Oznámení ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) ohledně rušení poboček České pošty vyvolalo vášnivé diskuse, nakolik je tato instituce v dnešní době ještě potřebná. Přestože řadu služeb mohou nahradit soukromé společnosti, pro řadu úkonů je návštěva pobočky nadále nutná.
Důchody či pokuty
Česká pošta je nadále zásadní institucí například při výplatě důchodů. „Stát potřebuje poštu k realizaci veřejné služby, jako je vyplácení důchodů, a to pro občany, kteří nemají bankovní účet, nebo jej nevyužívají. Lidí, kteří se ke svým důchodům nedostanou jinak než na poště, je stále hodně,“ uvedl pro CNN Prima NEWS ekonom Dominik Stroukal z Metropolitní univerzity v Praze.
ČTĚTA TAKÉ: REPORTÁŽ z Ostravy: Na zrušených pobočkách to vře. Pošťáci jsou v šoku a zákazníci láteří
Na poštu musí lidé také kvůli nejrůznějším upomínkám, dopisům, pokutám z finančního úřadu či oficiálním dopisům například z městkých úřadů. K tomu bude do budoucna sloužit jako alternativa sice datová schránka, ale například u seniorů by to mohlo být bez fyzické pošty nadále velmi problematické.
Služby eGovernment
Poště se lidé často nevyhnou například kvůli dalším oficialitám. Lidé musí na pobočku zavítat například kvůli ověřování listin a podpisů, či kvůli CZECH pointům. Ty byly hojně využívané například během covidové pandemie pro žádání pro nejrůznější dotační programy.
Na poštu je potřeba zajít například také při prvotním vyřízení kvalifikovaného certifikátů, pomocí kterého si vytvoříte elektronický podpis například pro oficiální komunikaci s úřady.
Nahraditelné služby
Jiné služby, které dnes pošta poskytuje, jsou však již hojně nahrazovány soukromými společnostmi. Jedná se především o posílání balíků, u kterého si lidé především během covidového období naučili využívat soukromé dopravce.
Ti nabrali nové řidiče, nabídli mnohdy přívětšivější podmínky pro doručování, vybudovali boxy i v menších městech a na vesnicích. Vytvořili navíc aplikace, díky kterým můžete zásilku sledovat od odeslání až po doručení. V tomhle směru to bude mít Česká pošta ještě výrazně obtížné, pokud bude chtít soukromníkům konkurovat.
Rozdělení pošty jako řešení?
Že se lidé odvykli klasické poštovní služby využívat, svědčí data. Za posledních pět let klesl zájem o tradiční poštovní služby o 40 procent, pobočková síť se přitom nezměnila. Pošta za minulý rok vykázala zhruba desetinový pokles výnosů z listovních služeb na 5,84 miliardy korun.
Řeším by však mohl být transformační plán České pošty, který připravuje ministerstvo vnitra pod taktovkou Víta Rakušana (STAN), a hotový má být do konce června. Do konce příštího roku by se měla pošta rozdělit na státní podnik provozující pobočkovou síť poskytující základní poštovní a finanční služby, například doručování listovních zásilek, výplatu důchodů nebo služby eGovernmentu, a komerční státem vlastněnou akciovou společnost zajišťující balíkové služby, hybridní poštu, svozy peněz nebo mezinárodní obchod.