Dálniční síť se o kousek prodloužila. Přerov ale na obchvat stále čeká marně
Síť českých dálnic je opět delší. Ředitelství silnic a dálnic totiž zprovoznilo část dálnice D48 mezi obcí Rybí ve směru od Nového Jičína a Frýdkem-Místkem. Naopak poslední úsek dálnice D1 kolem Přerova je zatím stále v nedohlednu. Obyvatelé Přerova přitom volají po obchvatu desítky let a zpráva o dalších průtazích se jim samozřejmě nelíbí.
Nový jedenáctikilometrový úsek dálnice je už v provozu. Jedná se o propojení na D48 s Českým Těšínem a dále s Polskem. Šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Radek Mátl si od něj slibuje zvýšení rychlosti, ale i bezpečnosti. „Předtím na tomto úseku bylo hodně nebezpečných nehod, dokonce i smrtelných,“ řekl Mátl.
To obyvatelé Přerova na dostavění úseku D1 kolem města stále čekají. Tisíce aut a kamionů v ulicích, hluk a zplodiny na každém kroku – to je jejich každodenní realita. Teď přišla další rána od Krajského soudu v Ostravě, který zrušil územní rozhodnutí nutné pro stavbu obchvatu.
Havlíček: Ekologové si tam najdou buď brouka, nebo sysla
Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvo dopravy viní z dlouholetých průtahů ekologické organizace. „V momentě, kdy tam nenajdou brouka, najdou tam sysla. Když tam nenajdou sysla, najdou si tam zimní ošetřování,“ popisuje místopředseda vlády Karel Havlíček.
Stavebník totiž podle soudu mimo jiné nepopsal, jak bude řešit zimní údržbu s ohledem na zdejší důležitý zdroj pitné vody. „My jsme upozorňovali na nezákonnosti při podávání podkladových závazných stanovisek. Hlavně stanovisko o vlivu na životní prostředí,“ říká předseda hnutí Děti Země.
Před volbami se budou stříhat pásky. V roce 2021 se otevře 46,5 kilometrů dálnic
Výstavba nových úseků dálnic v době vládnutí hnutí ANO a ČSSD doposud velmi pokulhávala. Je to právě hnutí ANO, jehož ministři spravují resort dopravy od roku 2014 a stojí za nimi takové výsledky jako pět kilometrů dálnic v roce 2015 nebo čtyři kilometry v roce 2018. Tempo se urychlilo až v posledních letech a má vyvrcholit v roce příštím, volebním. Řidičům začne sloužit celkem 46,5 kilometrů úseků nových dálnic, což je za dobu účasti ANO ve vládě rekordem.
V tom nejdůležitějším ale nakonec soud za pravdu aktivistům nedal. „Soud nezpochybnil proces projednávání vlivu stavby na životní prostředí a neuznal požadavek žalobce na projednávání nové trasy dálnice,“ uvedla mluvčí Magistrátu města Přerov Lenka Chalupová.
Platnost studie ale vyprší přesně za rok a příprava nové, pokud do té doby ŘSD nezačne se stavbou, by trvala mnoho dalších let. „Výhrady soudu, které jsou na Ředitelství silnic a dálnic a na správních orgánech, jsme schopni dodat během několika dnů,“ doplňuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Rýdl.
Mezitím pokračuje také stavba přerovské estakády, která by měla během několika měsíců ulevit alespoň místní částí Předmostí.