Výuka ve školách se kvůli covidu přerušovat nemusí. Šéf ředitelů představil možné postupy

Dítě ve škole s rouškou

Politici, rodiče, a dokonce ani děti nechtějí, aby se zavíraly školy. Jejich fungování ale ještě více zkomplikovala nová a nakažlivější varianta koronaviru omikron. Hrozí tak například, že nebude mít kdo učit žáky, protože pedagogové budou pozitivní. Jak ale uvedl ve Zprávách PLUS prezident Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc, školy mohou využít několika scénářů, aby žáci o výuku nepřišli.

Žáci, kteří se dostali do rizikového kontaktu s nakaženým spolužákem, musí nastoupit do karantény. V případě, že je covid pozitivní učitel, jde do karantény automaticky celá třída. Podle Zajíce však existují způsoby, jak tuto situaci řešit.

„V případě, že učitel ve třídě funguje s respirátorem a dodržuje distanc od žáků, je to bráno jako bezpečný kontakt,“ sdělil ve Zprávách Plus na CNN Prima NEWS. V tomto případě by pak nemusela jít celá třída do karantény, ale pouze pedagog.

Učitelé mohou učit i s covidem

Pakliže by tomu tak nebylo, v současné době má ředitel školy dvě možnosti. „Buď vyhlásí klasické ředitelské volno v rozsahu pěti dnů, to však ale velká část škol už vyčerpala v předcházejícím období. Další možností je požádat ministerstvo školství o změnu organizace školního roku,“ sdělil dále Zajíc.

Dodal však, že přibude ještě další možnost, v současné době je v legislativním procesu. „Školy bude možné převést na distanční výuku. Někteří pedagogové jsou sice v karanténě, ale jsou schopni pracovat, takže bude možnost fungovat i tímto způsobem. Myslím, že je vhodnější,“ přiblížil prezident asociace. Kdyby učitelé nebyli schopni činnost vykonávat, bylo by možno nově využít dalších 10 dnů ředitelského volna.

Dětem chybí návyky

Od 17. ledna se děti ve školách testují už jen v pondělí, což by mělo částečně omezit počet karantén. Do té totiž musely jen děti, které mezi sebou měly rizikový kontakt v posledních dvou dnech. Vzhledem k tomu, že se testují po víkendu, počet karantén se snížil.

Děti totiž kvůli karanténám strádají hned z několika důvodů. Mají mezery ve znalostech, ty se však podle Zajíce dají částečně dohnat díky doučování. Karantény ale nabourávají i jejich osobnostní rozvoj. „Jsou narušeny sociální vazby a návyky žáků, kteří vypadli z běžného režimu. Tam to bude náročnější,“ připustil.

Na tuto stinnou stránku upozornila i předsedkyně Odborné společnosti praktických dětských lékařů Alena Šebková. „Naštěstí nejsme v takové situaci, jakou jsme zažívali loni – totální lockdown, kdy děti byly hromadně doma. Ještě víc než akutní průběh covidu, byť máme takové případy, se na nich podepsal totální lockdown, a to jak na psychice nebo režimu,“ potvrdila Šebková. Preventivně by proto děti doma nenechávala. „Chceme aby co nejvíce zůstávali a snažíme se proto dělat maximum,“ dodal Zajíc.

Tagy: