Největší ruská automobilka chce nasazením trestanců reagovat na nedostatek pracovních sil způsobený odvody bojeschopných mužů do armády v souvislosti s válkou na Ukrajině. Vedení Lady už situaci intenzivně řeší s tamní vězeňskou službou. Podle polských médií připomíná ruský postup časy druhé světové války.
Putinova agrese na Ukrajině má vážné dopady na všechny možné oblasti ruského hospodářství včetně automobilového průmyslu. Výrobu a někdy i prodej aut v Rusku zastavila brzy po invazi většina západních automobilových koncernů a krátce na to oznámila úplné stažení z tamního trhu. Západní automobilky po sobě zanechaly moderní továrny s efektivním výrobním know-how, které byly ruským státem de facto vyvlastněny.
ČTĚTE TAKÉ: Na dovolenou autem? Experti radí, co před cestou do Chorvatska či Itálie nepodcenit
Typickým příkladem je závod Renaultu u Moskvy, kde se nedávno začaly vyrábět novodobé moskviče. Rusové sice získali továrny, ale poměrně záhy jim začaly chybět jednotlivé výrobní komponenty. Aby toho nebylo málo, největší výrobce v zemi, koncern AvtoVAZ vyrábějící v Povolží vozy Lada akutně bojuje s nedostatkem pracovních sil. Informoval o tom polský web Magazyn Auto.
Nedostatek dílů vyřešily ruské automobilky přechodem na bezpečnostní a emisní normy z 90. let, což znamenalo výrobu aut mimo jiné bez katalyzátorů, protiblokovacích systémů brzd nebo airbagů. Legislativa této situaci vyšla obratem vstříc.
Problém s absencí lidských zdrojů pro změnu způsobila rostoucí „spotřeba mužů“ v ruské armádě bojující na Ukrajině. Podle polského webu však Rusové i u tohoto problému našli efektivní řešení. Lady by měli nově montovat odsouzenci ve výkonu trestu. Ve věci prý už proběhla schůzka mezi zástupci ruské federální vězeňské služby (FSIN) a vedením firmy AvtoVAZ.
Díky „pomoci“ odsouzených se očekává nárůst tempa výroby automobilů od letošního září o 28 procent a od ledna 2024 o dalších 40 procent. Postup AvtoVAZ připomíná podle Magazyn Auto časy druhé světové války a německou firmu BMW. Podle dobových odhadů bylo v jejích továrnách při výrobě leteckých motorů nuceno pracovat přes 40 tisíc vězňů z koncentračního tábora Dachau. V tehdejším Sovětském svazu zase odchod mužů na frontu řešili zvýšeným zaměstnáváním žen.