Pouhých 15 let od představení prvního prototypu definitivně končí výroba největšího dopravního letadla na světě Airbusu 380. Poslední stroj určený pro společnost Emirates smontovali letos v září dělníci ve francouzském Toulouse. Airbus končí s výrobou zejména kvůli nezájmu aerolinek.
V polovině června oslavovali obyvatelé městečka Lévignac průjezd posledního konvoje rozložených částí superjumba, které později montážníci dali dohromady v nedalekém Toulouse. Letadlo se celkově skládá ze čtyř milionů dílů dovezených ze třiceti zemí světa. O ukončení výroby informovala firma Airbus už v roce 2019 poté, co si Emirates jako poslední z velkých aerolinek snížily počet objednávek na dvoupodlažní letoun A380.
Konec Airbusu A380. Vyřazená monstra nejspíš skončí ve šrotu, na nákladní letadlo se nehodí
Airbus, výrobce letadel se sídlem ve Francii, v pondělí oznámil omezení výroby a propouštění zaměstnanců. V posledních letech klesal zájem především o letouny A380, největší dopravní letadla na světě. Aby odstavená „monstra“, do kterých se vměstná až 800 pasažérů, neskončila ve šrotu, Lufthansa přišla s řešením přestavby z osobních na nákladní. Český letecký publicista Ladislav Keller však tvrdí, že A380 nejsou k přestavbě určené a bylo by to velmi nákladné.
Vůbec první letadlo obdržela v roce 2007 společnost Singapore Airlines, dvě léta po představení prototypu a prvním zkušebním letu. Od té doby vyjelo z francouzských linek více než 240 hotových strojů. Poslední vyrobené letadlo ale ještě není namalované a chybí dodělat mnoho detailů.
Díly z Německa, Francie i Španělska
K samotnému sestavení Airbusu 380 musely být do Francie vždy dovezeny díly z celé Evropy. Sekce trupu pocházely z německého Hamburku a francouzského Saint-Nazaire, horizontální ocasní plocha byla vyrobena ve španělském Cádizu a vertikální ocasní ploutev opět v Hamburku. Pouť dílů do Francie se odehrávala po silnici, po moři a vzduchem. Díly pocházely od půldruhého tisíce společností.
Airbus A380 vyvinuli tvůrci za 25 miliard dolarů a s kapacitou až 853 cestujících se jedná o největší sériově vyráběné civilní dopravní letadlo v historii. „Je to bolestivé rozhodnutí. Investovali jsme do letadla hodě úsilí, zdrojů a potu,“ uvedl v roce 2019 během ohlášení o ukončení provozu generální ředitel Airbusu Tom Enders.
Goodbye #A380 👋🏻 ✈️ Last convoy in the village of Levignac, France - a unique moment shared with my #Airbus colleagues. No sadness, only pride. pic.twitter.com/LNOxdvMfmP
— Anthony (@anthrsdo) June 17, 2020
Pandemie i dražší provoz
Největší pokles poptávky zaznamenala společnost se sídlem ve Francii v první polovině roku 2020, když aerolinky Lufthansa, Air France nebo Qantas zaznamenaly, že jejich letadla létají poloprázdná. Na vině je bezesporu koronavirová pandemie a s ní spojené uzavírání hranic států nebo strach lidí z nakažení.
Provoz čtyřmotorového Airbusu je mnohem dražší než menších dvoumotorových strojů, a proto mnohé aerolinky začaly raději objednávat menší stroje, ve kterých snáze zaplní kapacity. Například Lufthansa přišla s nabídkou, že vyřazené A380 přestaví na nákladní letouny.