Motorističtí novináři ve svých recenzích stále dokola opakují, že pokud bydlíte v socialistickém paneláku bez přístupu k nabíječce, na elektromobil při výběru auta raději zapomeňte, nehledě na další nevýhody v čele s vysokou cenou. Má však smysl kupovat starší, a tedy levnější elektroauto? Britští žurnalisté hledali odpověď.
Vedle ceny je klíčovou otázkou u ojetého elektromobilu životnost důležitých komponent a zachování důležitých provozních parametrů v čele s dojezdem na jedno nabití. Právě toto je kategorie, kterou zastánci tradičních spalovacích motorů pravidelně zpochybňují. Jednoznačná odpověď na tuto otázku každopádně zatím neexistuje. Navíc není třeba zapomínat na skutečnost, že životnost elektrického (jako i spalovacího) auta se odvíjí od přístupu majitele. Pokud bateriové auto vlastní taxikář, který nabíjí každý den na rychlonabíječce, je téměř jisté, že baterie bude po několika letech na odpis. A naopak. Pokud budete častěji nabíjet doma, o životnost baterie se nemusíte bát – zvláště u nových modelů s vyřešeným termomanagementem a ochranou před degradací.
Kapacita 24 kWh, kterou disponují akumulátory desetiletého Leafu, není z dnešního pohledu mnoho. Zdroj: Nissan
Kapacita 24 kWh, kterou disponují akumulátory desetiletého Leafu, není z dnešního pohledu mnoho. Zdroj: Nissan
Léta běží rychle
Britský internetový portál AutoTrader investoval do nejlevnějšího ojetého elektromobilu v nabídce. Za přibližně 4 600 liber (140 000 Kč) zakoupil deset let starý Nissan Leaf s nájezdem 115 000 km na původní 24 kWh baterii.
Z dnešního pohledu se jedná o mimořádně zastaralý elektromobil s úsměvnými parametry. Tak malou baterii již v moderním elektromobilu prakticky nekoupíte, současný standard kapacity překonává hranici 50 kWh (dvojnásobek v porovnání s ojetým Leafem). Změnila se také technologie nabíjení či ochrany akumulátorů, kterou starý Leaf ještě nedisponoval. Mnohem sofistikovanější a efektivnější je také samotný pohon.
Přesto si Leaf zachoval poměrně slušné vlastnosti. Dojezd klesl z původních 130 kilometrů na 100 kilometrů. Je třeba také zmínit, že zakoupený exemplář byl vyráběn ještě v Japonsku se starším chemickým složením baterie.
Elektromobily Babiš nejdřív chtěl, pak proti nim bojoval. Co s nimi plánuje Fiala?
Evropská komise chce, aby se od roku 2035 neprodávala auta se spalovacími motory. Dosluhující premiér Andrej Babiš (ANO) se několikrát nechal slyšet, že proti tomu bude bojovat. Jak vidí budoucnost elektromobilů adept na budoucího premiéra Petr Fiala (ODS)?
Dobré vlastnosti vesměs zůstávají, rychle ale zastarávají výkonnostní parametry
Redaktor Rory Reid pochválil auto za to, jak po letech provozu působí. U benzinových či naftových aut jsme zvyklí na dunivé, chrastící či jiné pazvuky, které nám dávají jasně najevo, že auto už něco odjelo. Elektromobily však i po letech zůstávají nadále stejně tiché a pružné, jako když sjely z výrobního pásu.
Hlavním strašákem samozřejmě nadále zůstává dojezd. Navzdory poměrně malé degradaci konkrétního modelu můžeme dojezd na úrovni 100 kilometrů označit za velmi omezující. Naštěstí existují poměrně dostupné bateriové náhrady, kterými si výrazně zvýšíte kapacitu akumulátorů. Jejich servis stojí výrazně méně než v případě originální výměny v autorizovaném servisu.
Z objektivního hlediska není důvod pochybovat o bezpečnosti, v testech ochrany dospělých a dětských pasažérů získal už první Leaf velmi vysoké skóre (93 a 86 procent) a celkově nejvyšší možné hodnocení pěti hvězdiček v Euro NCAP.