Od začátku listopadu do konce března byste neměli vyjíždět s autem na silnici bez zimního obutí. Ať už kvůli riziku pokuty, nebo, a to především, z důvodu nepoměrně větší bezpečnosti vaší jízdy. Je prokázáno, že při poklesu teploty pod 7 stupňů zimní pneumatiky mají nepoměrně lepší vlastnosti než jejich letní „sestry“. Kdy přezout a jak vybrat ty správné?
Zákon o provozu na pozemních komunikacích hovoří jasně. Řidiči motorových vozidel mají povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března. Nikoli však striktně, nýbrž za splnění dvou podmínek. Zaprvé, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Zadruhé, pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Jednoduše řečeno, pokud sníh, led či námraza na silnici už jsou, nebo pokud lze jejich výskyt předpokládat. Pokud tedy pojedete v listopadu na letních pneumatikách, avšak venkovní teplota bude dosahovat 20 stupňů, zákon neporušíte, a tudíž nebude následovat ani žádná sankce, pokud vás zastaví policejní kontrola.
Bezpečnost i pojistné plnění
Odborníci však doporučují neohlížet se na časové rozmezí stanovené zákonem, ale na očekávaný vývoj teplot. Je všeobecně známo, že při ochlazení pod 7 stupňů na silnici daleko lépe funguje pneumatika zimní. Vyrábí se totiž z měkčí směsi, která při chladu či mrazu netvrdne jako směs pro pneumatiky letní, a tak je vhodnější, i když zrovna vozovku žádný sníh ani led nepokrývají.
A nejde jen o bezpečnost vás, řidičů. Použití letní pneumatiky namísto zimní může mít fatální následky v nouzové situaci, kdy je třeba vozidlo rychle zastavit. Rozdíl v brzdné dráze při 50kilometrové rychlosti může činit téměř trojnásobek. To může představovat rozdíl mezi šťastným doražením do cíle a zničeným vozem nebo dokonce mezi životem a smrtí. A pokud vás nepřesvědčí ani bezpečnost, pak vězte, že pojišťovny neváhají krátit plnění, pokud zjistí, že jste zavinili nehodu a měli jste obuté letní pneumatiky, přestože bylo povinné jet na zimních.
To vše jsou důvody, proč by přechod na zimní pneumatiky v zimním období měl být samozřejmostí. Na trhu existuje poměrně široká nabídka gum, což ale může správný výběr komplikovat. Jak tedy zvolit správně? Základním vodítkem může být cena. Pokud narazíte na pneumatiky nápadně laciné (například u 15palcových méně než tisíc korun za kus), dejte od nich ruce raději pryč. Je rozhodně lepší spoléhat na zavedené značky, přičemž to nutně neznamená, že vás nákup takových pneu finančně zruinuje.
Jak dopadly testy?
Rozhodně se také vyplatí sledovat výsledky nezávislých testů pneumatik, které pravidelně probíhají s příchodem podzimu. Ani letošní září nebylo výjimkou, když si zimní gumy vzaly na paškál německý, švýcarský a rakouský automotoklub ADAC, TCS a ÖAMTC. Mezi pneumatikami s nejrozšířenějším rozměrem 195/65 R15 (například pro vozy Škody Octavia, Hyundai i30 nebo Volkswagen Golf) dominovaly pneumatiky Goodyear UltraGrip 9+ a Dunlop Winter Response 2. U rozměru 225/50 R17 (Škoda Yeti, Volkswagen Passat, BMW řady 3, 4, X1) to byly pneumatiky Dunlop Winter Sport 5.
S téměř navlas stejným výsledkem zimní pneumatiky otestovala i tuzemská spotřebitelská organizace dTest. Žebříček 15palcových zimních pneumatik rovněž opanoval Goodyear UltraGrip 9+, který získal hodnocení 68 %. S 67 % skončila druhá pneumatika Dunlop Winter Response 2, třetí (66 %) Vredestein Wintrac. Všechny zmíněné pneu se dají pořídit kolem 1 500 korun za kus. V kategorii 17palcových získal nejvyšší hodnocení (66 %) model Michelin Alpin 6, o procentní bod za ním skončil Dunlop Wintersport a na třetím místě (61 %) Goodyear UltraGrip Performace+. Zde se však už cena pohybuje od 3500 do 3800 korun.