Ostrý test hyperloopu. Kapsle s pasažéry v potrubí má být budoucností cestování

Virgin Hyperloop v Las Vegas

První test Hyperloopu s pasažéry

Vysokorychlostní přepravní technologie Virgin Hyperloop na testovací trati v Las Vegas úspěšně absolvovala první jízdu s živými cestujícími. Lidé v kapsli jeli vakuovou trubicí zatím rychlostí něco přes 160 kilometrů v hodině, uvedl web CNN.

Slibovaná rychlost hyperloopu, jehož velkým propagátorem je americký vizionář Elon Musk (Space X), se má přitom blížit k tisíci kilometrů za hodinu (600 mil za hodinu). Sama společnost se odvolává na prozatímní délku trati, která činí 500 metrů, čímž značně limituje rychlost, jakou se mohou kapsle pohybovat.

Vedoucí představitelé Virgin Hyperloopu nicméně považují proběhlý test za velký milník a krok ke komercionalizaci technologie. První jízdu absolvoval hlavní technologický ředitel společnosti Josh Giegel a ředitelka Passenger Experience Sara Luchianová.

První „testující“ seděli v kapsli pro dvě osoby. V budoucnu by však kapsle měly pojmout 25 až 30 lidí. Virgin Hyperloop pak předpokládá přepravu desítek tisíc cestujících za hodinu. Systémy budou moci fungovat jak nad zemí, na což se zatím společnost soustředila, tak pod zemí. Podle Joshe Giegela mohou kapsle hyperloopu cestovat rychlostí letadla, ale za zlomek spotřeby energie.

Magnetická levitace jako u vysokorychlostních vlaků

Virgin Hyperloop je založen na systému magnetické levitace. Ta už nyní například nadnáší ve Farncii a Německu některé vlaky nad tratí pomocí magnetů, které vlak rovněž pohánějí. Magnetická levitace se v některých vlakových systémech používá od 70. let minulého století.

Než budou služby tohoto technologického prostředku dostupné pro širší veřejnost, může to trvat roky. Společnost Virgin Hyperloop nicméně sama věří, že certifikace systému proběhne v roce 2025 nebo 2026 a finální projekty bychom mohli vidět ještě před koncem desetiletí.

Elon Musk v roce 2017 na Twitteru uvedl, že má „ústní souhlas vlády“ s výstavbou tunelu z Washingtonu do New Yorku, kde by cesty měly trvat asi půl hodiny. Nicméně první fáze projektu se utápí v environmentálním přezkumu a neexistuje jasný časový harmonogram jejího dokončení.

Tagy: