Letos budeme rádi za třicet procent předchozích tržeb, tvrdí ředitelka CK Asiana

Šárka Litvinová

INTERVIEW, Šárka Litvinová - 13.8. v 17:30

V ideálních letech cestovní kancelář Asiana prodávala podle její zakladatelky a spolumajitelky Šárky Litvinové minimálně 350 až 400 tisíc letenek. Letos po pandemii koronaviru a utlumení cestování prý bude ráda za třicet procent předchozích obratů a tržeb, jak uvedla v pořadu Interview. Loňský rok byl přitom podle ní rekordní. Cestovní agentura ovšem přežije především díky tomu, že se soustředí i na jiný business, než je cestování, dodala.

„Odhady se dělají špatně, protože situace se vyvíjí nepředvídatelně a stále se mění. Zatím budeme velmi rádi, když letos skončíme na třiceti procentech předchozích obratů a tržeb,“ uvedla Litvinová.

Někteří lidé se podle generální ředitelky cestovní agentury nemohou dočkat, až v zimě budou moci vycestovat, a tak si kupují letenky s velkým předstihem. „Reagují tak na výhodné nabídky některých leteckých společností. Ale většina těch, kteří cestují na kratší vzdálenosti, vyčkává do poslední chvíle,“ upozornila.

Tato krize se nedá srovnat s žádnou předchozí

Premiér Andrej Babiš ve čtvrtek oznámil, že při cestách do Řecka nakonec nebude potřeba test na COVID-19, což mělo platit od pondělí. Pravidla pro cestování jsou podle Litvinové nepřehledná a těžko se v nich orientuje. „Čekáme, jaká zpráva přijde za hodinu nebo druhý den. Je to náročné pro klienty i pro naše operátory. Snažíme se reagovat tak, aby klienti byli informováni správně, ale někdy je to obtížné,“ poznamenala.

Současná krize v cestovatelském odvětví se podle ní nedá srovnat s žádnou předchozí. „Byly to buď teroristické útoky, sopka nebo povodeň, třeba ta v roce 2002. Vždy to byly události, které na nějaký čas umrtvily cestovatelskou činnost, ale měly ohraničenou dobu. Nyní si ale nejsme jistí, kdy to skončí,“ popsala Litvinová s tím, že si přeje, aby se situace vrátila do dřívějších kolejí. „Ale samozřejmě bude jiná. Jaká, to v této situaci neumí nikdo odhadnout,“ dodala.

Vrátili peníze v řádu stovek milionů

Už začátkem února CK Asiana podle Litvinové pociťovala, že se něco děje. „Byly rušeny lety do Číny a zpět. Věděli jsme, že se děje něco neobvyklého a samozřejmě jsme ještě neměli představu o tom, že to bude takového rozsahu,“ vysvětlila. Dodala, že vrátili peníze za letenky v řádu stovek milionů.

Těžší spolupráce je podle ní s nízkonákladovými leteckými společnostmi. „Nebyly tak pohotové jako jiné letecké společnosti,“ uvedla Litvinová. Případný pád společnosti Smartwings by znamenal pouze to, že by přišli o jednoho z významných dopravců. „Pokud by se uvolnilo místo po Smartwings, určitě ho zaujme jiná letecká společnost. Ale my jsme se Smartwings dlouholetými partnery a držíme jim palce,“ dodala.

Ceny letenek půjdou nahoru

V současné době lidé podle ní cestují tam, kam mohou, takže turisté míří do nejbližších přímořských letovisek. „Už je ale velká poptávka i potřeba podnikatelů, firem a organizací cestovat za svými pracovními povinnostmi,“ upozornila generální ředitelka CK Asiana.

Doplnila, že ceny letenek se budou vyvíjet a zejména do vzdálenějších destinací půjdou nahoru. „Do destinací, které nejsou tolik populární nebo frekventované, už jsou letenky dvojnásobně dražší,“ řekla Litvinová.

Zatím si vystačíme

Když před několika měsíci CK Asiana žádala o státní podporu, konkrétně o úvěr COVID, prý neuspěla. „Už jsem na to zapomněla. Nepokoušeli jsme se žádat o jinou podporu. Zatím jsme v situaci, že úvěr nepotřebujeme. Pokud budeme v takové kondici ještě nějakou dobu, tak žádat nebudeme. Zatím si vystačíme,“ upřesnila Litvinová.

Její společnost se totiž snaží nebýt tolik závislá na cestovním ruchu. „Není to úplně náš zásadní business, i když je významný,“ uvedla s tím, že ovšem zatím nemá v úmyslu cestovní obor opustit. „Nedomnívám se, že by v budoucnu nebylo potřeba našich služeb,“ dodala.

Společnost má podle ní totiž zároveň agilní eventovou divizi. „Ta má plné ruce práce na území naší republiky. Stará se o korporátní klienty, kterým zajišťuje různé akce, konference a podobně. Dalším businessem jsou administrativní služby, které poskytujeme korporátním klientům,“ řekla Litvinová s tím, že hranice shromažďování lidí a předepsané množství hostů se uvolňuje podstatně rychleji než mezinárodní doprava.

„Dříve tvořilo cestovní oddělení 80 procent našich tržeb, ale podíl ostatních činností společnosti rostl, a teď se ukazuje, že to byla dobrá volba,“ doplnila Šárka Litvinová.

Tagy: