnikání.
V praxi to vypadá tak, že nastupující generace společnost neřídí, ale jen spravuje. A právě na tento moment je podle Davida Krajíčka potřeba se včas připravit. „Celkově doporučuji firmu budovat vždy tak, jako bych ji jednou chtěl prodat. Tento přístup mi dlouhodobě pomůže snížit nezdravou závislost firmy na mně jako majiteli a zásadně zjednoduší nástupnictví nebo prodej. V každém případě zásadně zvyšuje hodnotu firmy.“ Největším rizikem je podle poradce majitel, na němž je firma až nezdravě závislá.
„Často to bývá v jedné osobě ředitel a jediný jednatel nebo statutární orgán obecně. Proto je bez ohledu na věk a kondici zakladatele, tvůrce majetku, klíčové mít připravený záložní plán pro náhlý výpadek. V praxi to znamená plné moci, více jednatelů, závěť apod. Zažil jsem situace, kdy firma byla ochromena vleklým dědickým řízením a zároveň rodina neměla přístup k majetku,“ vypráví David Krajíček.
Jeho oblíbeným rčením je, že rakev nemá kapsy. Majitelé firem podle něj musí o nástupnictví přemýšlet s dostatečným předstihem. „Samotný začátek procesu předání podniku v obou rovinách by měl zahrnovat zvažování různých možností, jako je například prodej firmy, vstup na burzu, najmutí profesionálního manažera, vytvoření holdingu nebo postupné předávání majetku a odpovědností na další generaci. Také by měla být připravena dokumentace a plán pro případ nečekaných situací,“ vyjmenovává poradce jednotlivé kroky, k nimž je třeba přistoupit.
Proces předání podniku podle něj musí být řízený transparentně a s ohledem na potřeby a schopnosti budoucí generace.
„Majitelé by měli mít na paměti, že předání podniku není pouze o předání majetku, ale také o důvěře a předání firemní kultury a hodnot. Je proto naprosto klíčové, aby se procesu plánování účastnila celá rodina, a každý tak měl možnost vyjádřit své ambice, očekávání a obavy. To jsou ovšem často velmi citlivá témata. Platí, že každý chce vědět, jak na tom je, ale všichni se bojí zeptat. Nejhorší je, když otec nebo matka zakladatelka postaví rodinu před hotovou věc, byť s dobrým úmyslem a záměrem.“
„Velmi praktickým řešením bývá např. facilitované otevření této diskuse s odborníkem. Mám na tom postavenou dokonce jednu službu – rodinnou debatu o firmě a majetku, takový rodinný workshop. Je to půldenní setkání s podnikatelskou rodinu, která chce na těchto věcech pracovat. Uvedu je do problematiky a témata otevřu a moderuji,“ vysvětluje Krajíček.
Při takové diskuzi se poradce s členy rodiny lépe pozná, což výrazně usnadní následnou spolupráci. „Mým klientem je totiž celá rodina i firma jako celek. Je to dokonce moje podmínka pro každý začátek spolupráce, kterou vždy s novou podnikatelskou rodinou zahajuji tímto krokem. Rodinu provedu vlastní metodou tzv. kruhovým objezdem, kde zvážíme všechny nástupnické varianty, včetně prodeje firmy. Zkoumám dopady jednotlivých řešení na členy rodiny a systém jako takový. Mým cílem je dovést klientskou rodinu do stavu, kterému říkám „Klid v duši a rodina v klidu.“ Rodina je základ firmy, což je také slogan platformy Family Business Week, největší události pro rodiné firmy v ČR.“
Týden rodinných firem (Family Business Week) se koná od 5. do 9. června 2023. Série regionálních setkáních v rodinných firmách bude ve čtvrtek 8. června 2023 završena FBW Summitem v Libčicích nad Vltavou. Více informací o tématech a hostech Summitu najdete zde.
