Extra příplatky za služby o víkendu, vstupy do aquaparku zdarma, zvýhodněné pobyty v hotelech. To jsou jen některé ze zaměstnaneckých benefitů, kterými se hoteliéři snaží řešit nedostatek zaměstnanců. Kvůli personálním problémům nasazují i roboty, kteří servírují jídlo a pití místo lidí. Provoz hotelů od počátku pandemie komplikuje i nedostatek hostů. Zaměstnance aktuálně hledá 65 procent hoteliérů.
Cestovní ruch se stal během pandemie nejistým oborem. Hotelům chybí především recepční, pracovníci do restaurací i pokojské. Jeden z hotelů na jižní Moravě aktuálně například shání dvě recepční. „Z celkového počtu zaměstnanců to činí necelých 20 procent,“ uvedla pro CNN Prima NEWS jednatelka Petra Hodorovská.
Stejné procento chybějícího personálu hlásí i jedna z hotelových sítí. „Aktuálně máme stále vůči stavu z února 2020 cca o 200 zaměstnanců méně. To tvoří něco kolem 20 procent našeho celkového stavu zaměstnanců,“ řekla HR ředitelka Petra Slabá.
Vzdělávání, příplatky, ale i roboti
Hotely se tak snaží nové zaměstnance nalákat na extra finanční bonusy i zaměstnanecké benefity jako třeba možnost vzdělávání. „Obecně se jedná o motivační finanční ohodnocení včetně příplatků za služby o svátcích a víkendech, každoročního navyšování mezd a vánočních odměn. Lákavý je také systému benefitů, mezi které patří vstupy do aquaparku zdarma i pro rodinu, slevy na služby v aquaparku i hotelu, bankovní služby, dotovaná strava, pitný režim zdarma, stáže nebo kurzy,“ přiblížila lákadla, která hotel novým zaměstnancům nabízí, Hodorovská.
Kromě vzdělávání motivují hoteliéři zaměstnance třeba i zvýhodněným ubytováním. „Na pracovištích jsme vybudovali například chill-out zóny, které mohou zaměstnanci využít k odpočinku, čím dál rozšířenější je také systém Cafeteria benefitů. Příjemná je také možnost využití výrazně zvýhodněného ubytování nejen pro zaměstnance, ale i pro jejich rodiny,“ popsala přístup zaměstnavatele Slabá.
I v tomto oboru už ale proráží umělá inteligence. Čím déle se hledají pracovníci, tím rychleji. „Přicházíme i s novými technologiemi, které mohou nahradit některé rutinní činnosti a usnadnit práci našim zaměstnancům. V současné době využíváme roboty na hotelu na Šumavě při servisu jídla a nápojů. Tím jsme ale neskončili, chystáme například využít roboty i při úklidu,“ odhalila plány hotelového řetězce Slabá.
Lidé v hotelech chyběli už před covidem
Obě ženy se shodují, že personál v oboru hotelnictví chyběl už před covidem a s ním spojenými opatřeními. „S nedostatkem kvalitních, profesionálních a zákaznicky orientovaných kandidátů se náš obor potýkal již před covidem, který samozřejmě tuto situaci zhoršil,“ uvedla HR ředitelka Slabá.
Podle Hodorovské dokonce covid není hlavním důvodem, proč část zaměstnanců chybí. „Mezi hlavní důvody naopak patří celkový úbytek personálu ve službách nebo pokles prestiže práce ve službách obecně. K tomu je potřeba připočíst také obecně slabší vzdělávací systém zaměřený na služby v segmentu gastronomie a hotelnictví. Samozřejmě je potřeba zmínit také blízkost ekonomicky silnějšího Rakouska, kam se část lidí z oboru vydává pracovat,“ vypočetla kameny úrazu současného stavu.
Pracovníky podle říjnového průzkumu společnosti Previo hledá 65 procent hoteliérů, nejčastěji do recepce. Nedostatek pracovní síly je nyní v Česku napříč obory i regiony. Lidé chybí ve výrobě a IT, v zemědělství, dopravě, pohostinství, zdravotnictví, cestovním ruchu a dalších službách. Zaměstnavatelé hledají kvalifikované i nekvalifikované pracovníky.
Další lidé mohou do budoucna obor hotelnictví opustit. Asociace hotelů a restaurací ČR uvedla, že to hrozí, pokud vláda neobnoví program Antivirus B, jenž pomáhal udržet podnikatelům zaměstnance. „Pokud tento program vláda neobnoví, případně nebude urychleně aktivován kurzarbeit, pak budou nuceni podnikatelé snížit stavy zaměstnanců o dalších 30 procent,“ uvedla asociace v tiskové zprávě.