Největší ruská automobilka chce nasazením trestanců reagovat na nedostatek pracovních sil způsobený odvody bojeschopných mužů do armády v souvislosti s válkou na Ukrajině. Vedení Lady už situaci intenzivně řeší s tamní vězeňskou službou. Podle polských médií připomíná ruský postup časy druhé světové války.
Putinova agrese na Ukrajině má vážné dopady na všechny možné oblasti ruského hospodářství včetně automobilového průmyslu. Výrobu a někdy i prodej aut v Rusku zastavila brzy po invazi většina západních automobilových koncernů a krátce na to oznámila úplné stažení z tamního trhu. Západní automobilky po sobě zanechaly moderní továrny s efektivním výrobním know-how, které byly ruským státem de facto vyvlastněny.
ČTĚTE TAKÉ: Na dovolenou autem? Experti radí, co před cestou do Chorvatska či Itálie nepodcenit
Typickým příkladem je závod Renaultu u Moskvy, kde se nedávno začaly vyrábět novodobé moskviče. Rusové sice získali továrny, ale poměrně záhy jim začaly chybět jednotlivé výrobní komponenty. Aby toho nebylo málo, největší výrobce v zemi, koncern AvtoVAZ vyrábějící v Povolží vozy Lada akutně bojuje s nedostatkem pracovních sil. Informoval o tom polský web Magazyn Auto.
Ukrajinská předzvěst něčeho většího. Rusové se zakopali, přijde průlom, odhadují experti
Ukrajinci ještě neudeřili naplno. Zatím testují ruskou obranu, ale větší průlom ještě přijde. Ve vysílání CNN Prima NEWS se na tom shodli zahraniční reportér CNN Prima NEWS Matyáš Zrno a bezpečnostní analytik Jiří Vojáček. Důležitou roli podle nich hrají také zákopy, které Rusové umějí dobře využít. Přestože jde o náročnou překážku, nejsou podle Zrna nepřekonatelné.
Nedostatek dílů vyřešily ruské automobilky přechodem na bezpečnostní a emisní normy z 90. let, což znamenalo výrobu aut mimo jiné bez katalyzátorů, protiblokovacích systémů brzd nebo airbagů. Legislativa této situaci vyšla obratem vstříc.
Problém s absencí lidských zdrojů pro změnu způsobila rostoucí „spotřeba mužů“ v ruské armádě bojující na Ukrajině. Podle polského webu však Rusové i u tohoto problému našli efektivní řešení. Lady by měli nově montovat odsouzenci ve výkonu trestu. Ve věci prý už proběhla schůzka mezi zástupci ruské federální vězeňské služby (FSIN) a vedením firmy AvtoVAZ.
Díky „pomoci“ odsouzených se očekává nárůst tempa výroby automobilů od letošního září o 28 procent a od ledna 2024 o dalších 40 procent. Postup AvtoVAZ připomíná podle Magazyn Auto časy druhé světové války a německou firmu BMW. Podle dobových odhadů bylo v jejích továrnách při výrobě leteckých motorů nuceno pracovat přes 40 tisíc vězňů z koncentračního tábora Dachau. V tehdejším Sovětském svazu zase odchod mužů na frontu řešili zvýšeným zaměstnáváním žen.