Metoda kruhového objezdu, kterou při jednáních s klienty David Krajíček rád používá. Zdroj: Se souhlasem Davida Krajíčka
Jak předat podnik dětem? Není to snadné
Témata FBW Summitu
- Nástupnictví
- Rodinná ústava
- Svěřenské fondy
- Prevence konfliktu
- Vzdělávání a výchova dětí do role správce
Ve čtvrtek 8. června 2023 v Uhelném Mlýně v Libčicích nad Vltavou (doprava zdarma z Prahy a zpět zajištěna). Vstupenky v prodeji zde.
Většina rodinných firem dříve nebo později čelí rozhodnutí, kterému z dětí podnik předat. Ne vždy je to snadné. David Krajíček ale ví, jak ho provést co nejlépe. „Pro úspěšné předání je nutná společná a dlouhodobá rodinná diskuse, vzdělávání a čerpání inspirace na odborných konferencích.“ I proto přišel s nápadem uspořádat jako součást platformy Family Business Week Summit, na němž se o své zkušenosti podělí významní hosté, lídři rodinných firem z Česka i ze světa. Budou mezi nimi například Libor Musil, zakladatel společnosti LIKO-S, který ji nedávno předal synovi, či Jaroslav Smetana, zakladatel firmy ALBIXON. Jedním z hlavních spíkrů FBW Summitu je pak Sandy Loder, světově vyhledáváný kouč pro NextGen v rodinných firmách, člen 5. generace rodiny Flemingů, která stojí za jmény jako Stonehage & Fleming nebo James Bond.
Zásadní při předávání kormidla firmy dětem je také vědět, zda o to vůbec mají zájem, případně jaká je jejich motivace. „Mám několik příkladů rodin, kde se během našich diskusí ukázalo, že daný potomek o firmu jeví zájem jen proto, aby rodiče nezklamal. A to není správná ani udržitelná cesta. Museli jsme se pak v procesu vracet a hledat jiná řešení. A to je ta lepší varianta,“ vykládá Krajíček s tím, že jakmile je rodina v dalších plánech jednotná, přichází ta správná chvíle vše správně načasovat a komunikovat. Samotný proces předání nástupnictví je otázkou několika let.
Když děti o firmu nestojí? I s tím je třeba počítat
Obor, v němž začali podnikat jejich předci, je nezajímá. Touží po něčem jiném, případně se na zapojení do rodinného podniku cítí mladí. Důvodů, které mladé generace vedou k odmítnutí nástupnictví, může být celá řada. Podle Davida Krajíčka je zásadní nikoho nelámat a k převzetí firmy nenutit. I tak zbývá dost způsobů jak s firmou naložit. „Opět je třeba si uvědomit, že vlastnická a manažerská část procesu jsou oddělitelné. Pokud mám již dospělé děti, které firmu nechtějí převzít manažersky, mohu si vychovat nebo najmout externího ředitele. Děti se pak stanou správci firmy a z pozice v dozorčí nebo správní radě mohou vykonávat akcionářský dohled. Ovšem i na tuto roli je nutné děti důkladně připravit, aby byly kvalifikovaným partnerem pro management,“ radí důrazně odborník na rodinné podnikání.
Pokud ani s tím mladší generace nesouhlasí, nabízí se další způsoby řešení: „Mohu firmu převést do svěřenského nebo nadačního fondu, který zároveň majetek chrání před jeho rozštěpením v budoucnu. To může být ale také řešením i v případě, že děti firmu vlastnit chtějí. Svěřenský fond pak funguje jako rodinný štít proti konfliktům a hrozbám, které život přináší,“ objasňuje a vzápětí dodává: „Rodina je živý organismus, který se neustále mění. Svatby, rozvody, porody, pohřby. To už je otázka správného nastavení majetkové struktury, konsolidace aktiv, vytvoření rodinného holdingu apod.,“ říká David Krajíček s tím, že i této problematice se budou věnovat řečníci na Family Business Week Summitu.