Otázka pro politiky: Hodnotit ve škole známkami, nebo slovy? Politici chtějí kombinaci


Mělo by české školství zůstat u klasického známkování, nebo pokračovat v postupném přesunu ke slovnímu hodnocení? Politické spektrum je v této otázce až neobvykle jednotné, téměř všichni říkají, že ideální je obě varianty zkombinovat. Každý z nich má totiž svá pro a proti.

Politické strany odpovídaly na otázku CNN Prima NEWS, zda by české školství mělo zůstat u klasického známkování, nebo přejít k takzvanému formativnímu hodnocení. Názor je napříč politickým spektrem v zásadě jednotný. Ideální by byla jejich kombinace.

Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL)

Ano, základním hodnocením mají zůstat standardní známky. Je ale důležité vedle standardního hodnocení známkami klást důraz i na formativní hodnocení – sebehodnocení, portfoliové hodnocení a využívání digitálních technologií. Slovní hodnocení v tomto smyslu musí být motivační a zdůvodněné. Mohou být školy, které ho např. na 1. stupni ZŠ budou preferovat, případně půjdou formou kombinace obou forem. Rozhodnutí by mělo být ponecháno na konkrétní škole.

Volby 2021 v jasných otázkách a odpovědích

Zajímají vás konkrétní body z programů politických stran, ale nechcete se probírat stovkami stránek? Redakce CNN Prima NEWS vybrala hlavní témata za vás.

Programy stručně

Přísaha

Formativní hodnocení probíhá už během učení a např. dobře zvolený slovní komentář a konstruktivní zpětná vazba dokáží podpořit motivaci a zvýšit chuť žáka k dalšímu studiu. Slovní hodnocení může ukázat, jaké má žák aktuální vědomosti, co se mu daří a co ještě potřebuje zlepšit, nejlépe i jak a v jakém čase.

Při hodnocení však nejde pouze o formu, ale i o to, co se hodnotí, jaké vzdělávání tomu předcházelo, s jakým očekáváním a zda žáci znají kritéria úspěchu. Důležité je, jak hodnocení pomůže žákovi při dalším učení a zdokonalování výsledků jeho práce. Jako vhodnou formu hodnocení proto vnímáme kombinaci známek a slovního hodnocení. Podporujeme propojení tzv. sumativního a formativního hodnocení.

KSČM

Jsme pro kombinaci obou způsobů. Formativní hodnocení, tedy slovní, pomocí gesta či posunku přispívá k motivaci žáka v průběhu výchovně vzdělávacího procesu, aby věděl, co se mu daří, co ne, kam se ve svých znalostech, vědomostech a dovednostech posunul, v čem má rezervy, na co se zaměřit. Sumativní hodnocení výsledku by mělo být opřeno o známky, které jasně sdělují výsledek práce i přidané hodnoty žákovi i jeho rodičům.

Piráti a Starostové

Důležité je, aby hodnocení mělo pro dítě nějakou vypovídací hodnotu a pomohlo mu zorientovat se v tom, jak si v průběhu učení vede, a nebylo jen nástrojem vzájemného porovnávání s vrstevníky. Rovněž je podstatné, aby hodnocení děti na cestě za poznáváním motivovalo.

Slovní hodnocení je oproti známkování více konkrétní. Jeho prostřednictvím můžeme poskytnout zpětnou vazbu nejen o osvojených znalostech a dovednostech, ale i o dalších kvalitách, jako je třeba samostatnost, aktivní přístup apod. Zároveň lze prostřednictvím slovního hodnocení lépe postihnout, v čem dítě vyniká a kde má naopak rezervy.

Předností známkování je jednoduchost a stručnost vyjádření, umožňuje snáze porovnávat výsledky v čase. Známkování ale skutečně jen hodnotí, nic nevysvětluje. A často se ze známky stává fetiš. Za nás je ideální oba způsoby hodnocení vhodně kombinovat.

Měli by podle vás děti dostávat ve škole na vysvědčení známky, nebo spíše slovní hodnocení?

ČSSD

V současnosti mají školy možnost zvolit si známkování nebo slovní hodnocení. České školství je tradičně postaveno na klasických známkách jako srozumitelném systému, takže bychom ho rozhodně nerušili. Školy i rodiče však mají mít i do budoucna zachovanou možnost volby.

SPD

Známka je určitý interval, který není zcela přesný. Slovní hodnocení blíže specifikuje žáka a jeho vědomosti. Je dobré pro hodnocení použít oba typy hodnocení. Přiklonili bychom se k takovému hodnocení na vyšších stupních vzdělávání.

Hnutí ANO

Oba přístupy mají své plusy a minusy. Jsme pro to, aby si formu hodnocení zvolily školy samy, respektive jejich zřizovatel.