Pokud by se Rusům podařilo vyhloubit tunel na Krym, byl by málo odolný vůči sabotážím. Moskva by navíc musela stavbu hloubit v oblasti s mimořádně nestabilním podložím. To si myslí ukrajinský vojenský expert Vladislav Selezněv, který v rozhovoru pro web War Obozrevatel sdělil, že megalomanskému projektu stojí v cestě mnoho zádrhelů.
Americký list The Washington Post přišel minulý týden se šokujícím zjištěním, že Rusko ve spolupráci s čínskými firmami plánuje vyhloubit pod Kerčským průlivem tunel na Krym. Moskvě totiž vadí, že Krymský most neustále čelí ukrajinským sabotážím, a proto se poohlíží po jiné logistické trase.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Vysoce riziková operace za miliardy dolarů. Rusko s Čínou tajně chystá tunel na Krym
Agentura Unian poznamenala, že pokud by Rusko most za miliardy skutečně postavilo, bylo by to dost možná poprvé v historii, co by nějaká země dokončila tak megalomanský projekt, zatímco by sama byla ve válečném stavu.
Vysoce riziková operace za miliardy dolarů. Rusko s Čínou tajně chystá tunel na Krym
List Washington Post se dostal k interní komunikaci, ze které vyplývá, že Rusko plánuje vyhloubit podmořský tunel spojující pevninu s poloostrovem Krym. Dopravu přes Kerčský průliv v současnosti zajišťuje Krymský most, Moskva ale kvůli ukrajinským sabotážím hledá jiné dopravní řešení. Pomáhat při realizaci tunelu údajně budou čínské firmy.
Hlavní problémy stavby
Vojenský expert Vladislav Selezněv, který sám na Krymu žil, se ale domnívá, že takový scénář není příliš pravděpodobný. Stavbu tunelu by podle něj provázela spousta komplikací. Nejde přitom jen o možnost ukrajinské sabotáže, v takové oblasti by bylo mimořádně obtížné realizovat samu konstrukci podmořského tunelu.
„Rusko se může pokusit začít budovat něco takového. Vzhledem k fyzikálním okolnostem ale nikdo nemůže zaručit, že tato inženýrská a technická stavba vydrží dostatečně dlouhou dobu,“ řekl Selezněv v rozhovoru pro web War Obozrevatel.
Podle něj se už mnohokrát v minulosti uvažovalo nad tím, jak Krym a pevninské Rusko propojit. Tamní úřady se chtěly inspirovat Eurotunelem, železničním podmořským tunelem, který spojuje břehy Francie a Velké Británie. Plány ale pokaždé ztroskotaly na specifičnosti terénu v oblasti Kerčského průlivu. Problémem jsou zejména bahenní sopky, které způsobují nestabilitu podloží.
Selezněv se domnívá, že kromě technické stránky by Rusům komplikovali stavbu samozřejmě i Ukrajinci. Není prý pravda, že by tunel nešel efektivně sabotovat.
„Musíme pochopit, že slabým místem přechodů přes Kerčský průliv je jejich začátek. Jsou to vstupy do tunelů. Mohou se dostat do zóny působení ukrajinského letectva. Nejsem si jistý, zda jsou kapitálové investice, které se plánují v rámci realizace tohoto projektu, obhajitelné,“ uvedl Selezněv.
Zelenskyj si vybral válku, tvrdí ruský vyjednavač a prozradil podmínky. Vynechal důležitý fakt
Ukrajina mohla zastavit současný ozbrojený konflikt již v dubnu 2022, a ušetřit tak stovky tisíc lidských životů. Alespoň tak situaci vnímá ruská propaganda. Moskevský diplomat Vladimir Medinskij sdělil tamním agenturám ruské požadavky – o nichž prý nelze smlouvat. Tyto podmínky Kremlu by údajně mohly zajistit mír, když by na ně Kyjev přistoupil. Zmíněné požadavky jsou však v totálním rozporu s mezinárodním právem a se suverenitou Ukrajiny.
Symbolická role Krymu
Podle některých odborníků se ale Moskva podvodní spojnice na Krymu jen tak nevzdá. „Pro Putina má Krym symbolický význam, a proto je důležité ho spojit s matkou Rusí,“ komentovala nápad na stavbu tunelu Maria Šaginová, expertka na Rusko a západní sankce z Mezinárodního institutu strategických studií.
Během posledních devíti let Rusko učinilo Krym závislým na vodě, elektřině a komunikačních linkách připoutaných k Rusku. Podle Šaginové by tunel byl „fyzickým rozšířením narativu“, který Putin zastává.
The Washington Post ale upozornil, že pokud by se do projektu pustily čínské firmy, mohly by čelit západním sankcím. Čína navíc nikdy oficiálně neuznala Krym jako součást Ruska.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Přestřelka ukrajinské a ruské armády v lese