Odboráři Dopravního podniku Ostrava (DPO) vyhlásili stávkovou pohotovost. Nesouhlasí s tím, jak se mají střídat řidiči na trolejbusových a autobusových linkách. Tento systém by podle nich byl pro řidiče výrazně náročnější. Podnik podle odborářů nedodržel dohodnuté podmínky, tvrdí předseda Základní organizace odborového svazu Dosia při DPO Ivo Protivínský. Na situaci upozornila Česká televize. Pro cestující se jízdní řády nezmění.
Podle mluvčí DPO Karolíny Hřivnáč Ryckové se podniku kvůli koronaviru výrazně propadly tržby, rozhodl se tedy pro zefektivnění provozu, protože nechce omezovat linky ani propouštět.
„Bylo například dohodnuto, že řidič během jedné směny nebude obsluhovat více než dvě až tři linky. A v tuto chvíli nám dali jízdní řády, kde řidič obsluhuje až sedm linek,“ řekl Protivínský. V praxi by to zjednodušeně znamenalo, že řidič třeba pojede každou jízdu na spoji jiné linky. To by podle odborářů mělo řadu rizik. DPO provozuje 12 trolejbusových a téměř 60 autobusových linek.
Zvěrstvo, odmítla Ostrava kanál Odra–Dunaj. Na průplavu si vylámal zuby už Hitler
Ostravské zastupitelstvo jen výjimečně hlasuje jednomyslně. Tento týden ale vzácnou shodu napříč stranami vyvolal vládou plánovaný průplav Odra–Dunaj, který Ostrava rázně odmítla. „Fantasmagorie, zvěrstvo, megalomanie, ekologická katastrofa,“ zaznělo mimo jiné při jednání zastupitelstva. A připomínala se také historie průplavu, kvůli němuž už padla jedna vláda a na stavbě si vylámal zuby i Adolf Hitler.
Řidiči mají podle Protivínského jezdit podle upravených jízdních řádů od 1. ledna, další fáze takzvané optimalizace má nastat 1. února. Odborový předák řekl, že když zaměstnavatel pořídil optimalizační nástroj, odboráře přizval k debatě a oni stanovili limity systému.
„Řidič bude vystresovaný, že zajede někam jinam, splete se, bude muset couvat, nedejbože tam bude nějaký výkop, ty kolikrát nemáme na dopravním podniku hlášené, bude projíždět nějakou cestou, kde to není vůbec vhodné pro autobus... Možností, co se může stát, je spousta. Řidič bude vystresovaný, takže bude náchylnější k tomu, aby způsobil dopravní nehodu,“ varoval Protivínský.
Raději více práce, než o ni zaměstnance připravit?
Mluvčí DPO připustila, že úpravy zasahují do komfortu řidičů. „Nacházíme se v době, kdy kvůli koronaviru evidujeme velký propad tržeb, a tuto ztrátu eviduje také náš zřizovatel statutární město Ostrava. V této situaci jsme mohli začít propouštět naše zaměstnance,“ uvedla Rycková.
To by podle ní omezilo i počet linek pro cestující. „Protože pokles našich služeb k cestujícím odmítáme, stejně tak jako propouštění, rozhodli jsme se pro dílčí zefektivnění výpravy autobusových spojů. Zároveň chceme zdůraznit, že i přes složitou koronavirovou situaci stoupají mzdy v DPO od 1. ledna zhruba o čtyři procenta,“ uvedla Rycková.
Podnik podle něj zkomplikoval šoférům situaci i jinak. „Řidiči, kteří jezdili z oblasti Hlučína a měli střídání v Přívoze, tedy blízko, teď mají střídání třeba u Kotvy na opačném konci města. Takže se jim značným způsobem zhorší pracovní podmínky,“ řekl odborový předák.
Odboráři žádají, aby se podnik vrátil k tomu, co bylo předjednáno. „Očekávám, že na toto téma budeme jednat. Řekli, že na jízdních řádech a na optimalizaci trvají, takže v tuto chvíli je to taková patová situace,“ řekl Protivínský.