Pozor na měkké dárky, varuje průzkum. Lidé nejvíce ocení nejen ručně vyrobené, ale i peníze

Zklamání z vánočních dárků, ilustrační snímek

Nechtěné vánoční dárky

Obdarovat své blízké na Vánoce může být někdy pořádný oříšek. Napovědět může průzkum, který se zabýval tím, co by si Češi letos přáli najít pod stromečkem. Ukázalo se, že lidé preferují zážitky či ručně vyrobené dárky. Naopak příliš neocení měkké dárky.

Až 75 procent oslovených lidí by si přálo pod stromečkem najít rukodělné dárky. Hotovost by ocenilo 67 procent lidí, tvrdé dárky 63 procent, měkké dárky už jen 59 procent a nejméně obdarované potěší finanční poukazy (57 %). Ukazují to výsledky průzkumu společností Behavio Labs a Slevomat.

ČTĚTE TAKÉ: Vánoční otevírací doba PŘEHLEDNĚ. Kde nakoupíte ještě před štědrovečerní hostinou?

„Přestože respondenti uvedli, že by si letos přáli dostat doma vyrobené dárky nebo hotovost, byly tyto předměty také nejčastěji uvedeny jako ty nejhorší. U poukazů na zážitky ale víme, že s nimi bylo spokojeno 96 procent obdarovaných,“ vysvětlil výzkumník Ladislav Havrland z Behavio Labs.

Více než třetina obdarovaných Čechů v průzkumu uvedla, že dárky, které je zklamaly nejvíce, měly hodnotu do 500 korun. Pomyslnému žebříčku vévodí měkké dárky (32 %), tedy nejčastěji oblečení jako ponožky či svetry. „Za nejhorší dárky lidé nejčastěji považují doplňky do koupele, legrační dárky, parfémy nebo třeba svetry,“ uvedl ředitel Slevomatu Ladislav Veselý.

Zatímco v Japonsku si každý čtvrtý nepřeje nic, v USA a Velké Británii jednoznačně vede hotovost v obálce (40,5, respektive 44 %), kterou těsně následují poukazy na zážitky (36,5, respektive 39 %). „Na rozdíl od jiných států u nás hotovost v obálce není tak žádaná. Vouchery na zážitky ale lákají všechny napříč zeměmi,“ porovnává rozdíly Veselý.

Vyplatí se domluvit

Výzkum ukázal, že většina lidí preferuje se na dárku domluvit (56 %). Jen 15 procent respondentů uvedlo, že se chce nechat překvapit. Necelým třiceti procentům je to jedno.

Průzkum se zabýval také tím, jak lidé reagují, pokud dostanou dárek, z něhož nejsou nadšení. Více než polovina to přejde mlčením, necelá polovina pak předstírá radost a pouze šest procent vyjádří nespokojenost.

Tagy: