Češi jsou mistři slev, akcí ale ubylo. Nevídané, říká expert a vysvětlil, co za tím stojí

Češi jsou slevovými šampiony.

Slevových akcí v Česku ubyde

Češi jsou slevovými šampiony. V akci nakupujeme většinu zboží. Podíl slev ovšem po dvaceti letech přestal růst. Ještě loni jsme měli v nákupním košíku 66 procent akčního zboží, ve druhém čtvrtletí letošního roku už ho bylo o procento méně. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu bude nadále klesat. Více se však bude prodávat zboží privátních značek.

Slevy na Čechy číhají na každém rohu. Vyhledává je i paní Ivana, kterou při nákupu oslovilo CNN Prima NEWS. „Máme malé dítě, které potřebuje růst, potřebuje hodně mléka. Jeden jogurt prodávají za sedmnáct korun, na to bohužel nemáme. Slevy musíme vyhledávat, jinak to nejde,“ posteskla si.

ČTĚTE TAKÉ: Kvalifikovaní Ukrajinci touží po lepší práci. Dělají-li podřadnou, ochuzujeme se, míní Kovanda

Podobně jako paní Ivana se chová většina Čechů, kteří se s 66 procenty prodaného akčního zboží stali slevovými přeborníky. V porovnání s našimi sousedy o koňskou délku. Za námi je Slovensko, kde se prodá 47 procent zboží v akci. V Německu dokonce jen čtvrtina.

Slevové kormidlo se však v Česku začíná zřejmě obracet. „V posledním kvartálu vidíme, že trend zpomaluje. Je to jeden procentní bod oproti loňskému roku, ale je to něco, co jsme opravdu dlouho neviděli,“ popsal pro CNN Prima NEWS Karel Týra, analytik agentury NielsenIQ.

I v dalších letech budeme bez pochyby šampioni ve slevách, míní prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. „Ale čím více poroste podíl privátních značek, tím více bude klesat právě prodej ve slevách,“ sdělil pro CNN Prima NEWS.

Takzvané privátky teď tvoří 28 procent všeho zboží. A supermarkety se chtějí co nejdříve dostat na třetinu. „Pokud se u nás ještě více rozšíří privátní značky, určitě to nebude kvůli českému trhu, ale kvůli tomu, že vícenárodní řetězec má takovou strategii,“ podotkl datový ekonom společnosti Datarun Petr Bartoň pro CNN Prima NEWS.

Slevy jsou ovšem nadále trnem v oku Potravinářské komoře. Ta tvrdí, že zákazníci mají kvůli akcím problém s odhadem reálné ceny zboží. „Protože jsou některé výrobky stále ve slevách, jiné výrobky jsou výrazně dražší, než by mohly být. U těchto výrobků bývá obchodní přirážka vyšší než sto procent,“ namítla mluvčí Potravinářské komory Helena Kavanová.

A to může být i důvod toho, proč se Čechům zdá levněji i v bohatším Německu. „Pro férové srovnání bychom měli srovnávat tu českou promoční versus tu německou neslevovou cenu,“ zmínil Týra.

Podle zástupce supermarketů Prouzy bude do budoucna také větší tlak ze strany obchodníků na personalizaci slev. Tedy že při používání věrnostních kartiček budou zákazníci dostávat výhodnější ceny na zboží, které si nakupují nejčastěji.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Výdaje na výsluhy policistů či vojáků jdou do miliard a prudce rostou. Experti radí propouštět

Tagy:
Německo Slovensko obchod ekonomika Tomáš Prouza Česko maloobchodní prodej makroekonomie Potravinářská komora České republiky Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky Týr produkty a služby ekonomika, obchod a finance spotřební zboží prodejní kanály