Šimáně vyzývá CITIC: Nechť Číňané dorovnají, co jsme do Smartwings vložili my

Smartwings

Šimáně vyzval CITIC, aby Smartwings finančně pomohl

Letecká společnost Smartwings stále čeká, jestli získá státem garantovaný úvěr, nebo ne. S bankami ale už jedná. Na tahu je nyní čínský akcionář, státem vlastněná skupina CITIC, jež v aeroliniích drží necelých padesát procent. Valná hromada Smartwings totiž už v červnu rozhodla, že se na záchraně společnosti budou finančně podílet také její majitelé. Jiří Šimáně, jemuž podle odhadů patří asi osmina skupiny Smartwings, už firmě půjčil 750 milionů korun.

Je v první dvacítce nejbohatších Čechů a podle magazínu Forbes disponuje majetkem za více než jedenáct miliard korun. Nyní se Jiří Šimáně pustil do boje s čínským obrem, jenž sedí na téměř polovině akcií v letecké společnosti Smartwings. Ta pro změnu už několik měsíců usiluje o získání finanční injekce od státu, která by jí pomohla přežít následky koronavirové pandemie, jež mimo jiné vedla na dlouhé týdny k uzavření světového nebe.

Původní vládní programy COVID však měly nastavené podmínky tak, že se do nich firmy typu Smartwings nevešly. V případě Antiviru sice aerolinie uspěly, ale kvůli zastropování příspěvku na náhrady mezd za zaměstnance, kteří nemohli vykonávat svou práci, tento program Smartwings kompenzoval jen část mzdových nákladů. Teprve v červenci se program COVID plus rozšířil o dopravu a cestovní ruch, a tak se otevřela možnost právě i pro Smartwings.

Podíl jsme od CITIC chtěli koupit, tvrdí Šimáně

Stále ale ještě není jisté, zda ji bude moci využít. „Záleží na tom, jak se k situaci postaví společnost CITIC, tedy zda dodrží slib, který dala jak akcionářům, tak bankám. To znamená, zda se bude podílet na financování záchrany společnosti. Pokud ano, pak je velmi pravděpodobné, že úvěr se státní zárukou využijeme,“ uvedl Jiří Šimáně pro CNN Prima NEWS.

Sám podle svých slov společnosti již půjčil bezmála 750 milionů korun a nyní chce, aby stejnou sumu poskytli i Čínané. „CITIC stále svůj veřejný příslib poskytnout půjčku nenaplnil, a pokud se tak nestane, bude na něm ležet odpovědnost za další vývoj,“ dodal Šimáně. Na otázku, zda vede jednání se CITIC nebo se členem představenstva CITIC Europe Holdings Jaroslavem Tvrdíkem, Jiří Šimáně odpověděl „bez komentáře“. Redakce CNN Prima NEWS se snažila získat reakci také Jaroslava Tvrdíka, telefon ovšem nezvedal a na otázky poslané přes SMS nereagoval.

Pro Šimáněho to ale zřejmě není poprvé, co se snaží s čínskými spoluvlastníky aerolinek Smartwings domluvit na něčem, co by vedlo ke zdárnému konci. „Před lety jsme souhlasili s odprodejem akcií čínské soukromé společnosti CEFC, která v té době prokazovala, že má desítky miliard dolarů na účtech. Od ní jsme si slibovali, že zafinancuje nákup nových letadel a že nám také za určitých podmínek otevře možnost létat v Číně nebo do Číny. To se bohužel nestalo, už jen proto, že tato skupina asi po roce nebo po dvou zkrachovala,“ uvedl Šimáně pro CNN Prima NEWS.

Zmínil také, že loni v létě učinil nabídku společnosti CITIC, která převzala akcie po CEFC, na odkup jejího podílu ve Smartwings. „Nabídku, která byla z našeho pohledu velmi atraktivní, CITIC odmítla s tím, že za podíl CEFC ve Smartwings zaplatila konkurznímu správci v Číně daleko více,“ uzavřel Šimáně.

(Ne)strategická firma

Jak už bylo řečeno, společnost Smartwings se dostala do potíží kvůli protiepidemickým opatřením. Prakticky okamžitě se rozproudila debata, jestli jí má stát pomoci, či nikoli. Spory probíhaly zejména o to, zda lze Smartwings považovat za strategicky významnou z hlediska České republiky, či nikoli. A nedokázali se na tom shodnout nejen politici, ale ani odborníci. Ekonomové jako Filip Matějka (CERGE-EI) nebo Helena Horská (hlavní ekonomka Raiffeisenbank) jsou přesvědčeni, že o strategickou firmu nejde a nemělo by se jí tedy dostávat zvláštní státní podpory.

S tím ovšem nesouhlasí hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda. „Pokud se stát rozhodl, že bude zachraňovat plošně všechny firmy, které jsou protiepidemickými opatřeními postižené, není důvod, aby z této pomoci vyloučil právě Smartwings. Když pomáhá živnostníkovi s pekárnou, proč ne aerolinkám?“ uvedl už dříve pro CNN Prima NEWS. Za Smartwings se postavily také významné tuzemské cestovní kanceláře včetně například Exim Tours.

Spory o tom, zda a jak Smartwings pomoci, vznikly také uvnitř samotné koaliční vlády hnutí ANO a ČSSD. Střet ovšem nenastal mezi ministry ANO a sociální demokracie, nýbrž mezi ministry samotného Babišova hnutí. Na jedné straně barikády stál ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO), který pomoc pro Smartwings prosazoval, na straně druhé pak šéfka resortu financí Alena Schillerová (za ANO). Ta argumentovala tím, že nemůže před poslance předstoupit s návrhem na poskytnutí selektivní státní pomoci. Nakonec vše vyřešilo rozšíření programu COVID plus, čímž si vláda nad problémem tak trochu umyla ruce. Nebudou to totiž její úředníci, kdo o pomoci nakonec rozhodne.

Tagy: