Ředitel Kuhn: Budoucnost školství je ve slovním hodnocení, žáky jsem nechal doma

Ředitel Jiří Kuhn v pořadu Interview

INTERVIEW, Jiří Kuhn - 7.12. v 12:30

Budoucností školství je slovní hodnocení, prohlásil v pořadu Interview na CNN Prima NEWS ředitel Gymnázia Bohumila Hrabala v Nymburce a člen Asociace ředitelů středních škol Jiří Kuhn. Podle něj v jistých věcech není distanční výuka na škodu, například počítačové aplikace by bylo dobré přenést i do klasického prezenčního režimu.

„V současné době je hodnocení zásadní moneta, jak můžeme žákům poskytnout zpětnou vazbu. Formativní (slovní, pozn. red.) hodnocení je směr, kterým se po skončení pandemie vydáme. Školy, jež s tímto způsobem začaly už dříve, mají v současnosti velkou výhodu,“ řekl Kuhn moderátorce Lucii Hrdličkové.

Na střední školy lze jít bez zkoušek. Termín maturit se kvůli koronaviru může posouvat

Na čtyřleté maturitní obory středních škol v Česku nebudou na jaře 2021 povinné jednotné přijímací zkoušky. Ministerstvo školství s ohledem na současnou pandemii koronaviru rozhodlo, že ředitelé středních škol budou moct uchazeče přijímat jen na základě vlastních přijímacích zkoušek školy, případně zcela bez zkoušek. V případě nepříznivého vývoje epidemie COVID-19 se na jaře 2021 může změnit termín konání maturit.

Velký posun vidí také v používání moderních technologií. „Lidé začnou vnímat, že technika je bude provázet do konce života. Některé aplikace si převezmeme i do běžné výuky. A to je dobře. Vyzkoušeli jsme si, že při dobrém vedení jsou děti schopné učit se samostatně. Má zpětná vazba k žákům už nemůže být známka jedna až pět, ale musí být doprovázena komentářem. Učení je živá věc,“ dodal ředitel.

Hodnocení pomocí známek podle něj nemá podle velký význam i z důvodu stále chytřejších mobilních aplikací, které za pomoci vyfocení například dokáží vyřešit rovnici a studentovi ukázat i postup.

Je potřeba najít ve výuce nové cesty

Na distanční výuce vidí Kuhn zejména jednu pozitivní věc. Žáci si prý uvědomili, že jsou zodpovědní za své učení a vědomosti. Bude záležet, zda si to uvědomí i rodiče a budou děti podporovat. „Já sám učím matematiku a občas mám pochyby, zda je test opravdu studentův. Ale beru to tak, že jde o problém každého jednotlivce,“ prozradil Kuhn.

Podle Kuhna ale celkově nelze učení přes monitory udržet. „Je potřeba se zamyslet, jestli nejsou jiné cesty, které by vedly ke stejnému výsledku jako prezenční výuka ve škole. Je potřeba najít jinou možnost, jak výuku uspořádat. Ministerstvo školství na tom už ale dlouhodobě pracuje, pandemie tyto úvahy jen urychlila,“ řekl Kuhn.

V systému PES se orientuje špatně

Žáci středních škol se v týdenním střídavém rytmu vrátili do lavic v pondělí 7. prosince. V Nymburce ale využili výjimky a studenty vyššího stupně gymnázia kromě maturantů nechali doma. „Máme 60 procent dojíždějících žáků, kteří by museli cestovat autobusy nebo vlaky. My jsme se rozhodli zaměřit na nově příchozí a končící ročníky, upravili jsme podle toho i rozvrh,“ nastínil člen Asociace ředitelů středních škol.

O škole jako možném ohnisku šíření koronavirové pandemie ale neuvažuje. Názory odborníků jsou podle něj tak odlišné, že bere v potaz pouze platná nařízení a ta dodržuje. „V systému PES se nám orientuje složitě, změny přicházejí rychle. Ale není nemožné se na každou podobu výuky připravit,“ uvedl Kuhn.

Rozhovor Lucie Hrdličkové s Jiřím Kuhnou si můžete poslechnout i jako podcast:

Všechny podcastové pořady CNN Prima NEWS najdete na SpotifyGoogle PodcastsApple PodcastsCastboxu a dalších platformách.

Tagy:
školství Google pandemie CNN Prima NEWS Lucie Hrdličková Interview střední škola ředitel Spotify distanční výuka Bohumil Hrabal návrat do školy Nymburk prezenční výuka Asociace ředitelů středních škol Jiří Kuhn Gymnázium Bohumila Hrabala Nymburk slovní hodnocení Protiepidemický systém České republiky Apple Podcasts zpětná vazba