Kovanda Nový den
Ceny pohonných hmot v Česku nepřetržitě rostou. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 stojí průměrně 47,12 Kč, litr dieselu už je za více než 49 korun. Podle ekonoma Lukáše Kovandy ale není na vině pouze válka na Ukrajině. Lví podíl na zdražování má i neobjektivní zvyšování cen distributorů, kteří chtějí na panice vydělat.
„Čerpací stanice, prodejci pohonných hmot a zpracovatelé ropy si na krizi snaží namastit kapsu. Panika, válka i inflace je pro ně velmi příhodnou situací pro navýšení marže. Kdyby to bylo tak, jako v roce 2014, kdy korunová cena ropy byla prakticky stejná jako nyní, ceny by se měly pohybovat kolem 43 korun,“ vysvětlil ekonom Lukáš Kovanda ve vysílání CNN Prima NEWS.
Češi podle odborníka mohou očekávat pokles cen, ten však závisí na vývoji války na Ukrajině. „Čím více se bude stupňovat ruská agrese, tím dražší bude benzín a nafta. Pokud by Kyjev padl do rukou okupantů, nastal by ještě větší tlak na oslabení koruny a následovalo by další zdražení. Kdyby došlo na zákaz dovozu ruské ropy do Evropy, náklady na pohonné hmoty by vzrostly dramaticky,“ vysvětlil situaci.
Zhoršení podle experta zaručeně nemine inflace, která v únoru dosáhla 11 %. „Podstatným zdrojem inflace jsou právě pohonné hmoty, k tomu se v budoucnu připojí dražší plyn i elektřina. Aby toho nebylo málo, letos nás čeká i citelné zdražení potravin,“ vypočetl expert a dodal, že na vyšší cenu jídla má rovněž vliv stávající situace na Ukrajině. Tamní pšenice podle odborníka zajišťuje více než čtvrtinu světových dodávek. V minulém týdnu na burze v Paříži zdražila na nový historický rekord, v přepočtu bezmála 11 tisíc korun za tunu. To bude mít dopad na ceny mouky a pšenice v Česku,“ uvedl.
Podle Kovandy se Rusko žene do izolace od zbytku světa po vzoru Severní Koreje. „Moskva však drží Evropu v šachu kvůli plynu, který není snadno nahraditelný. Také mají nejvíce jaderných hlavic, což jim dává silnou vyjednávací pozici. Ruská ekonomika je však poměrně malá a z globálního hlediska není tak velkým rizikem,“ dodal.