Společnosti skupiny Smartwings Group, tedy Smartwings a ČSA, podaly ve středu u Městského soudu v Praze návrh na vyhlášení mimořádného moratoria na splatnost svých závazků. Učinily tak na základě zákona označovaného jako lex COVID ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru. Redakci CNN Prima NEWS to sdělila mluvčí společnosti Smartwings Vladimíra Dufková v tiskové zprávě.
Společnost Smartwings prostřednictvím své mluvčí zdůraznila, že potřeba využití moratoria plyne výhradně z následků způsobených pandemií, která „globálně vyvolala největší krizi v historii letectví“. Smartwings i ČSA vykazovaly před vypuknutím koronavirové krize zisk, a očekávají tedy, že po jejím odeznění se do černých čísel opět vrátí.
Na provozu jak aerolinek Smartwings, tak ČSA se podle předsedy představenstva Smartwings Jiřího Šimáněho nic nemění. „Obě společnosti zajišťují všechny plánované lety dle letových řádů a nadále obnovují další linky v závislosti na vývoji epidemiologické situace v jednotlivých zemích a cestovních omezeních,“ uvedl Šimáně v tiskové zprávě. Dodal také, že skupina Smartwings Group stejně jako další letecké společnosti provádí restrukturalizaci, na jejímž konci mají být úspory.
„Mimořádné moratorium je jen vhodným dočasným opatřením, které dává Smartwings a ČSA potřebný čas k zajištění finanční stability společnosti ve spolupráci s financujícími bankami, pronajímateli letadel a dalšími věřiteli,“ doplnil Jiří Šimáně, který rovněž vyjádřil naději, že podniknuté kroky umožní krizi úspěšně překonat.
Jednáme na všech frontách
Skupina Smartwings v důsledku vyhlášení výjimečného stavu českou vládou a zavedení mimořádných protiepidemických opatření zaznamenala v období od dubna do června meziroční propad letových výkonů o 95 procent, v červenci a srpnu o čtyři pětiny. I to byl důvod, proč se Smartwings obrátily s žádostí o pomoc na stát. Vzhledem k tomu, že původní vládní podpůrné programy byly vypsány tak, že pro Smartwings nebyly prakticky použitelné, byl po několika měsících spuštěn program COVID Plus, z něhož už mohou čerpat pomoc také podniky z oblasti dopravy a cestovního ruchu.
Aerolinky toho využily a vstoupily do jednání s Exportní garanční a pojišťovací společností, stejně jako s potenciálně věřitelskými bankami, které by jim byly ochotny poskytnout státem garantovaný úvěr. V předchozích týdnech se hovořilo o potřebě dodatečného financování v objemu až 900 milionů korun s tím, že 750 milionů do společnosti již vložili čeští akcionáři. Jiří Šimáně následně vyzval čínského podílníka, skupinu CITIC, aby do aerolinií napumpovala nejméně stejně vysokou částku.
Podle sdělení Vladimíry Dufkové Smartwings a ČSA realizují kroky směřující k využití programu COVID Plus. Proces žádosti o záruky za zmíněný úvěr je však prý složitý a časově náročný a je třeba dosáhnout dohody mezi mnoha stranami. „Jednáme o všech dostupných možnostech financování, abychom zajistili provoz obou společností,“ doplnil Jiří Šimáně s tím, že aerolinky angažovaly mezinárodního poradce, společnost EY, jež má s restrukturalizací firem a zajišťováním financování zkušenosti.