Francouzský artový snímek Mignonnes (anglicky Cuties, česky Kočičky) o sexualizaci prepubertálních dívek vyhrál mimo jiné prestižní ocenění na filmovém festivalu Sundance. Po jeho odvysílání na platformě Netflix se však stal politickou zbraní amerických republikánů, kteří obvinili levicové politiky ze zosnování rozsáhlé pedofilní sítě. Tvrdí navíc, že s filmaři podepsali kontrakt i manželé Barack a Michelle Obamovi.
Film o jedenáctileté dívce senegalského původu, která vyrůstá na předměstí Paříže, si ve Spojených státech vysloužil nečekaně mnoho kritiky. Hlavní hrdinka se totiž přidá ke svým vrstevnicím, které se věnují twerku, provokativnímu stylu, při němž tanečnice třesou a pohupují hýžděmi. Francouzsko-senegalská režisérka Maïmouna Doucouré zejména od amerického publika sklidila kritiku za to, že jde o pedofilní snímek.
Podle filmového kritika Kamila Fily se však jedná o naprosté nepochopení poselství filmu a neschopnost se nad ním zamyslet. „Snímek je natočen citlivě, není bulvární a jedná se o velice osobní téma autorky, která strávila mnoho času rešeršemi, což je z něj patrné,“ řekl pro CNN Prima NEWS. Doucouré podle něj naopak ukazuje, proč je počínání dětí, zobrazené ve filmu, problematické. Připomíná však, že americké publikum je velice citlivé na vše, co zavání sexualizací dětí.
Ani podle filmového recenzenta Františka Fuky nebyla ostrá reakce namístě. „Pokud mohou existovat filmy, ve kterých se utrhávají končetiny a hlavy, jistě může existovat film, v němž malá děvčata provokativně tancují v provokativním oblečení,“ podotknul.
Politické body za tažení proti pedofilii
Krom toho, že sociální sítě zaplavila iniciativa Zrušte Netflix kvůli tomu, že streamovací platforma film nakrátko uveřejnila, se tématu rychle chytili američtí konzervativní politici. Senátoři Ted Cruz a Tom Cotton neváhali oslovit ministerstvo spravedlnosti, aby vyšetřilo produkci a distribuci snímku. Cruz apeloval, aby „rozhodli, zda se Netflix podílel na natáčení či produkci filmu Mignonnes a zda neporušil federální práva a nepodílel se na distribuci dětské pornografie“.
KOMENTÁŘ: Omezení pro Oscary dává smysl, inkluze není žádný diktát
Akademie filmového umění a věd zveřejnila nová pravidla týkající se předávání nejprestižnějších filmových cen Oscar. V platnosti budou až od roku 2024, ale okamžitě podnítila množství internetových diskusí. Jsou inkluzivní doporučení reflektující aktuální společenské trendy skutečně cestou do pekel, nebo spíše bouří ve sklenici vody?
„Aby se kvůli jednomu filmu uvažovalo o slyšení v senátu, to je přece šílené. Filmy jako takové v Evropě prochází přísným schvalovacím mechanismem a není možné, aby se tam mimoděk dostala pedofilie,“ řekl Fila pro CNN Prima NEWS. Podle něj se nejedná o filmový problém, republikáni chtějí pouze získat politické body, myslí si.
„Netflix vydělává peníze prodejem sexuálního zneužívání malých dětí,“ řekl Cruz nedávno v rozhovoru pro Fox News. Politik přitom film neviděl, jak informoval francouzský časopis Le Point. Zároveň uvedl zcela nepodloženou informaci o tom, že s produkcí filmu mají smlouvu manželé Obamovi. Na spekulaci navázal konzervativní server The Federalist. „Michelle Obamová je komplicem pornografického filmu,“ uvedl.
Příznivci extrémní pravice spojili umělecký snímek Mignonnes s konspirační teorií QAnon, která čím dál více prostupuje do mainstreamové americké politiky. Lidé, kteří uvěřili QAnon hovoří o mnoha konspiracích, jednou z nich je to, že známé levicově orientované osobnosti vytvořili rozsáhlou pedofilní síť. O přívržencích QAnon se vyjádřil pozitivně prezident Spojených států a neskrýval, že je to kvůli tomu, že mu vyjadřují podporu.
Republikáni a jejich příznivci pak v předvolebním čase obvinili demokraty z laxnosti k otázkám pedofilie a dětské pornografie. Řada z nich celou věc postavila tak, že pokud nejsou proti francouzskému filmu, jsou pro sexualizaci prepubertálních dětí.
„Vyvozuji z toho, že sexualizace jedenáctiletých holčiček pro ně nepředstavuje problém. Z Demokratické strany se proti němu vyjádřila pouze Tulsi Gabbardová,“ nechal se slyšet režisér Robby Starbuck. Podle členky Sněmovny reprezentantů Gabbardové film Mignonnes „podporuje choutky pedofilů“.
Předplatitelů Netflixu rapidně ubylo
Do vášnivé politické debaty přispěla i režisérka filmu, pro niž byl snímek Mignonnes celovečerním debutem. „Podívejte se na film a pochopíte, že stojíme na jedné straně,“ vzkázala konzervativcům během videokonference, kterou organizovala UniFrance, společnost propagující francouzské filmy v zahraničí.
„Rozproudit o problematice debatu je nezbytné proto, abychom našli řešení. Já jakožto umělkyně, politici, vzdělávací systém, rodiče. Je to skutečný problém,“ vysvětlila pětatřicetiletá filmařka. I přes její slova zaznamenala streamovací platforma Netflix podle analytického serveru YipitData osmkrát více zrušení účtu během jednoho týdne, než tomu bylo v srpnu.
Cuties is a very heavy piece, that i needed two days to contemplate to fully understand the movie. It's just that heavy. Bear in mind that it is a festival movie, and it should be watched with the very same mindset.
— Okta (@taniatakoyaki) September 12, 2020
Gua cuma mau jelasin duduk perkara sebenarnya film ini. pic.twitter.com/7JCJClKXBb
Pokud jde o propagaci filmu, Netflix výrazně změnil plakát oproti tomu původnímu. „Netflix film také ne moc dobře předaboval do angličtiny. Obojí zřejmě za účelem, aby byl atraktivnější pro běžného diváka, což mi zrovna u tohoto filmu připadá trochu zvláštní, ale nikoliv odsouzeníhodné,“ dodal Fuka pro CNN Prima NEWS.
Podle Kamila Fily se plakát přizpůsobil standardům Netflixu, kdy je třeba rychlého a přímého sdělení. „Francouzský plakát je decentní, oni to nahradili tím výmluvným a vyzývavým ze scény, která tam sice je, ale až v závěru filmu. Je otázka, zda by pro Netflix stačil ten artový. Netflix je komerční platforma a artový film je tam menšinový,“ podotkl kritik.
Francouze ostrá reakce, kterou film vyvolal v USA, a to, že se stal politickým tématem, překvapilo. Fila to vysvětluje tak, že Francouzi vyrůstají ve zcela jiné filmové kultuře, která podle něj nemusí být nutně lepší. „Je to jejich sociální realita, vychází to z něčeho, co znají,“ říká k prostředí chudých čtvrtí obydlených převážně migranty. V jedné z nich se příběh odehrává.