
Prošlé potraviny jdou na dračku
Vanilkový cukr za korunu, jogurt za pět. Až o desítky procent se podle ekonomů za poslední roky zvýšil zájem o takzvané „zlevněnky“ – tedy obchody, které prodávají zboží s blížícím se nebo prošlým datem minimální trvanlivosti. Produkty jsou přitom zdravotně nezávadné a zákazníci je kupují ve velkém, protože mohou dost ušetřit. Údajně až padesát procent na jednom nákupu.
Na první pohled jde o běžný obchod, jeho zboží se ale od produktů v supermarketech liší. V regálech zákazníci najdou hlavně produkty s jiným datem minimálně trvanlivosti, než na jaké jsou zvyklí.
ČTĚTE TAKÉ: Grilovací sezona se Čechům prodraží. Zpracovatelé se bojí, že lidé na hovězí zanevřou
„Je to tak o půlku levnější než v obchodním centru,“ popisuje prodavačka Pavlína Hrubá z obchodu Potraviny v akci. „Máme tu německé šlehačky, které máte v obchodě za 30 až 45 korun. My je máme za 15 až 16 korun,“ uvádí rozdíl v ceně dvousetmililitrového balení.
Ve zlínském obchodě Lacněnka zboží i barevně odlišují. To, které je už po datu minimální trvanlivosti, označují speciálními barevnými cenovkami, aby ho každý poznal. Například sušené hovězí maso stojí standardně 70 až 80 korun, v Lacněnce je za 29,90. Další velice levnou položkou je vanilkový cukr, který obvykle stojí pět až šest korun. V obchodě se zlevněným zbožím je doslova „za kačku“.
Podle provozovatelů a prodavaček dalšího takového obchodu zákazníci nejvíce kupují mléčné výrobky a maso.
Ekonom Lukáš Kovanda potvrzuje, že popularita podobných řetězců roste zejména v posledních letech. Dá se podle něj počítat až v desítkách procent. „Typicky tam může zákazník ušetřit od 30 do 50 procent,“ doplňuje ekonom. S tím, že obliba takzvaných „zlevněnek“ poroste dál, souhlasí i další ekonomové. Podle námi oslovených odborníků půjde o jednotky procent ročně.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Kolik budou stát brambory? Češi se těší na sklizeň, do obchodů zamíří první letošní úroda