Sexuální predátoři zneužívají oblíbenou hru pro děti. Vývojáři Robloxu problémy zlehčují

Má nálepku jedné z nejpopulárnějších her pro děti. Každý den si Roblox pustí 78 milionů lidí. Titul si získal popularitu svým otevřeným světem, ve kterém neexistují žádné hranice. Vybudovat tu můžete úplně cokoliv. Herní multiplatformu si oblíbila spousta dětí po celé planetě, ale také sexuální predátoři, kteří s dětmi navazují intimní vztah a za odměnu jim posílají virtuální peníze. Vývojáři popírají, že by šlo o systémový problém a nezvládnutý boj s pedofily.

Roblox je tak trochu videohra ve videohře. Uživatelé mohou v on-line prostředí budovat vlastní virtuální světy, plnit je mnoha úkoly a poté je sdílet s ostatními hráči nebo je prodávat za herní měnu Robux.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Riskoval a do vývoje dal všechny peníze. Měli mě za blázna, říká autor úspěšné české hry

Do této platformy pro více hráčů se každý den vydá 78 milionů lidí, kteří si každou sekundu pošlou více než 50 tisíc zpráv, uvádí agentura Bloomberg. Ta ve své obsáhlé reportáži popsala případy, kdy sexuální predátoři prostřednictvím oblíbené videohry zneužívají děti.

V populární videohře s nimi navazují kontakt, snaží se s nimi vybudovat důvěrný vztah a získat osobní informace. Pomocí groomingu se predátoři snaží děti zmanipulovat, aby se mimo virtuální svět Robloxu setkali i ve skutečném světě.

Nejde o systémový problém, tvrdí tvůrci

Vývojáři však odmítají, že by se jednalo o vážný systémový problém, a upozornili, že podobně jsou děti ohrožené i v jiných on-line hrách. „Desítky milionů lidí napříč všemi věkovými kategoriemi mají každý den s Robloxem bezpečnou a pozitivní zkušenost," uvedl pro Bloomberg Matt Kaufman, který má ve firmě na starosti bezpečnostní oddělení.

Kaufman dále poznamenal, že platforma má moderátorský systém, který kontroluje zprávy a další obsah v Robloxu a maže nevhodná slova či blokuje posílání obrázků. Kontrolní mechanismus využívá kombinaci lidských pracovníků a umělé inteligence, vedle textu zvládá kontrolovat i zvukový záznam.

Roblox má zhruba 3 000 moderátorů, což je výrazně méně než TikTok, který má třikrát více uživatelů, ale zaměstnává 40 tisíc moderátorů, uvedl Bloomberg.

Magazín dále zjistil, že americká policie od roku 2018 zatkla a obvinila minimálně 20 lidí z únosu nebo zneužívání dětí. Někteří predátoři byli v registrech sexuálních delikventů a se svými oběťmi se seznámili prostřednictvím Robloxu.

Nejen filmy, ale i videohry dostanou státní podporu. Co na to říkají čeští vývojáři?

Skandinávské země Finsko a Švédsko, dále Německo, Polsko nebo Slovensko finančně podporují tvůrce videoher. V Česku žádná státní podpora nebyla, nyní se to má změnit. Do Poslanecké sněmovny míří novela ministerstva kultury, která promění fungování Státního fondu kinematografie. Nově poskytne podporu pro animátory, filmaře, tvůrce seriálů a videoher. Co od fondu očekávají tuzemští herní vývojáři? Vznikne díky fondu více úspěšných her, nebo naopak přinese více braku?

Pachatelé se z on-line světa přesunuli i do toho skutečného. Číhali u dětských hřišť a snažili se děti zlákat pomocí virtuální měny Robux, aby z nich dostali fotografie nebo navazovali vztahy, které poté pokračovaly na dalších on-line platformách jako Snapchat či Discord.

Predátoři si na darknetu a fórech vyměňují rady a triky, jak kontaktovat nic netušící děti. Využívají k tomu hantýrku, aby moderátorský systém nevyhodnotil jejich zprávy jako podezřelé. „Používají emoji k označení aplikací, ve kterých mohou vést další konverzaci nebo si posílat fotografie. Emoji ducha je označení pro Snapchat, disk pro platformu Discord,“ stojí v reportáži Bloombergu.

Bloomberg hovořil se zhruba dvacítkou bývalých zaměstnanců Roblox Corporation, která platformu vyvíjí už od roku 2004, a ti přiznali, že firma nedokáže zpracovat obrovské množství stížností a hlášení.

Potírání činnosti sexuálních predátorů ztěžuje i otevřenost Robloxu. Do hry se může přihlásit kdokoliv a při registraci nemusí uvádět jméno, e-mail ani telefonní číslo. Tento přístup má chránit soukromí dětí, ale zároveň poskytuje bezpečný virtuální úkryt i samotným násilníkům.

Hra se stala rájem džihádistů či neonacistů

Pod palbou kritiky je také možnost psát do veřejného chatu nebo přijímat žádosti o soukromou konverzaci od každého uživatele. Podle odborníků by však tyto možnosti měly být omezené ve výchozím nastavení.

Miliony lidí klikají na banán. Proč hra se žlutým ovocem dobývá žebříčky hranosti?

Tenhle titul nemá nervy drásající příběh, vývojáři pro něj nevymysleli ani jedinečné a revoluční herní mechaniky. V hlavní roli je tu banán a nejčastějším úkonem je klik. Přesto Banana dobývá žebříček oblíbenosti na platformě Steam a blíží se k pozici nejhranější videohry. Jak je možné, že obyčejná klikačka nahání slavný Counter-Strike? Hráči si z rutinní činnosti totiž mohou vydělat opravdové peníze.

O potížích už v minulosti psal britský deník The Sun, který přinesl svědectví rodičů, jejichž osmileté dítě se stalo terčem predátora. Jindy se hráči Robloxu mohli převtělit do členů Ku-klux-klanu, džihádistů či neonacistů.

Hra měla také problémy s dodržováním autorských práv. Podle americké Národní asociace hudebních vydavatelů, která na vývojáře podala žalobu za porušení autorských práv, Roblox aktivně podporoval uživatele, aby používali hudbu od kapely Imagine Dragons, zpěváka Eda Sheerana či zpěvačky Ariany Grande, aniž by za to platitl licenční poplatky.

Oblíbená platforma na rozdíl od sociálních sítí Facebook či Instagram nezakazuje přístup dětem mladším 13 let. Roblox byl primárně vytvořený pro mladé či velmi mladé. Proto nepřekvapí, že více než 40 procent uživatelů Robloxu jsou děti předškolního věku.

Svou hravostí a nekonečnými možnostmi je přirovnáván k Minecraftu. Stejně jako kostičkovaná hra má i Roblox edukativní režim, který mohou využívat učitelé ke zpestření výuky a vzdělávání.

Hra masivně vyrostla během pandemie koronaviru. V roce 2020 dosáhla na tržby ve výši 924 milionů dolarů, o rok později byla na více než dvojnásobku a atakovala hranici dvou miliard dolarů. Minulý rok utržila 2,8 miliardy.

Roblox je zdarma dostupný na počítačích, na herní konzoli PlayStation a také na mobilních zařízeních s operačními systémy Android a iOS. Cílem herního studia je mít více než desetinásobek současných uživatelů a dosáhnout jedné miliardy aktivních hráčů denně.

VIDEO: Čím zaujala streamovací platforma Twitch.tv desítky milionů lidí?

Tagy: