Poslední superjumbo je na světě. Výroba největšího dopravního letadla končí


Pouhých 15 let od představení prvního prototypu definitivně končí výroba největšího dopravního letadla na světě Airbusu 380. Poslední stroj určený pro společnost Emirates smontovali letos v září dělníci ve francouzském Toulouse. Airbus končí s výrobou zejména kvůli nezájmu aerolinek.

V polovině června oslavovali obyvatelé městečka Lévignac průjezd posledního konvoje rozložených částí superjumba, které později montážníci dali dohromady v nedalekém Toulouse. Letadlo se celkově skládá ze čtyř milionů dílů dovezených ze třiceti zemí světa. O ukončení výroby informovala firma Airbus už v roce 2019 poté, co si Emirates jako poslední z velkých aerolinek snížily počet objednávek na dvoupodlažní letoun A380.

Vůbec první letadlo obdržela v roce 2007 společnost Singapore Airlines, dvě léta po představení prototypu a prvním zkušebním letu. Od té doby vyjelo z francouzských linek více než 240 hotových strojů. Poslední vyrobené letadlo ale ještě není namalované a chybí dodělat mnoho detailů.

Díly z Německa, Francie i Španělska

K samotnému sestavení Airbusu 380 musely být do Francie vždy dovezeny díly z celé Evropy. Sekce trupu pocházely z německého Hamburku a francouzského Saint-Nazaire, horizontální ocasní plocha byla vyrobena ve španělském Cádizu a vertikální ocasní ploutev opět v Hamburku. Pouť dílů do Francie se odehrávala po silnici, po moři a vzduchem. Díly pocházely od půldruhého tisíce společností.

Airbus A380 vyvinuli tvůrci za 25 miliard dolarů a s kapacitou až 853 cestujících se jedná o největší sériově vyráběné civilní dopravní letadlo v historii. „Je to bolestivé rozhodnutí. Investovali jsme do letadla hodě úsilí, zdrojů a potu,“ uvedl v roce 2019 během ohlášení o ukončení provozu generální ředitel Airbusu Tom Enders.

Pandemie i dražší provoz

Největší pokles poptávky zaznamenala společnost se sídlem ve Francii v první polovině roku 2020, když aerolinky Lufthansa, Air France nebo Qantas zaznamenaly, že jejich letadla létají poloprázdná. Na vině je bezesporu koronavirová pandemie a s ní spojené uzavírání hranic států nebo strach lidí z nakažení.

Provoz čtyřmotorového Airbusu je mnohem dražší než menších dvoumotorových strojů, a proto mnohé aerolinky začaly raději objednávat menší stroje, ve kterých snáze zaplní kapacity. Například Lufthansa přišla s nabídkou, že vyřazené A380 přestaví na nákladní letouny.