Fialovo srovnávání nutell? Není to tak zlé, míní ekonom. Popsal trik zdejších obchodníků

Ekonom Petr Bartoň

360°, Petr Bartoň, Štěpán Křeček, Tomáš Prouza, Oto Klempíř - 7.11. v 22:26

Jelikož jsou Češi „závislí“ na slevových akcích, musí být běžná štítková cena v porovnání s okolními státy vyšší. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS to uvedl ekonom Petr Bartoň, čímž mimo jiné reagoval na výlet premiéra Petra Fialy (ODS) za srovnáním cen potravin do Německa. Expert také hovořil o tom, že za nižšími cenami v Polsku stojí i větší balení potravin. Vyrábět menší a nechávat stejnou cenu je podle Bartoně následek inflace. Jeho slova potvrdil i prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

Ve srovnání dvou balení Nutell, s nímž přišel v pondělí premiér Fiala, prý podle ekonoma hraje roli to, že šlo o komparaci štítkových cen. „Zatímco v Německu je mnohem větší šance, že zboží koupíte za běžnou cenu, v Česku bude drtivá většina stejného produktu prodána s nějakou slevou. Češi jsou totiž zcela závislí na slevových akcích. Z celé centrální a východní Evropy jsem tím proslulí,“ pronesl odborník. Doplnil, že v tomto ohledu se nám přibližují snad jen Maďaři.

ČTĚTE TAKÉ: Vetujte konsolidační balíček, vyzval prezidenta šéf odborů Středula. Situace je vážná, míní

Štítková cena tak prý musí být mnohem vyšší, aby výhodné snižování cen působilo výrazněji. „Souvisí s tím i inflace, v jejíchž propočtech se nezohledňují běžné ceny, ale ty po slevách,“ dodal Bartoň.

Ekonom se zmínil i o levnějších polských potravinách. „Jejich nižší cena je určena větším balením. U nás jsme si zvykli kupovat v těch menších, takže jejich podíl je mnohem vyšší. Tendence vyrábět menší balení, ale nechávat stejnou cenu v přepočtu na kilogram je jedním z klasických následků inflace, tedy konkrétněji takzvané smrsklace. Aby mohli obchodníci prodávat konkrétní zboží za nezvýšenou cenu, raději smrsknou obaly,“ uvedl expert. Podle něj stál tento jev právě za výraznými rozdíly mezi Nutellou koupenou v Česku a Německu.

Oblíbenou pochoutku označil Prouza za typ nenahraditelného produktu. „Spoustu lidí nechce kupovat nic jiného, ničím jiným tyto výrobky nejde nahradit. Výrobce si je toho dobře vědom, a může si proto rozdělit evropský trh na spoustu menších sektorů,“ pronesl v pořadu 360°.

„Právě na to chtěl upozornit premiér. Německý dodavatel tohoto zboží by si nikdy nedovolil mít menší obal a k tomu o něco méně naplněný. Jenže ten český ví, že si něco takového může dovolit, jelikož na tuzemském trhu není náhrada. Neuvěřitelně zneužívá svou dominantní pozici,“ shrnul Prouza.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Nejen nulová daň na potraviny. Proč je v Polsku výrazně levněji než v Česku?

Tagy: