360°, Adam Škarpa, Karel Rais, Václav Klaus ml. - 4.3. v 20:14
Maturanti mají letos mnohem víc úlev a času na přípravu na maturitní zkoušku než loni, uvedla v pořadu 360° Pavlíny Wolfové televize CNN Prima NEWS předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií ČR Renata Schejbalová. Zároveň upozornila, že premiér Andrej Babiš s možností úředních maturit přišel moc brzy a ani se neporadil s příslušným resortem. Se školní a poradenskou psycholožkou Ladislavou Trpákovou se zároveň shodly, že největší problém v současné době mají první ročníky.
„Maturanti mají letos mnohem víc úlev než loni. V podstatě se jim nepočítá druhé pololetí, mohou se celou druhou polovinu čtvrtého ročníku připravovat pouze na maturitní předměty,“ uvedla v pořadu Renata Schejbalová s tím, že to je ale na volbě ředitele. „Naši maturanti si mohli v únoru dobrovolně nematuritní předměty uzavřít a věnovat se jen maturitním předmětům. Takže na to, aby se připravili studenti gymnázia k maturitě, byl dostatek času,“ shrnula předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií ČR.
Zároveň zkritizovala chování premiéra Andreje Babiše, který ve středu prohlásil, že je pro úřední maturity, které by se vypočítaly z konečných známek ze všech čtyř ročníků střední školy. „Přijde mi nemožné v demokratické společnosti, že studenti pošlou e-mail premiérovi, on situaci neprojedná s příslušným resortem a prohlásí do médií, že bude na výběr mezi tradiční maturitou a maturitou z výsledků známek,“ kroutila hlavou Schejbalová.
Taková informace podle ní přišla příliš brzy. „Mohla přijít tak v červnu, kdy by bylo vidět, že pandemická situace je tak špatná, že maturity nemohou proběhnout,“ zdůraznila pedagožka. Také podotkla, že spousta maturantů odchází na vysoké školy do zahraničí a že má sama obavy, jak by se tam na jejich úřední maturitu tvářili.
Varianta maturity by měla být volitelná
Člen předsednictva České středoškolské unie Petr Franc říká, že návrh premiéra s úřední maturitou studenty překvapil, ale na rozdíl od Schejbalové je toho názoru, že se změnou přichází premiér pozdě. Například sám Franc je prý dobře připraven na profilovou část maturitní zkoušky. „Ale jen proto, že naše škola se s distanční výukou dobře poprala. Ne každý maturant má takové privilegium jako já,“ upozornil v pořadu Franc.
Zároveň připomněl, že Česká středoškolská unie si stojí za tím, že se člověk na distanční výuce nenaučí na maturitu tak dobře, jako na prezenční výuce a že by mělo být volitelné, o kterou z variant závěrečné zkoušky student stojí.
„Já bych volil úřední maturitu. Byl bych hodnocen za všechny roky svého studia a měl bych jistotu, že odmaturuji s vyznamenáním a se známkami, které by reflektovaly mou dosavadní výuku. To by pro mě znamenalo bonifikaci na vysokou školu. Nebylo by to o jedné samotné zkoušce,“ popsal Franc a uznal, že to ale nemusí vyhovovat všem studentům. „Jsou i tací, kteří ke své výuce nepřistupovali tak, že by počítali s tím, že by jejich známky na vysvědčení měly přispět k průměru. Proto by to mělo být volitelné,“ zdůraznil student.
Děti jsou demotivované a jen leží
Školní a poradenská psycholožka Ladislava Trpáková v pořadu upozornila, že ji o rady prosí především rodiče studentů prvních ročníků, kteří podle ní v současné době nejvíce trpí. „Volají mi matky, jejichž děti jsou demotivované, jen leží. Kolikrát jsou to děti, které se celý měsíc nepřipojí do školy, rozhodil se jim řád. Je to těžké v rodinách, kde nebyl řád ani předtím. Maturanti mají studijní návyky, neviděla bych je jako ohrožený druh,“ uvedla psycholožka.
S ní souhlasila i předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií ČR. „První ročníky se neznají navzájem a pořádně ani s učiteli, je to pro ně náročnější než pro maturanty,“ upozornila Schejbalová s tím, že studenti i učitelé se do školy těší. „V současné době nemáme čas látku pořádně procvičit nebo upevnit. Studenti se naučili vstávat pozdě, chodit celý den v pyžamu a u výuky ležet, ale z návratu do škol strach nemám. Těším se na to. Jsem ráda ve třídě a za počítačem to není ono, ať se snažíme všichni sebevíce,“ dodala předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií.