Jak správně používat mlhovky na autě?
Kdo nesvítí, není vidět. Na toto jednoduché pravidlo často zapomínají čeští řidiči. Problémem se to stává hlavně teď v období nadcházející zimy. Nesprávně rozsvícená světla mohou být navíc při zhoršené viditelnosti příčinou vážné nehody.
Pravidlo o celodenně rozsvíceném autě platí v Česku už 18 let. Většina aut vždy svítí vepředu – jenže jak přijde podzim s četnými mlhami a řidiči si neuvědomují, že musí svítit i vzadu.
ČTĚTE TAKÉ: Zrádná Praha, v bezpečnosti dopravy je na chvostu Evropy. Ostuda a selhání, tvrdí zastupitel
„Samozřejmě hrozí srážka, když lidé jezdí na komunikacích mimo město. Vůz by měl být vidět minimálně na sto až dvě stě metrů,“ řekl pro CNN Prima NEWS krajský koordinátor BESIP pro Prahu Oldřich Kassl. Doplnil, že by lidé měli kvůli nastávajícímu podzimu sundat nohu z plynu.
„U řidičů pozorujeme nešvar, že za zhoršené viditelnosti spoléhají na denní svícení i na to, že auto vyhodnotí samo nastavení světel,“ vysvětlil mluvčí Policejního prezidia ČR Jakub Vinčálek. Problémem je, že vozidla mají různé systémy světel. I proto někteří řidiči zapomínají zvolit správné svícení.
S podzimem přibývá srážek se zvěří. Jak se na silnicích chovat, abychom se střetu vyhnuli?
Podzimní počasí nahrává střetům se zvířaty. „Ráno je tma a dlouho šero. Srážkám nahrávají také mlhy a nepříznivé počasí,“ popsal v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS krajský koordinátor BESIP pro Prahu Oldřich Kassl. Poradil také, jak bychom se měli na silnicích chovat, abychom srážce se zvěří předešli.
Za nerozsvícená světla hrozí řidičům na místě pokuta až 1 500 korun. Ve správním řízení se pak peněžní sankce zvyšují. Trestné body ale za tento přestupek nejsou.
Od letošního roku se však změnil bodový systém. Došlo ke zmírnění pokut na místě a naopak přitvrzení, pokud řidič nezaplatí a jeho případ řeší místo policistů úředníci.
Dalším problémem je chybné používání mlhovek – lidé je mají často rozsvícené, i když tomu počasí a viditelnost neodpovídají. „Pokud zapomeneme rozsvícené zadní mlhové světlo, výrazně ohrožujeme vozidlo za sebou. Mlhovky totiž mají obrovskou svítivost,“ ozřejmil Kassl.
Kvůli snížené viditelnosti se v minulých letech běžně stávalo přes 10 tisíc nehod, loni jich bylo o něco méně, tedy lehce přes osm tisíc. Nejčastěji se takové bouračky stávají ve Středočeském kraji.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Piráti silnic nedobrovolně přispívají dopravnímu podniku. Liberec už nakoupil dva nové vozy