Letušky se svlékly na protest proti změnám
V posledních dnech se v italském letectví odehrály velké změny. Po 75 letech skončily národní aerolinie Alitalia a část této společnosti přešla pod nově vzniklého dopravce ITA Airways. To způsobilo, že řada letušek přišla o zaměstnání. A právě bývalé stevardky vyrazily do centra Říma protestovat tak, že se začaly vysvlékat z uniforem, ve kterých léta brázdily nebe.
Společnost ITA Airways poprvé „vzlétla“ 15. října 2021. K velké nespokojenosti zaměstnává pouze 2 800 lidí z 10 500, kteří dříve pracovali u Alitalia. Mnoho a mnoho pilotů, letušek a dalších členů personálu přišlo o místo.
Proti ztrátě zaměstnání a celkově snižování platů v italském letectví se zhruba 50 někdejších stevardek Alitalia vydalo protestovat v Římě. Na Kapitolském náměstí se rozmístily oblečené do uniforem zaniklých aerolinií a postupně se z nich začaly svlékat do spodního prádla. Originální demonstraci doprovodily slovy: „My jsme Alitalia.“
🇮🇹✈️ Former flight attendants at defunct Italian airline Alitalia strip off their uniforms in protest against the company's takeover by ITA - Italy's new national carrier. pic.twitter.com/WIHtQHgCPW
— euronews (@euronews) October 22, 2021
Podle odborů nemají ti šťastlivci, kteří jen byli přestěhováni k novému dopravci, podmínky, jaké by si představovali. Americké CNN nejmenovaná letuška sdělila, že v ITA Airways je problém s nízkými platy, protože zaměstnanci přišli o „senioritu“ – tedy o pozici, která jim díky dlouholetým službám zajišťovala finanční výhodu.
Šéf ITA Alfredo Altavilla už dříve označil tendence stávkovat za „národní hanbu“ a uvedl, že všichni s aktuálními pracovními podmínkami souhlasili a podepsali smlouvu.
Kromě nižšího počtu zaměstnanců má ITA oproti Alitalia skromnější flotilu. Podle agentury Reuters si čerstvě fungující dopravce od zaniklého ponechal jen 52 ze 110 letadel. Plánuje však nakoupit nové airbusy.
Alitalia čelila finančním potížím téměř deset let. V roce 2017 vyhlásila společnost bankrot, od té doby firma zachovávala provoz jen díky pravidelným finančním injekcím italské vlády. Když loni koronakrize ukončila všechny naděje na prodej společnosti do soukromých rukou, rozhodla se vláda pro znárodnění.