Mělo by české školství zůstat u klasického známkování, nebo pokračovat v postupném přesunu ke slovnímu hodnocení? Politické spektrum je v této otázce až neobvykle jednotné, téměř všichni říkají, že ideální je obě varianty zkombinovat. Každý z nich má totiž svá pro a proti.
Politické strany odpovídaly na otázku CNN Prima NEWS, zda by české školství mělo zůstat u klasického známkování, nebo přejít k takzvanému formativnímu hodnocení. Názor je napříč politickým spektrem v zásadě jednotný. Ideální by byla jejich kombinace.
Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL)
Ano, základním hodnocením mají zůstat standardní známky. Je ale důležité vedle standardního hodnocení známkami klást důraz i na formativní hodnocení – sebehodnocení, portfoliové hodnocení a využívání digitálních technologií. Slovní hodnocení v tomto smyslu musí být motivační a zdůvodněné. Mohou být školy, které ho např. na 1. stupni ZŠ budou preferovat, případně půjdou formou kombinace obou forem. Rozhodnutí by mělo být ponecháno na konkrétní škole.
Volby 2021 v jasných otázkách a odpovědích
Zajímají vás konkrétní body z programů politických stran, ale nechcete se probírat stovkami stránek? Redakce CNN Prima NEWS vybrala hlavní témata za vás.
- Nový předmět ve školách?
- Privatizujete zdravotnictví?
- Zrušíte EET?
- Zavedete daňové prázdniny?
- Známky, nebo slovní hodnocení?
- Zavedete nové daně?
- Jak na důchodovou reformu?
Programy stručně
Přísaha
Formativní hodnocení probíhá už během učení a např. dobře zvolený slovní komentář a konstruktivní zpětná vazba dokáží podpořit motivaci a zvýšit chuť žáka k dalšímu studiu. Slovní hodnocení může ukázat, jaké má žák aktuální vědomosti, co se mu daří a co ještě potřebuje zlepšit, nejlépe i jak a v jakém čase.
Při hodnocení však nejde pouze o formu, ale i o to, co se hodnotí, jaké vzdělávání tomu předcházelo, s jakým očekáváním a zda žáci znají kritéria úspěchu. Důležité je, jak hodnocení pomůže žákovi při dalším učení a zdokonalování výsledků jeho práce. Jako vhodnou formu hodnocení proto vnímáme kombinaci známek a slovního hodnocení. Podporujeme propojení tzv. sumativního a formativního hodnocení.
KSČM
Jsme pro kombinaci obou způsobů. Formativní hodnocení, tedy slovní, pomocí gesta či posunku přispívá k motivaci žáka v průběhu výchovně vzdělávacího procesu, aby věděl, co se mu daří, co ne, kam se ve svých znalostech, vědomostech a dovednostech posunul, v čem má rezervy, na co se zaměřit. Sumativní hodnocení výsledku by mělo být opřeno o známky, které jasně sdělují výsledek práce i přidané hodnoty žákovi i jeho rodičům.
Piráti a Starostové
Důležité je, aby hodnocení mělo pro dítě nějakou vypovídací hodnotu a pomohlo mu zorientovat se v tom, jak si v průběhu učení vede, a nebylo jen nástrojem vzájemného porovnávání s vrstevníky. Rovněž je podstatné, aby hodnocení děti na cestě za poznáváním motivovalo.
Slovní hodnocení je oproti známkování více konkrétní. Jeho prostřednictvím můžeme poskytnout zpětnou vazbu nejen o osvojených znalostech a dovednostech, ale i o dalších kvalitách, jako je třeba samostatnost, aktivní přístup apod. Zároveň lze prostřednictvím slovního hodnocení lépe postihnout, v čem dítě vyniká a kde má naopak rezervy.
Předností známkování je jednoduchost a stručnost vyjádření, umožňuje snáze porovnávat výsledky v čase. Známkování ale skutečně jen hodnotí, nic nevysvětluje. A často se ze známky stává fetiš. Za nás je ideální oba způsoby hodnocení vhodně kombinovat.
ČSSD
V současnosti mají školy možnost zvolit si známkování nebo slovní hodnocení. České školství je tradičně postaveno na klasických známkách jako srozumitelném systému, takže bychom ho rozhodně nerušili. Školy i rodiče však mají mít i do budoucna zachovanou možnost volby.
SPD
Známka je určitý interval, který není zcela přesný. Slovní hodnocení blíže specifikuje žáka a jeho vědomosti. Je dobré pro hodnocení použít oba typy hodnocení. Přiklonili bychom se k takovému hodnocení na vyšších stupních vzdělávání.
Hnutí ANO
Oba přístupy mají své plusy a minusy. Jsme pro to, aby si formu hodnocení zvolily školy samy, respektive jejich zřizovatel.