Kdy se žáci vrátí do škol?
„Vypovídací hodnota známek se snižuje,“ uvedl předseda školních asociací Tomáš Míka v pořadu Nový den CNN Prima NEWS. Jedno z pozitiv, které krize přinesla, je podle Míky to, že studentům ukáže, jak je důležité se orientovat na vědomosti a schopnosti a že „známky jsou svým způsobem taková polní tráva, marná sláva“. Co si myslí o pravidelném testování studentů a o úlevách v rámci maturit?
Předseda školních asociací a učitel roku 2020 Tomáš Míka si zvažované pravidelné testování žáků na COVID-19 příliš nedokáže v praxi představit. „Zvláště ne v té fázi, kdy by do školy chodili jen maturanti a ostatní studenty bychom dále učili distančně, protože tuhle variantu jsme si vyzkoušeli už na podzim. Ukázalo se, že přepínání mezi režimem živé a distanční výuky bylo velice náročné, místy možná chaotické.“
Maturity budou letos lehčí, odpadne sloh z češtiny i cizího jazyka
U maturitních zkoušek se letos podobně jako loni zruší písemné práce z povinné češtiny a cizích jazyků. Ústní zkoušky ve školách zůstanou povinné. Didaktické testy se na jaře budou konat v plánovaných termínech, na testy z jazyků bude o deset minut delší čas a na test z matematiky o 15 minut. Na tiskové konferenci to ve čtvrtek oznámil ministr školství Robert Plaga (za ANO).
„Velice oceňuji snahu pana ministra dostat děti co nejdříve do škol, ale zároveň si nemyslím, že by to mělo být učiněno za každou cenu a už vůbec ne za cenu nějakého už opravdu mezního vyčerpávání a možná i roztěkávání učitelů,“ dodal pedagog táborského Gymnázia Pierra de Coubertina.
Známky byly určitě lepší, jejich vypovídací hodnota se snižuje
Nakolik jsou školy nebezpečné, sám vyhodnotit nedokáže. „Vím, že v září se procento nákazy lidí ve školách pohybovalo v nějakých 2,6 procenta, pak se zvyšovalo. Ale myslím, že nošením roušek a dodržováním nějakých základních opatření bychom to mohli zvládnout, protože škoda za zavření škol je a bude vysoká,“ zdůraznil.
A zhoršil se v důsledku distanční výuky prospěch studentů? „Naopak. Známky byly určitě lepší než v předchozích obdobích, protože jsme si samozřejmě uvědomovali, jakým způsobem jsou studenti nuceni studovat. Ale zároveň se určitě snižuje jejich vypovídající hodnota, protože nemůžeme ohlídat, zda například při testech studenti doma neopisují.
Alespoň jedno pozitivum v důsledku kornavirové výuky?
Distanční výuka se podle Míky projeví po návratu do škol v přístupu studentů. „Jinak na tom budou studenti, kteří se orientovali právě na známky, a jinak ti, kteří se orientovali na osvojení vědomostí, schopností. Myslím, že tohle je jedno z těch pozitiv, které krize přinesla. Studentům ukáže, že je důležité se orientovat na vědomosti, schopnosti a že známky jsou svým způsobem taková polní tráva, marná sláva.“
A co říká učitel roku na zrušení písemné práce z povinné češtiny a cizích jazyků u maturity a omezení závěrečných zkoušek učňů ze tří na dvě části? „Vnímám to zase jako další z pokusu, jak studentům pomoci v této náročné situaci. Z mého hlediska to možná až tak nutné není, protože už letním rozhodnutím pana ministra se slohovky stejně přesunuly do takzvané profilové části. To znamená, že už by je neopravoval Cermat, ale učitelé na školách, kteří by k tomu mohli přistupovat individuálněji,“ dodal v závěru.