V dnešní uspěchané době je představa, že by let přes Atlantik mohl být až čtyřikrát rychlejší, rozhodně lákavá. A právě tímto dosud vzdáleným snem se nyní zabývá NASA, která zkoumá, zda by komerční trh mohl podporovat cestování nadzvukovou rychlostí. Píše o tom americká CNN.
Poslední nadzvukový dopravní letoun se vznesl na oblohu v roce 2003, nesl jméno Concorde a svůj poslední let zakončil přistáním poblíž britského Bristolu. Důvodem k jeho konci bylo omezení nadzvukové rychlosti při letu nad pevninou nebo v blízkosti pobřeží, které zabraňuje rušení sonickými třesky nad obydlenými oblastmi. Nicméně přelet přes Atlantik mu trval méně než tři hodiny.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: UFO nejsou jen mimozemšťané. Může to být čínská špionáž nebo tajné projekty, tvrdí vědec
V současné době let mezi Londýnem a New Yorkem trvá přibližně osm hodin, v opačném směru se blíží sedmi. Za příznivých proudových podmínek se dá tato doba sice snížit, jenomže i tak bylo podle americké CNN rekordem necelých pět hodin.
Právě z toho důvodu se nyní vrátila myšlenka obnovit nadzvukové cestování a nepřišel s ní nikdo jiný než NASA, která věří, že by v budoucnu let přes Atlantik mohl zabrat pouhých 90 minut. Vesmírná agentura v blogovém příspěvku potvrdila, že nedávno zkoumala, zda by v budoucnu mohly vzlétnout komerční lety rychlostí až Mach 4, tedy více než tři tisíce mil za hodinu.
„Studie NASA dospěly k závěru, že potenciální trhy pro cestující existují na přibližně padesáti zavedených trasách. Vzhledem k tomu, že USA a další státy zakazují nadzvukové lety nad pevninou, výsledky studií se týkaly transoceánského cestování, včetně velkoobjemových tras v severním Atlantiku a těch, které překračují Pacifik,“ píše se na stránkách agentury.
NASA proto v rámci své mise Quesst vyvíjí „tiché“ nadzvukové letadlo nazvané X-59. Agentura doufá, že nové letadlo by mohlo nakonec podnítit změnu těchto pravidel a uvolnit cestu strojům létajícím v rychlostech mezi Mach 2 a Mach 4 (1 535 až 3 045 mil za hodinu). Transatlantický přelet by poté trval pouhých 90 minut. Maximální rychlost Concordu přitom byla Mach 2,04, tedy 1 354 mil za hodinu.
Program NASA se po provedených studiích přesune do další výzkumné fáze pro vysokorychlostní cestování. Následovat mají smlouvy se společnostmi, které vyvinou návrhy a „prozkoumají možnosti letecké dopravy, nastíní rizika a výzvy a identifikují potřebné technologie, aby se cestování rychlostí Mach 2+ stalo skutečností,“ uvedla agentura.
Na výzkumu budou pracovat dva týmy. První povede Boeing a druhý Northrop Grumman Aeronautics Systems, které budou mít za cíl navrhnout letadla schopná vydržet vysoké nadzvukové rychlosti.
„Společně si také uvědomujeme potřebu zohlednit bezpečnost, efektivitu, ekonomická a společenská hlediska. Je důležité inovovat zodpovědně, abychom cestujícím vrátili výhody a neškodili životnímu prostředí,“ zdůraznila manažerka Hypersonic Technology Project z NASA Mary Jo Long-Davis.
SLEDUJTE: Dechberoucí záběry sluneční erupce