Ropné šoky 70. let znamenaly na tehdejší poměry masivní zdražení benzinu a nafty. Odstavené větrné a plynové elektrárny v americkém Texasu teď vystřelily ceny elektrické energie podobným stylem enormně vysoko. Těžko odhadnout, zda nás může něco podobného s přibývajícími dobíjecími stanicemi potkat i v globálnějším měřítku.
Největší jižanský stát USA v posledních dnech a týdnech bojoval s nedostatkem elektrické energie. Důvodem byly tuhé mrazy, které zastavily větrné elektrárny. Ty mají přitom na celkových dodávkách elektřiny podíl 25 procent. Omezená je i výroba elektřiny ze zemního plynu s více než 45procentním podílem.
Tesla se prodraží
A protože v Texasu, jinak bohatém na ropu, se ceny elektrické energie určují na základě nabídky a poptávky, vyšplhaly se do neuvěřitelných výšek. Zatímco běžně se cena za megawatthodinu pohybuje na úrovni přibližně 25 dolarů, nyní vzrostla v uzlu West na neskutečných devět tisíc dolarů.
Česko se v počtu nabíječek pro elektromobily blíží tisícovce. Přesto je na chvostu EU
V České republice bylo ke konci loňského roku v provozu více než 900 dobíjecích stanic pro elektromobily. To představuje meziroční nárůst asi o 14 procent. Přestože se jejich počet za poslední dva roky téměř zdvojnásobil, česká síť „nabíječek“ pro elektroauta patří mezi řidší v Evropské unii a výrazně zaostává za Německem či Nizozemskem.
Je jen logické, že za takových okolností je elektřina extrémně drahá nejen pro samotné domácnosti, ale i pro majitele elektromobilů. Americký The Drive vypočítal, že zatímco normálně stojí nabití luxusní Tesly S s bateriemi s kapacitou 100 kWh asi 18 dolarů při ceně 0,18 dolaru za jednu kWh, v Texasu by vás takový špás mohl v současnosti vyjít na neuvěřitelných 900 dolarů, což je zhruba 19 tisíc korun.
Kilometr za 3 000
O mnoho lépe by na tom nebyl ani Nissan Leaf s bateriemi s kapacitou 40 kWh, protože i tak by nabití stálo 7 700 Kč. Pokud si to porovnáte s cenami benzinu v Texasu, kde za litr zaplatíte asi 50 centů, natankovali byste za nabité baterie Tesly S 1 480 litrů a za „plnou“ v Leafu 580 litrů.
Zajímavý je také přepočet ceny na kilometr. Jelikož Tesla S má normovaný dojezd zhruba 600 kilometrů, stál by vás každý asi 30 korun, dojet 100 kilometrů by tedy stálo asi 3 000 Kč.
Samozřejmě, jde o extrém, který vyřeší stabilizace dodávek elektřiny v Texasu, ale ukazuje to na nevídané okolnosti, které mohou postihnout majitele elektrických aut. U ceny benzinu či nafty se totiž nemůže stát, aby ceny vyletěly ze dne na den více než 170násobně. Už když zdraží benzin o korunu, je oheň na střeše.