Dlouho očekávané dokončení Pražského okruhu (PO) na severu Prahy nebude automaticky znamenat zklidnění dopravy v metropoli, jak ukazuje nová studie vypracovaná pro Ředitelství silnic a dálnic. Prognóza například tvrdí, že se na některých částech magistrály doprava naopak zintenzivní, stejně tak třeba ve Strahovském tunelu či v Kbelské ulici. Dokončení okruhu mnozí politici dlouhodobě prosazují kvůli zklidňování dopravy v centru města.
Dopravně inženýrské podklady, které jsou součástí dokumentace o vlivu stavby Pražského okruhu na životní prostředí, představují scénáře, jak bude postupně rostoucí stavba ovlivňovat dopravu ve městě. Je z nich zřejmé, že přestože je dostavba okruhu naprostou nutností, tolik očekávanou úlevu centru města nepřinese.
ČTĚTE TAKÉ: Proč Česko hrubě zaostává v budování infrastruktury? Svatý formalismus, tvrdí experti
Vybudování severní části okruhu mezi dálnicemi D6 a D8 přibližně v roce 2030 skutečně uleví některým komunikacím, například Evropské, Bělohorské, V Holešovičkách, či tunelu Blanka. Na jiných silnicích však dojde paradoxně k zintenzivnění dopravy.
Například na pražské magistrále mezi Holešovicemi a Nuselským mostem se počítá s nárůstem osobní automobilové dopravy o necelé 3 000 denně. Podobný nárůst se očekává také u Strahovského tunelu, jak upozorňuje web Zdopravy.
Analýza dokončení okruhu a jeho dopadu na dopravu Zdroj: TSK Praha
Velmi zasažený bude severovýchod Prahy. „Nevýhodou je další zatížení dnes již velmi silně přetížené Kbelské ulice a z toho vyplývající zvýšení intenzity dopravy na řadě dalších ulic v severovýchodním sektoru města. Nákladní dopravě se otevírá další propojení západ–východ po severní části PO, čímž se snižuje intenzita nákladní dopravy na dnes jediné dálkové trase po jižní části PO, uvolnění kapacity na jižní části PO však pravděpodobně bude dorovnáno osobními automobily a dodávkami,“ píše se v dokumentu.
Kasl: Za pár let nebudeme mít z čeho stavět dálnice. Kámen dochází, je třeba tlačit na vládu
Pokud neumožní úřady stavařům recyklovat suroviny, nastane během několika let nemalý problém. Kvůli tomu, že se v Česku již takřka 40 let neotevřel jediný kamenolom, nebudou mít stavební firmy materiál pro výstavbu silnic a dálnic. Chybí totiž certifikace u potenciálně recyklovatelných materiálů, co se požárních či akustických vlastností týče. Na zářijovém Summitu udržitelnosti skupiny Saint-Gobain před tím varoval architekt a bývalý pražský primátor Jan Kasl.
Také analýza do roku 2050 ukazuje, že okruh jako celek klid na silnicích v centru metropole nepřinese. „Dosažené intenzity v dlouhodobém výhledu ukazují na fakt, že i po dostavbě nadřazeného komunikačního systému, či jeho zkapacitnění, dojde k jeho postupnému saturování. Tato (saturace) je způsobena několika faktory. Blízké aglomerační pásmo (a vztahy ku Praze) má ve výhledu největší dynamiku rozvoje, a tedy i růstu automobilové dopravy,“ uvádí analýza.
Pro město nebude jednoduché naplnit své vize o zklidnění dopravy. „Zvýší se tlak na komunikace uvnitř silničního okruhu a jde zcela proti záměrům hlavního města ve věci veřejných prostranství neboli regulace dopravy v klidu a příslušným možným kapacitám záchytných parkovišť,“ doplňuje dokument.
Dobudování okruhu přitom často slouží politikům jako podmínka pro případné zklidňování dopravy v centry Prahy. „Já si určitě dokážu v budoucnu představit zklidnění dopravy nejenom v užším, ale i širším centru Prahy, ale ne na úkor řidičů a obyvatel. Pokud se chceme bavit o uzavírání ulic pro automobily, musíme nejprve dokončit městské okruhy, včetně radiál, které vytvoří vhodné alternativní trasy pro tranzitní dopravu,“ uvedl například na jaře pro CNN Prima NEWS předseda zastupitelského klubu Spolu Tomáš Portlík (ODS).
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Růst Středočeského kraje zatěžuje Prahu. Studie má pomoci odvrátit hrozivý scénář, říká Hlaváček
Proti tomuto však dlouhodobě brojí současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Tvrdí, že data již teď jasně dokazují, že magistrála neslouží pro tranzit, a proto je možné ji zklidnit, aniž by se na okruhy čekalo.
„Dostavbu okruhu podporuji, ale pojďme si nalít čistého vína. Okruh sám o sobě dopravu v Praze nevyřeší a dopravu z centra neodkloní. Podle dat TSK totiž projíždí Prahu přes magistrálu jen 12,6 procenta aut. Představa, že většina řidičů vjíždí na magistrálu u Kačerova a vyjíždí z ní u Vychovatelny při cestách napříč Prahou, je mylná. Průjezdy přes centrum jsou převážně vnitroměstskou dopravou. Žádný okruh prostě neumí konvertovat zdrojovou/cílovou dopravu na tranzitní a výrazně ulevit svou samotnou existencí magistrále,“ napsal na sociální síť X.
Dostavbu okruhu podporuji, ale pojďme si nalít čistého (tichého 🙂) vína. Okruh sám o sobě dopravu v Praze nevyřeší a dopravu z centra neodkloní. Podle dat TSK totiž projíždí Prahu přes magistrálu jen 12,6 % aut.
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) September 11, 2023
Představa, že většina řidičů vjíždí na magistrálu u Kačerova a… pic.twitter.com/t3apVacEJg