Nebeské „diamanty sezóny“. Webbův teleskop odhalil kvasar připomínající prsten s drahokamy

Nový unikátní snímek pořízený vesmírným teleskopem Jamese Webba nabízí pohled na jiskřící kvasar ve vesmíru. Jedná se o planoucí centrum aktivní galaxie, které je poháněno černými dírami. Experti, kteří úkaz připomínající zdobený prsten představili, jej označili za „diamanty sezóny“ a snímek měsíce.

Zveřejněný snímek zachycuje gravitační čočkování kvasaru známého jako RX J1131-1231, který se nachází zhruba šest miliard světelných let od Země v souhvězdí Kráter, uvádí web esawebb.org.

ČTĚTE TAKÉ: Astronaut Svoboda se připravuje do vesmíru. Prozradil, kdy zahájí misi a jaký bude výcvik

Experti jej vyhlásili za snímek měsíce. Je považován za jeden z nejlépe čočkovaných kvasarů, které dosud byly objeveny. „Třpytivé ‚drahokamy‘, neboli zářící oranžové tečky, jsou ve skutečnosti čtyři obrazy téhož – extrémně jasného objektu známého jako kvazar,“ vysvětlili na sociálních sítích odborníci z NASA Webb Telescope.

Studium temné hmoty i „aktivních galaxií“

Obecně vědci s jistotou nevědí, jak kvasary fungují. Předpokládá se, že jde o aktivní jádra starých galaxií, v jejichž středu se nachází černá díra. Z toho důvodu se kvasary řadí mezi „aktivní galaxie“.

Odborníci podotýkají, že gravitační čočkování nabízí „vzácnou příležitost studovat oblasti v blízkosti černé díry ve vzdálených kvasarech – a to z toho důvodu, že funguje jako přirozený dalekohled a zvětšuje světlo z těchto zdrojů“.

Jedním z důsledků gravitačního čočkování je, že může zvětšit vzdálené astronomické objekty, což astronomům umožňuje studovat objekty, které by jinak byly příliš „slabé“ nebo vzdálené. Měření rentgenového záření z kvasarů pak může poskytnout informaci o tom, jak rychle se centrální černá díra otáčí. To mnohdy vědcům poskytuje důležité informace o růstu černých děr v čase.

Prohlédněte si další dechberoucí snímky, které Webbův teleskop v průběhu dvou let pořídil:

Snímek, který si vysloužil název „Prsten s drahokamy“ či „Diamanty sezóny“, byl pořízen pomocí Webbova přístroje MIRI v rámci pozorovacího programu zaměřeného na studium temné hmoty. Obecně pozorování kvasarů prostřednictvím teleskopu umožňují astronomům zkoumat povahu temné hmoty v menších měřítkách než kdykoliv předtím.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Zářivý vesmírný tanec. Webbův teleskop zachytil dechberoucí snímek galaxií Tučňák a Vejce